• شنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 94120100177
  • منبع : نمایندگی گیلان

تور صیادان، کابوس جانور بدون گوش خزر

تور صیادان، کابوس جانور بدون گوش خزر

ایسنا/گیلان ‌معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: صیادانی که فوک‌های خزری گرفتار شده در تور را رها کنند، تشویق می‌شوند.

‌معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: صیادانی که فوک‌های خزری گرفتار شده در تور را رها کنند، تشویق می‌شوند.

‌به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، فک خزری یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند.

این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیّت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

ورود انبوه آلودگی و فاضلاب‌ها به دریای خزر‌ از یک سو و صید و شکار بی‌حد و مرز آنان از سوی دیگر سلامت، بهداشت و حیات این زیستگاه مهم را در معرض خطر جدی قرار داده و زندگی موجود ارزشمندی چون «فک خزری» را هم به سوی انقراض سوق داده است.

فک خزری شناگر ماهری است که در آب زندگی می‌کند و تنها برای زادآوری‌ و گاهی برای استراحت به ساحل می‌آید. در خشکی بسیار کم‌تحرک، ولی در آب بسیار فعال است و با کمک پاهای خود به سرعت شنا می‌کند.

آخرین سرشماری فک خزری به ۶ سال قبل(سال ۲۰۰۸) باز می‌گردد که حاکی از وضعیت ناگوار این تنها پستاندار دریای خزر است.

پیش از فروپاشی شوروی سابق جمعیت فک خزری حدود یک میلیون عدد بوده است، اما سرشماری سال ۲۰۰۸ نشان می‌دهد این جمعیت به یکصد هزار عد کاهش یافته است و به عبارت دیگر ۹۰۰ هزار فک خزری از بین رفته‌اند.

فک خزر یکی از کوچکترین گونه فک‌های واقعی یعنی بدون گوش است و تنها در دریاچه خزر یافت می‌شود. این یگانه پستاندار خزر در اغلب نقاط دریا زندگی می‌کند و محل زیست آن بر حسب در دسترس بودن مواد غذایی و بصورت فصلی متغیر است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به این‌که این سازمان از هیچ کمک و حمایتی برای جلوگیری از کاهش جمعیت فک خزری دریغ نکرده است، گفت: به طور مثال در روز خزر فعالیت عمده خود را به فک‌خزری اختصاص دادیم و همین‌طور در چند سال اخیر تسهیلات زیادی را برای برقراری ارتباط میان مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری و سازمان‌های بین‌المللی و همچنین سازمان‌های دولتی داخلی فراهم کردیم.

وی افزود: در برنامه همکاری‌های پنج جانبه، در قالب کنوانسیون تهران، در گذشته نیز چند برنامه در زمینه فک خزری داشته‌ایم و در آینده و زمانی که دبیرخانه کنوانسیون تهران به طور رسمی در اردیبهشت 95 به باکو منتقل شود، چند برنامه داریم که یکی از طرح‌هایمان مربوط به فک خزری و حمایت از آن و آموزش ساکنان حاشیه دریای خزر است که همچون گذشته ادامه خواهد یافت.

فرشچی تصریح کرد: در همین زمینه کارشناسان ما به تمام بنادر ماهیگیری سواحل شمال رفته و برای حفاظت از این گونه آموزش‌های لازم را به صیادان دادند و حتی در این زمینه سازمان شیلات نیز برنامه تشویقی برای صیادانی که فک‌های خزری گیرافتاده در تورشان را زنده در دریا رها کنند، در نظر گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha