• دوشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 94102112011
  • منبع : نمایندگی مرکزی

اجرای 18 طرح تحقیقاتی بهبود کیفیت انار در ساوه

اجرای 18 طرح تحقیقاتی بهبود کیفیت انار در ساوه

ایسنا/مرکزی رئیس ایستگاه تحقیقات انار جهاد کشاورزی ساوه از اجرای 18 طرح تحقیقاتی برای بهبود کیفیت انار تولیدی این شهرستان خبر داد.

رئیس ایستگاه تحقیقات انار جهاد کشاورزی ساوه از اجرای 18 طرح تحقیقاتی برای بهبود کیفیت انار تولیدی این شهرستان خبر داد.

بهروز مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- مبارزه با آفت کرم گلوگاه، ارقام مقاوم در برابر سرما، مقابله با دانه سفیدی انار، تغذیه مناسب ارگانیک درخت انار و طرح مقابله با آفت گره ریشه درخت انار از مهم‌ترین طرح‌های تحقیقاتی این مرکز است.

وی اظهار کرد: تاکنون شش روش مقابله با کرم گلوگاه کشف و در اختیار کشاورزان قرار گرفته که آخرین روش عقیم‌سازی کرم‌های مولد با استفاده از اشعه‌های هسته‌ای است.

این مقام مسئول در ایستگاه تحقیقات انار ساوه با بیان اینکه در حال حاضر هزار و 400 درخت انار با خواص مختلف از سراسر کشور در این ایستگاه نگهداری می‌شود، افزود: پس از سرمازدگی سال 88 طرح ملی برای شناسایی ارقام مقاوم در برابر سرما در چهار استان کشور اجرا شد که موفقیت‌آمیز بود.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل و بکارگیری روش‌های تحقیقاتی، خسارات سالیانه سه هزار میلیارد ریالی انارکاران کشور را کاهش خواهد داد، افزود: در کشور ما 66 هزار هکتار و در ساوه حدود 11 هزار هکتار باغ انار وجود دارد و هر سال در کشور 950 هزار تن و در ساوه 150 هزار تن انار برداشت می‌شود.

مرادی با بیان اینکه همه ساله 20 تا 30 درصد محصول انار بر اثر سرمازدگی، خشکسالی و آفات از بین می‌رود، اضافه کرد: بکارگیری روش‌های تحقیقاتی و باغداری علمی می‌تواند میزان ابتلای انار به آفت را کاهش دهد.

به گفته مرادی، با انجام تحقیقات متعدد و برطرف کردن مشکلات و موانع تولید انار مرغوب به خصوص "نماتُد"و "کرم گلوگاه" می‌توان محصولی مقاوم به سرما، خشکی و شوری تولید کرده و با برطرف کردن عارضه دانه سفیدی انار سهم ایران را در بازارهای اروپایی افزایش داد.

رئیس ایستگاه تحقیقات انار جهاد کشاورزی ساوه ابراز امیدواری کرد که با ایجاد بخش‌های تحقیقاتی فرآوری و پس از برداشت، اقتصاد و بازار‌یابی بتوان باعث افزایش کیفیت تولید و عملکرد در واحد سطح شد تا در نهایت انار خام صادر نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha