• یکشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94102715877
  • خبرنگار : 71342

آنچه بر اجرای «سلطان مار» در تبریز گذشت

آنچه بر اجرای «سلطان مار» در تبریز گذشت

خیرالله تقیانی‌پور که نمایش «سلطان مار» را با گروهی از هنرمندان آذربایجان و به عنوان کاری مشترک در جشنواره تئاتر فجر استانی اجرا می‌کند، گفت: این ایده بسیار خوب است که نمایشنامه‌های نویسندگان مطرح ما مانند آقای بیضایی در دیگر کشورها هم ترجمه و اجرا شوند اما متاسفانه در این زمینه ضعف داریم.

خیرالله تقیانی‌پور که نمایش «سلطان مار» را با گروهی از هنرمندان آذربایجان و به عنوان کاری مشترک در جشنواره تئاتر فجر استانی اجرا می‌کند، گفت: این ایده بسیار خوب است که نمایشنامه‌های نویسندگان مطرح ما مانند آقای بیضایی در دیگر کشورها هم ترجمه و اجرا شوند اما متاسفانه در این زمینه ضعف داریم.

این کارگردان تئاتر که شامگاه 26 دی ماه این نمایش را در تبریز اجرا کرده است، در گفت‌وگویی با خبرنگار تئاتر ایسنا از امکانات محدودی که این گروه در این شهر در اختیار داشتند، ابراز تاسف کرد و گفت: وقتی قرار است کارهای محصول مشترک را در جشنواره فجر استانی اجرا کنیم،خوب است به فکر وضعیت اسکان گروه‌ها و امکانات هم باشیم.

وی اضافه کرد:‌ این نمایش با هنرمندانی از کشور آذربایجان و به عنوان اثری مشترک تولید شده است و شب گذشته اجرای بسیار خوبی داشتیم که با استقبال تماشاگران هم روبرو شد اما متأسفانه وضعیت اسکان و امکانات ما خوب نبود، هتلی که برای اسکان این گروه در نظر گرفته شد، بسیار نامناسب بود و متاسفانه در این وضعیت آبروی ما به خطر می‌افتد.

او با ابراز تأسف از وضعیت برنامه‌ریزی این دوره از جشنواره تئاتر فجر خاطرنشان کرد: امسال هم مانند سال‌های گذشته در زمینه برنامه‌ریزی دچار ضعف هستیم.

وی در ادامه با ارائه توضیحاتی درباره شیوه تولید کارهای مشترک یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای میان ما و تئاتر آذربایجان منعقد شد که به موجب آن بنده به عنوان کارگردان با عوامل اجرایی آن‌ها نمایشی را آماده کنیم. هدف از اجرای این برنامه این است که متون نویسندگان ما بویژه نمایشنامه‌های فاخرمان ترجمه و به دیگر کشورها صادر شود.

تقیانی‌پور ادامه داد: در این تفاهم‌نامه ما بر سر اجرای نمایشنامه «سلطان‌ مار» نوشته آقای بهرام بیضایی توافق کردیم که طی این توافق این نمایش باید در جشنواره تئاتر فجر اجرا شود اما این اجرا فقط محدود به دو شهر تبریز و مشهد است و نمایش ما در تهران اجرا نخواهد شد.

این کارگردان تئاتر افزود: پرسش من این است که اگر قرار است کارهای ما در دیگر شهرها اجرا شود، چرا در هر شهر فقط یک اجرا دارد؟! متاسفانه با این شیوه این تصور ایجاد می‌شود که در جشنواره‌های ما بیشتر ارایه آمار و بیلان اهمیت دارد تا محتوای برنامه.

تقیانی‌پور در پاسخ به پرسشی درباره اجرای عمومی این نمایش در ایران توضیح داد:‌ وقتی وضعیت اجرا در جشنواره چنین است، چگونه می‌شود به اجرای عمومی فکر کرد؟!

او که روز دوشنبه نمایش‌اش را در مشهد اجرا می‌کند، اظهار امیدواری کرد:در این شهر امکانات بهتری به گروه اجرایی این نمایش اختصاص پیدا کند تا خاطره تلخ، اجرای اخیر فراموش شود.

خیرالله تقیانی‌پور یادآور شد: نمایش «سلطان مار» در جمهوری آذربایجان اجرای عمومی شده و با استقبال خوب تماشاگران هم روبرو شده است. این نمایش برای اجرا در جشنواره‌های ترکیه هم دعوت شده و دو سفر هم به ترکمنستان و قزاقستان خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، نمایش «سلطان مار» با متنی از بهرام بیضایی و کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور شب گذشته 26 دی‌ماه در تبریز اجرا شد و 28 دی‌ماه در مشهد به صحنه می‌رود و در هر یک از این شهرها یک اجرا دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha