• شنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94120100075
  • خبرنگار : 71496

/خبر به روز رسانی شده است/

موافقت مشروط مخالفان سوری با آتش‌بس دو تا سه هفته‌ای

موافقت مشروط مخالفان سوری با آتش‌بس دو تا سه هفته‌ای

تعدادی از گروه‌های مخالف سوری با برگزاری نشستی به صورت اولیه با "امکان دستیابی به توافقی برای برقراری آتش‌بس موقت" به شرط وجود میانجی‌گری و ضمانت‌های بین‌المللی و لغو محاصره و آزادی افراد بازداشت شده، موافقت کردند.

تعدادی از گروه‌های مخالف سوری با برگزاری نشستی به صورت اولیه با "امکان دستیابی به توافقی برای برقراری آتش‌بس موقت" به شرط وجود میانجی‌گری و ضمانت‌های بین‌المللی و لغو محاصره و آزادی افراد بازداشت شده، موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، در نشست مخالفان سوری در شهر استانبول که با حضور ریاض حجاب، هماهنگ کننده هیات عالی مذاکره کنندگان ریاض و نمایندگانی از دیگر گروه‌های مخالف مسلح سوری برگزار شد، شرکت‌کنندگان موافقت اولیه خود را با امکان دستیابی به توافقی برای برقراری آتش بس موقت اعلام کردند که به توقف آنچه "اقدامات خصمانه نیروهای هم پیمان دولت دمشق علیه مردم سوریه" خوانده شد، منجر شود.

یک منبع مطلع در روند مذاکرات اعلام کرد مخالفان به طرف‌های ذی‌ربط در بحران سوریه اطلاع داده‌اند در صورتی که روسیه حملات خود را متوقف کند آنها نیز به مدت دو تا سه هفته به اقدامات نظامی خود پایان می‌دهند تا شرایط برای مذاکرات سیاسی هموار شود.

این منبع گفت که اکنون مذاکرات درباره آتش‌بس میان روسیه و آمریکا بر سر جبهه النصره و چگونگی تعامل با این گروه است.

این گروه‌ها شرط کردند که توافق برای برقراری آتش‌بس باید با میانجی‌گری و ضمانت‌های بین‌المللی انجام و "محاصره مناطق و شهرهای مختلف لغو و کمک‌های انسانی به این شهرها ارسال شود و علاوه بر اینها افراد بازداشت شده به ویژه زنان و کودکان آزاد شوند."

خبرگزاری رویترز چندی پیش به نقل از برخی منابع دیپلمات اعلام کرد که مقامات نظامی آمریکا و روسیه پیش از نشست روز جمعه شورای امنیت با هدف دستیابی به آتش بس در سوریه، در شهر ژنو مذاکراتی انجام داده‌اند.

یکی از منابع اعلام کرد که سازمان ملل اجرای آتش بس در سوریه را خواستار خواهد شد و با طرف‌های مربوطه مذاکره می‌کند.

نشست روز گذشته شورای امنیت به حصول توافقی منجر نشد و آمریکا و فرانسه با پیشنویس طرحی که روسیه ارائه کرد مخالفت کردند.

روسیه نشست فوق العاده شورای امنیت را خواستار شده بود و در این نشست نگرانی خود را از طرح ترکیه برای آغاز عملیات زمینی در خاک سوریه ابراز داشت.

مسکو پیش از این نیز اعلام کرده بود که قصد دارد پیشنویس طرحی مبنی بر توقف تمامی فعالیت‌هایی که حاکمیت ملی و وحدت ارضی سوریه را نقض می‌کند را به شرکایش ارائه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha