• جمعه / ۱۸ دی ۱۳۹۴ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94101810243

اجراخوانی «دیوان تئاترال» در «دا»

یک کارگردان تئاتر از اجراخوانی اثری از محمود استادمحمد در خانه نمایش «دا» خبر داد.

یک کارگردان تئاتر از اجراخوانی اثری از محمود استادمحمد در خانه نمایش «دا» خبر داد.

روزبه حسینی، کارگردان اجراخوانی «دیوان تئاترال» در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایسنا، از اجرای این نمایش در روز شنبه - ۱۹ دی‌ ماه - خبر داد و گفت: «دیوان تئاترال» به نویسندگی محمود استادمحمد توسط گروه «و ناگهان» اجراخوانی خواهد شد.

حسینی ادامه داد: این نمایشنامه پیش از این دو بار دیگر نیز در هفته‌ی نمایشنامه‌خوانی آثار استادمحمد در سالن چارسو مجموعه تئاترشهر و بار دیگر به دعوت شهرداری تهران در فرهنگسرای سرو خوانش شد ولی در این اجراخوانی به سبب معماری خاص تماشاخانه «دا»، با دفعات گذشته تفاوت دارد.

او همچنین اضافه کرد: از دیگر نکات مهم قابل اشاره، گروه فیلم و تئاتر «و ناگهان» از فروردین امسال بعد از ۱۵ سال پس از تاسیس خود یک راه تازه‌تری را برای پیمودن شروع کرده است؛ پیرو راه نیمه‌کاره‌ای که در آتلیه تئاتر و بعدا در کارگاه نمایش در دهه‌ی ۴۰ و ۵۰ اتفاق افتاده است که به واسطه‌ی آن حدود ۵۰ ، ۶۰ جوان اعم از بازیگر، نویسنده و کارگردان به کار ما اضافه شده‌اند و ظرف شش ماه کارهای مختلفی انجام دادیم از اجراهای صحنه‌ای تا اجراخوانی و کارهای محیطی، کافه‌ای، نمایشنامه‌خوانی و… انجام دادیم.

حسینی اضافه کرد: اجراخوانی «دیوان تئاترال» برای ما قدم اولیه و جدی برای رفتن به سمت اجراهای مختلف اپرتیک از نمایش «دیوان تئاترال» در اجراهای صحنه‌ای است. که ۱۴، ۱۵ سال پیش توسط خود محمود استادمحمد و به شکل عادی سبک ایرانی خود متن به صحنه رفت است. ما می‌خواهیم به سمت تئاتر موزیکال و اپرتیکال مدرن ایرانی پیش برویم و این قابلیت‌هایی است که نمایشنامه‌های استادمحمد برای انجام این کار به ما می‌دهد.

او در توضیح اجراخوانی و تفاوت آن با نمایشنامه‌خوانی، گفت: بعد از اجراخوانی «زرتشت» که در تیر ماه امسال در تماشاخانه سنگلج انجام دادیم، این واژه‌ی «اجراخوانی» به طرز عجیبی مورد استفاده‌ی همه‌ی گروه‌هایی که نمایشنامه‌خوانی انجام می‌دادند، قرار گرفت. مشکل در بدفهمی این واژه است که به اشتباه درمورد نمایشنامه‌خوانی استفاده می‌شود و یا همچنین در نمایشنامه‌خوانی‌هایی که با دکوری کوچک به بازیگر میزانسن داده‌اند و نقش‌خوان‌ها در این بین حرکت می‌کنند. و گویی که انگار بازیگر تمرین با متنش را پیش از اجرای نهایی نشان مخاطبان می‌دهد.

این کارگردان همچنین تصریح کرد: بهتر است بدانیم که اجراخوانی ترجمه‌ای از واژه‌ی perform of a play است؛ یعنی پرفورمی از یک متن. و ما اجراخوانی را جایگزین این عبارت کرده‌ایم.

حسینی در توضیح اجراخوانی اضافه کرد: این درست مانند اجرای شعر توسط شاعر است که گویی شاعر شعرش را اجرا می‌کند. ما در واقع نمایشنامه را اجراخوانی می‌کنیم؛ به این معنی که خواندمان شکل اجرایی دارد و آن را اجرا می‌کنیم. خوانشی که یک روش اجرایی در آن وجود دارد. و این بسیار با نمایشنامه‌خوانی دارد. همچنین در اجراخوانی چیدمان، طراحی نور، موسیقی به کمال در آن وجود دارد و مخاطب می‌تواند به واسطه چیدمان صحنه و جابه‌جایی بازیگر در محل اجرایش، اجرایی را در ذهنش متصور شود تا بتواند نمایش را ذهنش متبادر کند.

این نمایش به نویسندگی محمود استادمحمد و کارگردانی روزبه حسینی و کاری از گروه «و ناگهان» است که در آن آرش فلاحت‌پیشه، محمدرضا مالکی، حمید خوش‌نویس، فاطیما بهارمست، لادن نازی، دریا یاسری، علی افشاری، ماندانا جباری، پگاه محمدوند و… به اجراخوانی می‌پردازند.

همچنین طراحی موسیقی و نوازندگی سه‌تار و سلانه را سجاد کیانی نوازدگی ضرب را احسان سامانی و فرزاد فخری‌زاده بر عهده دارند.

افرا ضرغامی نیز عکاس این اجراخوانی به مدیریت اجرایی مرتضی حقیقت‌بیان است.

به گزارش ایسنا، اجراخوانی «دیوان تئاترال» به کارگردانی روزبه حسینی در یک تک اجرا، روز شنبه ۱۹ دی‌ماه در ساعت 20:30 در خانه‌ نمایش «دا» به صحنه می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha