• یکشنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 94102011391
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

یک روانشناس کودک تاکید کرد:

لزوم کسب مهارت‌های خودمراقبتی توسط کودکان و نوجوانان

لزوم کسب مهارت‌های خودمراقبتی توسط کودکان و نوجوانان

ایسنا/خراسان جنوبی یک روانشناس کودک گفت: هر کودک یا نوجوان، برای اینکه بتواند از خود در برابر آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر مراقبت کند باید قادر بوده مهارت‌های خودمراقبتی مربوط به سن خود را یاد گرفته و آنها را بکار بگیرد.

یک روانشناس کودک گفت: هر کودک یا نوجوان، برای اینکه بتواند از خود در برابر آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر مراقبت کند باید قادر بوده مهارت‌های خودمراقبتی مربوط به سن خود را یاد گرفته و آنها را بکار بگیرد.

سید علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان‌جنوبی، با اشاره به راهکارهای مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: برنامه‌های پیشگیری اولیه و بویژه برنامه‌های پیشگیری رشدمدار از قابلیت‌های بالایی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان به تناسب دوره‌های رشدی و ویژگی‌های روانی اجتماعی سن خود، باید آموزش‌های لازم را در زمینه مراقبت از خود بیاموزند.

این روانشناس کودک با اشاره به توانمندسازی کودکان و نوجوانان در برابر خطر آسیب‌های اجتماعی، گفت: همراهی والدین با مدارس برای پیشگیری حائز اهمیت بوده و مدارس نیز در این زمینه فعالیت‌هایی را برای دانش‌آموزان اندیشیده‌اند.

حسینی با بیان اینکه آموزش پیشگیری باید یک رسالت عمومی باشد، افزود: آموزش و پرورش تلاش‌های گسترده‌ای را برای توسعه آموزش‌های پیشگیری انجام داده است. کودکان و نوجوانان نیز از برنامه‌های فرهنگی پیشگیرانه استقبال می‌کنند و باید از همان ابتدا به فرزندان، اطلاعات لازم در زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی با توجه به سن آنها داده شود.

این روانشناس کودک تصریح کرد: پیشگیری رشد مدار یک اصل مهم تربیتی برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌هایشان است، چون در نهایت به "خود مراقبتی" منجر می‌شود. خود مراقبتی، یک ظرفیت و توانایی است که از طریق کسب و بکارگیری مجموعه‌ای از مهارتها حاصل می‌شود. فرزندی که به مهارت خود آگاهی رسیده است، ارزش‌ها و توانایی‌هایش را می‌شناسد، از اعتماد به نفس برخوردار بوده و توانایی ارتباطات اجتماعی و معاشرت‌های صحیح، همچنین تفکر خلاق داشته و هیجانات و عواطف خود را مدیریت می‌کند.

حسینی تاکید کرد: روابط عاطفی با فرزندان، نحوه تشویق و تنبیه، الگوی رفتاری برای فرزندان و مصرف کالاهای فرهنگی در خانواده، نمونه‌هایی بوده که توجه به آن درخود مراقبتی فرزندان تاثیرگذار است. یکی از منابع مهم برای خود مراقبتی، آموزه‌های دینی است، بنابراین خانواده‌ها باید کودکان را با قرآن مانوس کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha