• شنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94120100641
  • خبرنگار : 71511

مناظره بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی با موضوع « جنبش دانشجویی در انتخابات »

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با دو عضو اسبق انجمن اسلامی این دانشگاه درباره نقش جنبش دانشجویی در انتخابات به مناظره پرداخت.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با دو عضو اسبق انجمن اسلامی این دانشگاه درباره نقش جنبش دانشجویی در انتخابات به مناظره پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) محسن جعفری مسؤول اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران اظهار کرد: اعتماد اجتماعی شاخصی است که در پژوهش‌ها شناخته می‌شود . این اعتماد در میان مردم و جامعه دانشگاهی همواره وجود داشته است به همین دلیل است که همه می‌دانند که دانشگاه در معادلات سیاسی تاثیرگذار بوده است و جریان دانشجویی نیز در تحولات اجتماعی نقش مهمی بر عهده دارد.

وی ادامه داد: جریان دانشجویی، نخبه، آگاه و با فکر و اندیشه است و عموما رویکردی انتقادی دارد. همیشه سعی کرده رویکرد آگاهی بخشی خود را حفظ کنیم و فرقی ندارد که در کدام دهه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد:مجموعه انجمن های اسلامی در فضایی که هنوز دانشگاه دینی نشده بود و جریان چپ غیر مذهبی هم در دانشگاه حضور داشت، شکل گرفت. از آن روزتا به حال هفتاد سال می گذرد و این انجمن قرابتی با جریان نواندیش دینی هم داشته است.

در بخش دیگری از این نشست جعفری با بیان اینکه نتیجه مثبت جریان روشنفکری دانشگاهی تاثیرگذاری بر روی جامعه بوده است، گفت: مثال تاثیرگذاری مثبت جریان روشنفکری دانشگاهی بر جامعه سال 76 است. وقتی از مردم حرف می زنیم بایدبدانیم کدام مردم منظورمان است. آنقدر غرب غرب نکنیم . وقت بگذاریم و به جای کار سیاسی مطالعاتمان را بیشتر کنیم. نامه آقای گلپایگانی به امام (ره) را بخوانید. درزمان تاسیس شورای نگهبان اختلافات جدی بر سر قرائت از مذهب وجود داشت.

وی افزود: خود امام خمینی(ره) چقدر نوآوری در دین داشتند که جریان سنتی حوزه جلوشان می ایستادند. چرا از تعامل با غرب و کتابخواندن می ترسید؟ همین الان مدرنیته جامعه مان را در برگرفته است. جدیدترین تکنولوژی ها ، ماشین ها و موبایل ها وارد ایران می‌شود. این‌ها را آیا اصلاح‌طلبان وارد می‌کنند؟

این فعال دانشجویی هم‌چنین گفت:‌ وکیل الدوله ای که نگران ورودش در مجلس هستید در مجلس نهم بوده است از مجلس اول تا مجلس نهم 1450 سوال پرسیده شده اما در مجلس نهم از دولت یازدهم 1038 سوال شده است.

در بخش دیگری از این نشست محمد رهبری سخنگوی اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران بااشاره به روند تغییر جنبش دانشجویی در دهه 40 تا 50 اظهار کرد: جنبش دانشجویی در آن دهه به سمت اسلامی شدن رفت و این اسلامی شدن به معنای عدم وجود نیروهای چپ نبود. در دهه 60 این جریان ایدئولوگ شد، اما در دهه 70 از آن فاصله گرفتیم. طی تمام این تاریخ ها جنبش دانشجویی همواره منتقد بوده است. هر وقت از این فضا خارج شد ،‌استقلال خود را از دست داد.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات گفت: اگر جنبش دانشجویی می خواهد در انتخابات آتی تاثیرگذار باشد باید استقلال خود را حفظ کند . در سالیان اخیر فضای جامعه ما به سمتی حرکت کرد که فردگرایی در جامعه و در میان دانشجویان زیاد شد و فعالیت‌های جمعی در اولویت دوم قرار دارد. دلیل این اتفاق هم سرکوب ها و محدود کردن های مردم بود. دانشجوها هم بخشی از این مردم هستند.

این فعال دانشجویی در ادامه تصریح کرد: انجمن اسلامی هیچ وقت راکد نبوده است همیشه منتقد خطاهای درون جامعه بوده و هویت خود را حفظ کرده است.اگر بخواهیم تحت تاثیر گروه خاصی بمانیم، نقد نکنیم و تحول نداشته باشیم خوب نیست. تحول درون یک جریان مثبت است. گروهی یا تفکرات خودشان را قبول دارند و یا تفکران مقابل خودشان را به غرب می چسبانند. اگر تفکری خارج از خودشان باشد می‌گویند غربی و نفوذی.

به گزارش ایسنا امین اقرلو معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: بعداز مشروطه جریان جدیدی شکل گرفت که به دنبال فروپاشی نهادهای سنتی بود. این نگاه از طریق اشرافی که در فرنگ تحصیل کرده بودند وارد کشور شد و توانست طبقه خاصی را تولید کند که بگویند ما به سنت نیاز نداریم. دانشگاه نتیجه چنین اتفاقی بود و تاکنون هم این نگاه اصلاح نشده است و می‌توان گفت انقلاب فرهنگی تلاش های ناقصی در جهت تغییر این نگاه انجام داده است.

وی افزود: هنوز هم هر موقع حرف از علوم انسانی می‌شود فریاد عده ای به هوا می‌رود. معلوم است که این چرخه با تولید وبازتولید خود ادامه پیدا می‌کند. ممکن است عده ای به ما بگویند که شما از موضع قدرت حرف می زنید و ما از مردم حرف می زنیم. همین جا می خواهم بگویم که این عده خودشان مردمی را خلق کردند و سنگ آن‌ها را به سینه می زنند. اگر جریان آکادمی به همین شیوه پیش برود نمی توانیم انتظار داشته باشیم که آینده بهتری از این پیش روی مان باشد.

این فعال دانشجویی گفت: جنبش دانشجویی از جنبش اسلامی فاصله دارد و دلش را در گرو غربی ها قرار داده است. چه در حوزه انتخابات و چه در حوزه دانشجویی تلاش می‌کند تا خودش را بازتولید کند که موفق هم نمی‌شود. باید به آن‌ها بگوییم که شمایی که می گویید گذشته خود را نقد می‌کنید و قبول ندارید بالاخره باید یک اندیشه ای را قبول داشته باشید وگرنه رفتارتان فرقی با حزب باد ندارد.

وی هم‌چنین افزود:‌اختلاف ما بر سر مردم است. شما از کدام مردم حرف می زنید؟ مردم همان‌هایی هستند که 9 دی به خیابان ها آمدند و شعار سر دادند و برای انقلاب ارزش قائلند و در انتخابات ها شرکت می‌کنند نه کسانی که شصت و خرده ای در صد رای را نادیده می گیرند. مردم کسانی هستند که در مناطق محروم و روستاها زندگی می‌کنند. نه فقط آن‌هایی که از میدان ونک به بالا زندگی می‌کنند.

اقرلو اظهار کرد: ما از ارتباط با غرب واهمه داریم چراکه از تکرار پیمان سعد آباد ، تحریم‌ها،‌کنفرانس برلین، وزیر نفتی که متهم است و ... واهمه داریم. به ما می‌گویند خودباخته در حالیکه خودباخته یعنی کسی که فکر می‌کند تا تحریم‌ها برداشته نشود هیچ کاری نمی‌شود در این کشور انجام داد. امام (ره) فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است و ما هم تعاریفی با این موضوع نداریم.

هم‌چنین در بخش دیگری از این نشست امین فرج اللهی مسؤول اسبق بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی اظهار کرد: تعارف نداریم. در دهه 60 فقط انجمن اسلامی بر سرکار بود که حتی یک مورد هم از نخست وزیر وقت انتقاد نمی کرد. اگر غیر از این رابگوییم تحریف قانون شده است . جریان تحکیم وحدت پر از تناقض است. دهه 60 دهه ای است که کاریزمای امام (ره) همه جریان ها را زیر پر و بال خود داشت.

وی ادامه داد: پس از رحلت امام (ره) مقام معظم رهبری ولی فقیه می‌شود . ایشان همان کسی است که جریان تحکیم وحدت تا چند وقت پیش ایشان را به عنوان رقیب می دیده است. آن‌ها در یک دگردیسی قرار می گیرند و در سراشیبی می افتند.

این فعال دانشجویی خطاب به انجمن اسلامی گفت:‌تغییر بد نیست بلکه یکسان سازی تغییر و استحاله بد است. ما هم قبول داریم که تکرار اشتباه خوب نیست.

وی گفت:‌انتقاد می‌کنید که چرا به شما انگ نفوذی می زنند؟ جوابش این است که قبلا جای شما کسانی بودند که الان در رسانه‌های غربی دشمن نظام نشسته اند. آقای صانعی، آقای سروش هم کسانی هستند که تغییر کرده‌اند آیا از این تغییرات دفاع می‌کنید؟ از اصول و مبنا عبور کردن افتخاری ندارد. عدم مرز بندی با جریان های غیر انقلابی مشکلی است که ما همیشه با شما داشته ایم.

فرج اللهی خاطر نشان کرد: جریان شما همیشه با ضد نظام ها ائتلاف کرده و بعد هم گفته که ائتلافی نداشته ایم. شما متهم هستید که آقای هاشمی را به لجن کشیده اید. قاتل قتل های زنجیره و فاسد شهرش خوانده اید اما الان از او دفاع می‌کنید. باید پرده تزویر و ریا را کنار بزنید. کسی که ولایت فقیه عقیده دارد دیگر به مسأله نفوذ تکیه نمی اندازد.

وی در پایان گفت:‌شما شعار می دهید اما الان بی بی سی رسما اعلام می‌کند که باید از لیست هاشمی حمایت شود. زمانی هم که تحصن 88 صورت گرفت و مسعود رجبی برایتان نامه فرستاد تکذیب اش نکردید. ما جریان حزب اللهی جامعه معتقدیم فساد بد است .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha