• سه‌شنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94102212920
  • خبرنگار : 71191

نخستین قدم‌های موزه سیار عروسک

نخستین قدم‌های موزه سیار عروسک

نخستین موزه سیار اسباب‌بازی و عروسک در اولین سفر مقدماتی خود، برنامه‌ای یک روزه را در روستای اردبیلک استان قزوین به نمایش گذاشت. طاقچه‌های حسینیه قدیم روستا میزبان بخشی از تاریخ اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های ایران بود. کودکان با جان دل معرفی این آثار را می‌شنیدند و سپس با آنها بازی می‌کردند.

نخستین موزه سیار اسباب‌بازی و عروسک در اولین سفر مقدماتی خود، برنامه‌ای یک روزه را در روستای اردبیلک استان قزوین به نمایش گذاشت. طاقچه‌های حسینیه قدیم روستا میزبان بخشی از تاریخ اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های ایران بود. کودکان با جان دل معرفی این آثار را می‌شنیدند و سپس با آنها بازی می‌کردند.

به گزارش ایسنا، حسینیه قدیم اردبیلک که به روایت محلی‌ها بیش از 100 سال قدمت دارد، این‌بار میزبان اتفاق متفاوتی بود. موزه‌ای که در طاقچه‌های حسینیه برپا شده بود، با عروسک‌های بومی منطقه اردبیلک شروع و به اسباب بازی‌های تاریخی ختم می‌شد. عروسک‌های نواحی ایران، عروسک‌های خیمه شب‌بازی و اسباب‌بازی‌های گلی، سفالی، چوبی و فلزی در امتداد حسینیه چیده شده بودند.

در یکی از کلاس‌های مدرسه‌ روستا بچه‌ها سرود می‌خواندند و در کلاس دیگری مادران بچه‌ها و عروسک‌سازهای روستا پای یکی از قصه‌های قدیمی نشسته بودند. کارگاه‌های ساخت اسباب بازی و قصه‌گویی و روایت تصویری با نقاشی بخش دیگری از برنامه‌های موزه بود.

موزه، یک نهاد اجتماعی

امیر سهرابی، طراح و مدیر موزه سیار که پیش از این موزه اسباب‌بازی و عروسک شهر کاشان را راه‌اندازی کرده، درباره ایده اجرای موزه سیار گفت: مهمترین رویکرد موزه‌ها، ارائه خدمات به اقشاری است که در سبد فرهنگی آنها، بازدید از موزه جایی ندارد. یکی از راه‌ها برای جذب این افراد آن است که به جای حضور اهالی در موزه، موزه را به محل آنها ببریم.

وی با اشاره به کسب مجوز موزه سیار گفت: پس ازدریافت مجوز، گروه‌های مختلفی که در حوزه‌های اسباب بازی و عروسک فعال بودند را دعوت و کارگروه‌های موزه سیار را برای ایجاد مقدمات کار راه‌اندازی کردیم. طراحی و برنامه‌ریزی سفرهای موزه سیار به صورت گروهی انجام می‌شود و «اردبیلک» نیز به دلیل فعالیت بانوان روستا در عروسک‌سازی به عنوان نخستین مقصد موزه تعیین شد و با همکاری موسسه آوای طبیعت پایدارمقدمات حضورمابرنامه ریزی شد.

موزه‌ای برای تعامل با مخاطب بومی

امیر سهرابی درباره تاثیر موزه سیار گفت: موزه سیار فقط برای نمایش و معرفی گنجینه خود به روستاها و شهرها نمی‌رود. هدف ما ایجاد فضای تعاملی است که جامعه محلی میزبان ما نیز از عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های خود بگوید و بسازد و مقدماتی برای احیا و ترویج دوباره آنها بوجود آوریم. این فضای تعاملی همچنین به گردآوری و ثبت اسباب‌بازی و عروسک‌ها منتج خواهد شد.»

او با اشاره به تجریه سفرهای مقدماتی گفت: «اهالی روستای اردبیلک موزه را در حسینیه تاریخی و مدرسه روستا میزبانی کردند. اتفاقی که نشان از پیوند این مکان مذهبی با مسائل فرهنگی دارد. سفر به اردبیلک به عنوان نخستین سفر مقدمانی موزه سیار اسباب بازی و عروسک، بیش از هر چیز برای محک زدن موزه و آشنایی با ابعاد اجرایی، محدودیت ها و موانع این اتفاق بود که نتایج مثبتی داشت. در این سفر با قصه گویی برای بزرگسالان و عروسک سازهای روستا سعی در همراه کردن عروسک‌های این روستا با قصه ها داشتیم.»

طراحی وسیله نقلیه موزه به مسابقه گذاشته خواهد شد

امیر سهرابی درحال توضیح در موزه سیار عروسک‌ها

مدیر موزه سیار اسباب بازی و عروسک با اشاره به مقدماتی بودن سفر اردبیلک گفت: موزه سیار اسباب بازی و عروسک در حال برنامه‌ریزی یک مسابقه برای طراحی وسیله نقلیه و ویترین‌های این موزه توسط طراحان است که بزودی فراخوان این مسابقه به اطلاع علاقمندان می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی موزه سیار اسباب بازی و عروسک، فصلنامه چهار باغ، موسسه آوای طبیعت پایدار ، مرکز میراث ناملموس تهران، معاونت فرهنگی موزه ملک، دفترکودک ونوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی،خانه عروسک و برخی پژوهشگران و علاقمندان این حوزه در برنامه‌ریزی و اجرای سفر اردبیلک همراه موزه سیار بودند. همچنین سرود و تیزر معرفی موزه به طور داوطلبانه ساخت و تهیه شده است. پس از این نیز از همه فعالان و دوستداران این حوزه برای همراهی دربرنامه ریزی و اجرای موزه سیار دعوت می‌کنیم.

علاقه مندان برای دعوت و همکاری با موزه سیار عروسک و اسباب بازی می‌توانند با دفتر این موزه با شماره تلفن 03155225134 تماس بگیرند.

موزه سیار عروسک‌ها

موزه سیار عروسک‌ها

موزه سیار عروسک‌ها

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha