جمعی از فیلمبرداران مطرح هالیوودی خواستار ایجاد شاخهای جدید در جوایز اسکار برای ایجاد تمایز میان تصویربرداری واقعی و تصویربرداری با کمک جلوههای ویژه شدند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیلمبرداران شاخص هالیوودی با انتقاد از استفاده فریبنده از جلوههای بصری در فیلمها اعلام کردند که بخش اعظمی از آنچه امروز در فیلمها میبینیم در حقیقت توسط فیلمبرداران ثبت نشده و با استفاده از جلوههای ویژه بصری کامپیوتری ساخته شدهاند.
«رابرت ریچاردسون» فیلمبردار فیلم «هشت نفرتانگیز» که امسال در جوایز اسکار نامزد کسب جایزه بهترین فیلمبرداری است در این باره گفت: کاش دو شاخه فیلمبرداری در جوایز اسکار وجود داشت چون برخی از فیلمها به صورت کاملا طبیعی مقابل دوربین میروند و برخی دیگر از فیلمها با جلوههای بصری و حداقل اکشن زنده ساخته میشوند.
وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از آنچه مخاطبان روی پرده سینما میبینند در واقع توسط فیلمبردار ثبت نشده است، بلکه حاصل همکاری هنرمندان جلوههای بصری کامپیوتری، کارگردان و همچنین تصویربرداران است، بنابراین بیایید با راهاندازی شاخه جدید اسکار زمینه رقابت هموارتر و جذابتری داشته باشیم.
بنا بر این گزارش،این بحث برای اولین بار در سال 2013 مطرح شد، زمانی که فیلم «زندگی پی» موفق به کسب اسکار بهترین فیلمبرداری شد، در حالی که در فیلمبرداری این فیلم از جلوههای بصری فوقالعادهای استفاده شده بود.
«اد لاخمن» دیگر فیلمبردار هالیوودی که امسال با فیلم «کارول» نامزد جایزه اسکار است نیز در این باره گفت: روز به روز تشخیص میان این که کدام فیلمها واقعا فیلمبرداری شده و کدام فیلم از جلوههای بصری دیجیتال استفاده کرده مشکلتر میشود. آنها میتوانند با صرف زمان و پول هر کاری که بخواهند انجام دهند.
به گزارش هالیوود ریپورتر، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار تا سال 1967 در شاخه بهترین فیلمبرداری دو جایزه اسکار جداگانه برای آثار سیاه سفید و رنگی اعطاء میکرد.
انتهای پیام


نظرات