• شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94102615261
  • خبرنگار : 71132

معاون مرکز پژوهش‌ها:

ماموریت برنامه ششم حفظ اقتدار کشور است

ماموریت برنامه ششم حفظ اقتدار کشور است

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت که ماموریت برنامه ششم در دوره‌ی فعلی حفظ اقتدار کشور است.

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت که ماموریت برنامه ششم در دوره‌ی فعلی حفظ اقتدار کشور است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، محمد قاسمی در همایش برنامه ششم توسعه، ضرورت‌ها و رویکردها که در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد گفت: برنامه ششم در واقع برنامه حیات ملی است و نه برنامه یک دولت خاص یا مجلس خاص، اگر ما اقتدار ملی را می‌خواهیم باید نگاه مسئولانه به برنامه داشته باشیم.

وی افزود: علیرغم همه هزینه‌هایی که تحریم برای کشور داشت یکی از دستاوردهای آن این بود که می‌توان کشور را با 20 میلیارد دلار هم اداره کرد ما باید این دستاورد را حفظ کنیم. در واقع شرط لازم برای رهایی از نفت با دوره‌ای از تحریم‌ها که پشت سر گذاشتیم به وجود آمده و شرط کافی هم اهتمام سیاست‌مداران کشور در مجلس و دولت است.

قاسمی در ادامه اظهار کرد:‌ وضعیت مطلوب این بود که ما تمام منابع نفت را به صندوق توسعه می‌ریخیتم اما حالا که سیاست‌های برنامه ابلاغ شده می‌شود یک بار برای همیشه بند ناف وابستگی بودجه و اقتصاد ملی به نفت را قطع کرد.

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌ها خاطر نشان کرد: ما در مرکز پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر برنامه به اجمال باشد دردی دوا نمی‌کند. برنامه‌ای که راجع به موضوعات اساسی کشور تعیین تکلیف نکند برنامه نیست مثلا اگر برنامه راجع به هدفمندی تعیین تکلیف نکند دردی را دوا نخواهد کرد، بنابراین هیچ اجمالی در این زمینه به نفع دولت نیست.

وی با بیان اینکه نیازمند تغییر نظام انگیزشی در کشور به سمت تولید محور بودن هستیم ادامه داد: ما باید نهادهای ناکارآمد را به صورت تدریجی اصلاح کنیم. در حال حاضر ما با بحران در نظام بانکی مواجه هستیم و اینها فقط مربوط به حوزه‌ی اقتصادی نیست. بلکه دستگاههای دیگر مثلا قوه قضاییه نیز باید در این زمینه به دولت کمک کنند.

قاسمی یاد آور شد: در خلال سالهای 84 تا 90 که تحریم وجود نداشت به ازای هر یک درصد نرخ رشد اقتصادی 5 برابر دوره مشابه در گذشته هزینه کردیم. اگر بتوانیم دولت و مجلس را متوجه این کنیم که بتوانند برنامه ریزی متناسب با شرایط داشته باشند شاید برنامه ششم بتواند نقطه عطفی در کشور باشد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت مساله فساد ، عدالت بنیان نبودن اقتصاد و آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد:‌اگر مردم ببینند اقتصاد عدالت بنیان است حاضرند 5سال دستمزدها ثابت بمانند اما اگر ببینند که رانت توزیع می‌شود و با فساد با مصامحه برخورد می‌شود شرایط متفاوت خواهد بود.

به گزارش ایسنا، فیروز خلعتبری عضو شورای علمی گروه مطالعات توسعه و برنامه ریزی مرکز پژوهش‌ها نیز دراین همایش اظهار کرد: برنامه نه یک کیک است که بین همه ما تقسیم شود و نه یک برنامه صرفا برای دولت است.

وی با بیان این که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید فهمیده شود و درک مشترکی برای آن به وجود بیاید افزود: اقتصاد مقاومتی این حرف را مطرح می‌کند که چه کار کنیم همدلی مردم جامعه را به وجود بیاوریم و بتوانیم منابع خصوصی و عمومی را همسو کنیم که به توسعه برسد.

خلعتبری در پایان اظهار کرد: برنامه ششم باید یک برنامه توسعه‌ یا متعارف بدون نگاه به زمان و مکان باشد و جلوی ضربه خوردن اقتصاد کشور را بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha