• یکشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94120201149
  • خبرنگار : 71545

معاون سازمان توسعه تجارت به ایسنا اعلام کرد

سال آینده کالایی با تعرفه بیش از 55 درصد وارد نمی‌شود

سال آینده کالایی با تعرفه بیش از 55 درصد وارد نمی‌شود

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: بعد از کاهش طبقات تعرفه‌ای از 10 به هشت طبقه، سقف تعرفه‌ کالاهای وارداتی بالاتر از 55 درصد نخواهد بود.

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: بعد از کاهش طبقات تعرفه‌ای از 10 به هشت طبقه، سقف تعرفه‌ کالاهای وارداتی بالاتر از 55 درصد نخواهد بود.

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن تایید سقف 55 درصدی تعرفه‌ واردات کالا در سال آینده اظهار کرد: کاهش سقف تعرفه‌ها به 55 درصد به این معنی نیست که هیچ کالایی بالاتر از این تعرفه وارد نخواهد شد، بلکه ابزارهای دیگری مانند مالیات و عوارض، محدودیت‌هایی را برای برخی کالاهای مصرفی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: کاهش سقف تعرفه‌ها و طبقات تعرفه‌ای و مذاکرات بین‌المللی به عنوان یک امتیاز محسوب می‌شود که می‌توانیم در این مذاکرات از آنها استفاده کنیم و در عین حال با استفاده از ابزارهای محدودکننده نگاه سختگیرانه‌تری را به واردات کالاهای مصرفی و برخی کالاها که مشابه داخلی دارند، داشته باشیم.

مودودی با اشاره به اینکه بالا بودن تعرفه‌ها با بالا بودن میزان قاچاق نسبت مستقیم دارد، گفت: نکته مهم این است که باید دیر یا زود به سازمان تجارت جهانی(WTO) ملحق شویم، چراکه ما جزو معدود کشورهای بزرگی هستیم که هنوز به سازمان تجارت جهانی نپیوسته‌ایم و این پیوند مستلزم این است که تعرفه‌های خود را به سمت استانداردهای بین‌المللی ببریم و در نظر داشته باشیم که هرچه تعرفه‌ها بالاتر باشد جذابیت قاچاق کالا هم بالاتر خواهد بود.

معاون سازمان توسعه تجارت درخصوص قاچاق محصولات کشاورزی اظهار کرد: از نظر قانونی سازمان توسعه تجارت اجازه ندارد به جز با ابزار تعرفه هیچ محدودیتی برای واردات هیچ محصولی قائل شود به جز مواردی که به لحاظ شرعی ایراد داشته باشد یا از کشور فلسطین اشغالی وارد شود اما در این میان محصولات کشاورزی استثناست؛ به طوری که برای حمایت از کشاورزی کشور، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متصدی واردات و صادرات این محصولات می‌تواند حتی برای واردات برخی محصولات ممنوعیت اعلام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۰۷:۴۹

از تعرفه برداشتن و به ماليات اضافه کردن چيزي به رقابت پذيري صنايع اضافه نميکنه. در صنعت نفت به جايي ميرسيم که میشه "روايت سوختن دلارهاي سبز و ادعاي 38 هزار ميليارد توماني "!!! به اصطلاح خودرو سازي که انقدر ازش حمايت ميکنيم! پژو 206 و 405 هر دو حدودا طرح سال 1992 هستند و 1998 از دور توليد دنيا خارج شدند. در بهترين شرايط فروش، قيمت 206 "حداکثر" به قيمت 3200 دلار رسيد! الان تاج سر توليدات خودرو سازهاي آن هم با 3 الي 4 برابر قيمت و نصف کيفيت هستند. اين نوع حمايت از توليد فقط به انحصار و قدرت طلبي منجر شده است. پيکان رو در مقايسه با بنز 190 که هم دوره هستند، مي بينيم که مشخصات فني کاملا مناسب بوده، بعدش آريا. خودرو هاي روز دنبا مثل تويوتا، بيوک، بنز، بي ام دابليو و ... هم در ايران با اختلاف قيمتي ناچيز به فروش ميرسيدند. اين حمايتها به جز عقب‌گرد به جايي نميرسه. اگر ميخواهيم از صنعت و مردم همزمان حمايت کنيم، کمک کنيم که توليد از حالت سنتي به مدرن تغيير کنه، براي تزريق تکنولوژي دست توليدکننده رو بگيريم نه اينکه دست مشتري رو ببنديم بگيم هرچي توليد کننده ارايه کرد بايد بخري!