• یکشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94110402093

رشتی‌ها به «سنگلج» آمدند

رشتی‌ها به «سنگلج» آمدند

کارگردان نمایش «ادامه مطلب» از شهر رشت،در مورد وضعیت تئاتر در استان‌ها و نحوه‌ی تمرینات این گروه سخن گفت.

کارگردان نمایش «ادامه مطلب» از شهر رشت،در مورد وضعیت تئاتر در استان‌ها و نحوه‌ی تمرینات این گروه سخن گفت.

مهدی شایان، کارگردان نمایش «ادامه مطلب» شامگاه 3 بهمن‌ماه پس از اجرای نمایش در تماشاخانه سنگلج در گفتگو با خبرنگار تئاتر ایسنا در مورد وضعیت تئاتر در دیگر استان‌ها گفت: تئاتر در استان‌ها و شهرستان‌ها غمگین است. بسیار مهجور، غریب و مظلوم. گویی که انگار دلش گرفته است.

او ادامه داد: ما برای نمایش‌مان ۱۵ماه تمرین کردیم ولی در این مدت هیچ‌گونه حمایت مالی‌ نشدیم. پشتوانه اصلی تئاترما، مخاطبمان ما هستند، مانند مخاطبانی که همین امشب، مسافت۵۰۰ کیلومتری را آمده اند تا این نمایش را درتهران هم ببینند و بعد از آن دوباره ۵۰۰ کیلومتر رانندگی کنند و به شهر خود بازگردند.

شایان همچنین اضافه کرد: هنرمندانی بسیارخوبی در شهرستان‌ها هستند که بسیار خلاقانه مشغول به کار هستند ولی متاسفانه کمتر به آن‌ها این فرصت داده نمی‌شود که در سالن‌های خوب تهران اجرای عموم داشته باشند، مگر کسی مانند من که با پیگیری زیاد در نهایت به جشنواره و اجرای عموم در تهران می‌رسد.

این کارگردان ادامه داد:از دیگر مشکلات تئاتر در شهرستان‌ها، کمبود تعداد سالن‌های نمایش است و اگر سالنی موجود باشد از آن علاوه بر تئاتر،برای کنسرت، کارکودک و حتی مراسم‌های عروسی هم استفاده می‌شود!

او در بخش دیگری از سخنانش به تمرینات زیاد گروه برای اجرای این نمایش ۱۴۰ دقیقه‌ای اشاره کرد و گفت: نوشتن نمایشنامه این کار در حدود ۱۰ ماه طول کشید و در ۱۵ ماه هم با هفته‌ای ۳۰ ساعت تمرین، کار را ادامه دادیم. چرا که این نمایش به این مدت تمرین نیاز دارد.

مهدی شایان که تحصیلات مرتیط با کارش و کارشانسی تئاتر دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر کارگردانی من کار بازیگری و نویسندگی تئاتر هم می‌کنم؛ نمایش «ادامه مطلب» هشتمین کاری است که من آن را کارگردانی می‌کنم و برای هر کارم حدود دو سال تمرین می‌کنم.

این کارگردان در خصوص اولین اجرای عمومی این نمایش و مسیر رسیدن به جشنواره‌ی تئاتر فجر گفت: این نمایش برای اولین بار اردیبهشت ماه امسال به مدت ۱۰ شب در رشت به اجرای عمومی رفت و پس از آن هم در جشنواره تئاتر استان که کانال ورود به جشنواره فجر است،شرکت کردیم که این نمایش در آنجا تمامی جوایز اولین‌های جشنواره اعم از بهترین بازیگری‌های زن و مرد و بهترین کارگردانی و نویسندگی و… را از آن خود کرد، طوری که گویی بچه‌ها خودشان رقیب خودشان بودند.

او اضافه کرد: بعد از آن اجرا، نمایش‌مان در بین حدود ۶۰ اثر متقاضی حضور در جشنواره‌ی فجر شد که از آن میان ابتدا جز ۱۰ اثر بخش مرور و بعد از آن هم برای بخش مسابقه تئاتر ایران انتخاب شد.

شایان با اشاره به استقبال بسیار، این نمایش در شهر رشت خاطرنشان کرد: در همان ده شبی که در رشت اجرای عمومی داشتیم استقبال بسیار خوبی از کارمان شد؛به طوری که مخاطب شب اول، مخاطب شب دوم ما هم بود این استقبال بسیار گرم تا آخرین شب اجرای ما ادامه داشت و ما با سالن ۴۰۰ نفره‌ی کاملا پر به صحنه رفتیم.

او همچنین تصریح کرد: در اجرای جشنواره تئاتر استان و در اجرایی که باعث شد که به فجر بیایم، در حالی درسالنی با ظرفیت ۴۰۰ نفربه صحنه رفتیم که، ۸۲۰ نفر به تماشای نمایش آمده بودند. تماشاچی‌ها همه جا نشسته بودند، اکسیژن سالن تمام و دیگر حتی جای نفس کشیدن هم نبود استقبال مخاطب از نمایش در شهرستان‌ها آن هم به صورتی که هیچ جای خالی‌ای در سالن نباشد اتفاق بسیار نادری است.

این کارگردان در پایان با اشاره به مدت زمان به نسبت طولانی این نمایش، اضافه کرد: مدت زمان اجرای نمایش در اولین دفعه‌ای که کار بسته شد، در حدود سه ساعت و ربع بود که برای اجرای اولش بسیاری از زوائد کار زده شد و به مدت زمان دو ساعت و نیم رسید.

او ادامه داد: برای اولین بار که این کار به اجرا درآمد، به دلیل طولانی بودن تایم نمایش کمی نگران بودم ولی زمانی که بازخورد عالی مخاطب را دیدم نگرانی‌ام برطرف شد. تماشاچیان آنقدر جذب کار شده بود که باور نمی‌کردند دو ساعت و بیست دقیقه است که درسالن نشسته‌اند، به نظر من در این نمایش صحنه‌ای قابل حذف نیست و اگر مدت زمان اجرا را باز هم کوتاه می‌کردیم کار نصفه و یا به اصطلاح عقیم می‌ماند.

به گزارش ایسنا، نمایش «ادامه مطلب» به نویسندگی، طراحی وکارگردانی مهدی شایان از شهر رشت، روز گذاشته در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دو سانس ۱۵ و ۱۹ در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت.

نمایش ادامه مطلب

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha