• سه‌شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94112717915
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

دبیر کل حزب کارگزاران:

مردم با انگیزه انتخاب مستقل، انقلاب کردند

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران با تاکید بر اینکه انتخاب یکی از نوامیس اصلی انقلاب است، گفت: مردم با این انگیزه انقلاب کردند که در انتخاب مستقل باشند.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران با تاکید بر اینکه انتخاب یکی از نوامیس اصلی انقلاب است، گفت: مردم با این انگیزه انقلاب کردند که در انتخاب مستقل باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر غلامحسین کرباسچی امروز 27 بهمن ماه در جلسه‌ای با عنوان "انقلاب از آرمان‌ تا واقعیت" که در دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال سی و هفتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: اکنون انقلاب در آستانه چهل سالگی قرار دارد. چهل سالگی برای انسان‌های معمولی بلوغ کامل به همراه می‌آورد. اما برای یک حرکت اجتماعی ممکن است تنها یک نماد باشد، با توجه به اینکه امروز نیروهای درون انقلاب حداقل به چهل سالگی و آن بلوغ رسیده‌اند می‌توان انتظار داشت که انقلاب نیز به دوران بلوغ و رفع نواقص پا بگذارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انقلاب به بلوغ کامل رسیده و اهدافی که برایش در نظر گرفته شده محقق شده‌ یا نه، ادامه داد: امروز این سوال مطرح است که آیا انقلاب به اهداف و کمالی که برایش در نظر گرفته شده رسیده است یا خیر و اگر نرسیده و نقایصی در آن وجود دارد این نقص‌ها را چطور باید برطرف کرد؟

کرباسچی با تاکید بر اینکه اگر حرکت‌های اجتماعی از اندیشه‌های مستحکمی ریشه نگیرند، نمی‌توانند پایدار بمانند، تصریح کرد: برخی از جامعه شناسان نظریه‌ای مبنی بر اینکه در حرکت‌های اجتماعی، صرف‌نظر از زمینه‌های اقتصادی و دیگر ابعاد یک زمینه فرهنگی جدی با شعارها، نمایه‌ها و عنوان‌های ویژه شکل می‌گیرد مطرح کرده‌اند. اگر این فرضیه را درست بدانیم باید بررسی کنیم که آیا شعارهایی که در 22 بهمن 57 و زمان پیش از آن در مقابل وضع موجود مانند تبعیض‌های اجتماعی شکل گرفته بود، محقق شده است یا نه؟

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران در خصوص مقایسه آنچه که امام(ره) در شرایط جامعه پیش از انقلاب برای انقلاب آورد، افزود: در آن دوره حکومت دیکتاتوری وابسته‌ای بر جامعه حاکم بود که به لحاظ اندیشه‌ای حرفی برای مردم نداشت. در مقابل این اندیشه، اندیشه‌ای مذهبی در جامعه مطرح شد که امام (ره) سنبل آن بود. در این اندیشه نمایه مذهبی در مقابل نمایه باستانی و باستان‌پرستی حکومت شاهنشاهی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اقتدار موهومی حکومت دیکتاتوری در مقابل تفکر اسلامی قرار داشت، عنوان کرد: علاوه بر نمایه باستانی در بعد اقتصادی نیز هزینه‌ها و اشرافی‌گری‌ها در مقابل سادگی، تقوا و زهدی که بین روحانیون و شخص امام (ره) بود قرار گرفت که توجه مردم را جلب ‌کرد. ممکن است امروز شرایط جامعه ایجاب نکند که آن سادگی به همان شکل حفظ شود. هر چند در زمینه مسائل مالی فاصله زیادی بین آنچه در گذشته بوده و امروز است قرار دارد. اما اکنون نیز تمام امکانات در اختیار رهبران انقلاب است.

کرباسچی با اشاره به اینکه یکی از انگیزه‌های اساسی انقلاب مقوله انتخاب بود، عنوان کرد: مردم با این انگیزه انقلاب کردند که در انتخاب مستقل باشند و یک سلطنت دائمی بر مردم سلطه نداشته باشد. یکی از نوامیس اصلی انقلاب انتخابات است. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قانون دموکراسی انتخاب است. همه مصدق را به خاطر تلاش‌هایش در زمینه ملی شدن صنعت نفت می‌شناسند اما بخش گسترده‌ای از تلاش‌های وی در راستای اصلاح قانون انتخاب بود.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران با بیان اینکه انگیزه و روحیه‌ای که در ایجاد یک حرکت اجتماعی موثر بوده نباید از دست برود، یادآور شد: امروز برای اینکه روحیه انقلابی حفظ شود چه نمادها و شعارهایی را باید نو کرده و چه انگیزه‌هایی باید حفظ شوند تا این روحیه از بین نرود؟ تحقق این مهم یک فعالیت پویشی می‌طلبد.

وی بیان کرد: اگر امروز از مردم در مورد این نمایه‌ها و انگیزه‌ها سوال شود قشر مذهبی جامعه خواستار حفظ ارزش‌های اسلامی در بطن جامعه خواهد شد، هر چند این خواست تنها خواسته قشر مذهبی جامعه نبوده و بخش وسیعی از جامعه خواستار این موضوع هستند.

کرباسچی با بیان بخشی از خاطرات اردشیر زاهدی خاطرنشان کرد: وی در سن 80 سالگی اعترافاتی کرده است که نه تنها سودی برایش نداشته بلکه تمام مفاخر گذشته‌اش را نیز از بین می‌برد و می‌گوید ما مردم را نفهمیدیم و گورمان را گم کردیم و رفتیم، او اصلی‌ترین دلیل رفتن نظام شاهنشاهی را عدم درک واقعی مردم با وجود تمام سازوکارهای موجود می‌داند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران مهم‌ترین دلیل سقوط نظام شاهنشاهی را عدم درک مردم دانست و بیان کرد: ایجاد شکاف نسلی در این انقلاب 37 ساله می‌تواند مساله خطرناکی تلقی شود، باید به طور جدی بررسی شود که برای نسل جدید چه نمادها و نمایه‌هایی مطرح شود که انگیزه این حرکت اجتماعی ضعیف نشود و شکاف نسلی به وجود نیاید. مفهوم اصلاحات برای کسانی که به دنبال ایجاد انجمن و ترویج نواندیشی در دانشگاه‌ها هستند موضوع مهمی است. ما باید اصلاحات را برای نسل جوان معنا کنیم.

وی درباره یک آمارگیری که سال 53 در زمینه میزان نفوذ مذهب در جامعه انجام شد، عنوان کرد: برای سنجش میزان نفوذ مذهب در جامعه بعد از حرکت روحانیون و امام(ره) در سال 42 آمار جالبی به دست آمد. در این آمار علمی دانشگاهی در سال 53، 86 درصد مردم به صورت مرتب نماز می‌خواندند، 86 درصد جمعیت روستایی و 60 درصد از جمعیت شهری معتقد به حفظ حجاب اسلامی بودند. در حالی که امروز نمی‌توانیم ادعا کنیم که اثر شعارهای انقلاب اسلامی در نسل جوان به چه میزان نفوذ کرده است. این انگیزه‌ها باید در بین این نسل تقویت شود.

کرباسچی با تاکید بر اینکه امروز یک نبرد اندیشه‌ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: این نبرد اندیشه‌ای میان سنت و روشنفکری دینی به وجود آمده است. چه باید کرد تا انگیزه‌های اسلامی ضعیف نشوند؟ چطور باید از تغییر منفی میزان نفوذ اسلام در بطن جامعه جلوگیری کرد؟ جاذبه نداشتن ارزش‌ها نباید منجر به نابودی آن‌ها و علائق مذهبی در نسل جوان شود.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با بیان اینکه معتقد است باید انگیزه‌های انقلاب و اسلام در بین نسل جوان و نواندیش حفظ شود، اظهار کرد: نباید اجازه داد که این ارزش‌ها کهنه شوند. حفظ ارزش‌ها در انقلاب و استحکام این انقلاب در گرو پایداری این ارزش‌ها است. اینکه آرمان‌های انقلاب تا چه اندازه به واقعیت تبدیل شده است باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر به این آرمان‌ها نرسیده‌ایم باید بررسی کنیم که با چه شعارها و نمایه‌هایی به آن‌ها برسیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که خواستار صحبت در زمینه رفع حصر شده بود، اضافه کرد: ممکن است در جامعه گرفتاری‌هایی وجود داشته باشد اما این مسائل برای هر جامعه‌ای احتمال دارد اتفاق بیفتد. ما با این فرض که همه نزدیک به هم فکر می‌کنیم در اینجا صحبت می‌کنیم. این مسائل باید با گفت و شنود منطقی حل شوند. مسئولین دولتی تا آنجایی که من می‌دانم برای حل این مسائل در تلاشند، اما هر چیزی در زمان خود باید انجام شود.

کرباسچی در واکنش به اظهارات یکی دیگر از دانشجویان که خواستار صحبت در زمینه رفع حصر و انتخابات پیش‌رو بود، گفت: خشونت در اصلاحات جایگاهی ندارد، شاید با اصلاح‌طلبان با خشونت برخورد شود اما قرار نیست کسانی که ادعای اصلاح‌طلبی دارند کار خود را با خشونت پیش ببرند. مشکلاتی در دولت نهم و دهم ایجاد شده که امروز کسی آن‌ها را بر گردن نمی‌گیرد. حالا دائما انتقاد کردن از دولت گذشته فایده‌ای ندارد، اما شما که به اصلاح‌طلبی معتقدید باید در راستای بهبود اوضاع اقدام کنید.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در زمینه رد صلاحیت‌ها عنوان کرد: در شرایط موجود چند راه پیش‌روی مردم است؛ یکی قبول نکردن شرایط و داد و فریاد به راه انداختن که اصلاح‌طلبان این را نمی‌پسندند، دیگری اینکه از انتخابات کناره‌گیری کنند. مسیر دوم موجب می‌شود برای چند سال مسئولیت به دست کسانی بیفتد که شایستگی ندارند. به همین دلیل باید تلاش کرد تا کسی انتخاب شود که نسبت به گذشته‌ عملکرد بهتری داشته باشد. مجلس باید بتواند همراه دولت باشد. در طول انقلاب رد صلاحیت‌ها همیشه مورد گلایه عده‌ای و مورد تائید عده‌ای دیگر بوده است اما در شرایط موجود باید سعی شود از بین اشخاص تائید شده افرادی که در پیشبرد اصلاحات قوی‌تر هستند انتخاب شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا حزب کارگزاران از لیست اصلاح‌طلبان مشهد حمایت می‌کنند یا خیر، عنوان کرد: تلاش همه گروه‌های اصلاح‌طلب در این راستاست که با حفظ وحدت و یکپارچگی وارد مجلس شوند. در مشهد نیز امیدواریم که این وحدت و یکپارچگی حفظ شود، حزب کارگزاران نیز از آنان حمایت خواهد کرد.

وی در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان مبنی بر این که کشور امروز چقدر در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی که خواهان جهانی کردن و فراگیر کردن آن است موفق شده، بیان کرد: تمدن اسلامی باید محقق شود اما چگونه می‌توان آن را محقق کرد؟ آیا با همین روش فعلی می‌توان به این مهم رسید یا باید با بهتر اداره کردن کشور در این راستا حرکت کرد، همه خوب می‌دانند که با اداره خوب کشور می‌توان به الگویی در زمینه تمدن اسلامی در جهان تبدیل شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha