• چهارشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۴ / ۱۸:۰۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 94101609591
  • خبرنگار : 71039

برگزیده «جایزه کتاب سال غزل» معرفی شد

برگزیده «جایزه کتاب سال غزل» معرفی شد

برگزیده دومین دوره «جایزه کتاب سال غزل ایران» معرفی شد.

برگزیده دومین دوره «جایزه کتاب سال غزل ایران» معرفی شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا، در بخش کتاب سال این جایزه، کبری موسوی قهفرخی با دو مجموعه «می‌شکر» و «غروب پا به ماه» برگزیده شد. در بخش ویژه هم هیچ برگزیده‌ای معرفی نشد.

در متن بیانیه پایانی دومین دوره «جایزه کتاب سال غزل ایران» آمده است:

«دومین دوره جایزه کتاب سال غزل، با سپاس‌گزاری از جامعه‌ ادبی و رسانه‌ای کشور و با معرفی برگزیدگان هیات داوران محترم این دوره، به کار خود پایان می‌دهد؛ تا آینده‌ای و دوره‌ای دیگر...

همان‌گونه که در دور نخست هم تاکید شد، این حرکت خودجوش و مستقل ادبی که بنا بر احساس وظیفه و نیازی، به‌همت گروهی از شاعران شکل گرفت، امید دارد که دوره‌های بعدی، با هم‌افزایی تمامی فرهیختگانی که نسبت به فرهنگ جامعه خویش تعلق خاطر و تعهدی احساس می‌کنند، گام‌های درخشان‌تری را بپیماید.

هیات داوران جایزه مستقل کتاب سال غزل، با تاکید بر این‌ نکته که این جایزه در سیر تکوینی خویش، تمام تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت که علاوه بر پیش‌فرض‌های رسمی تعیین‌شده، از هرگونه جانبداری در زمینه‌ گرایش‌های موجود در زمینه این گونه شعری، بپرهیزد، با این اوصاف و با تاکید بر این‌که بررسی انجام‌شده، یک محدوده خاص زمانی را در حوزه نشر مجموعه‌های غزل و در چارچوب آیین‌نامه اعلام‌شده در نظر گرفته و بی‌شک، معرف همه بضاعت جامعه ادبی کشور در این حوزه نیست، نتیجه داوری نخستین دوره را به شرح زیر اعلام می‌کند:

از میان نامزدهای دومین دوره این جایزه در بخش کتاب سال (ویژه کتاب‌های منتشرشده در سال‌های 92 و 93) کبری موسوی قهفرخی را که با دو مجموعه «می‌شکر» و «غروب پا به ماه» در این دوره از جایزه شرکت کرده بود، حائز دریافت تندیس جایز غزل معرفی می‌کند.

شیرین خسروی، سعید حیدری ساوجی و مهدی زارعی با مجموعه غزل‌هایی، دیگر نامزدهای جایزه غزل در دومین دوره بودند.

حامد ابراهیم‌پور، علیرضا بهرامی، صالح سجادی، محمدرضا شالبافان و مجید معارف‌وند، داوری آثار این بخش را برعهده داشته‌اند.

هیات داوران این بخش از جایزه همچنین ابراز امیدواری کرده‌اند که شرایط نشر و شعر کشور به گونه‌ای پیش رود که در دوره‌های آینده جایزه، حضور مجموعه‌هایی موفق‌تر و متناسب‌تر با سیر تکوینی غزل معاصر را به‌دور از موج‌ها و هیجان‌های مقطعی شاهد باشیم.

دبیرخانه جایزه کتاب سال غزل ایران البته یادآوری می‌کند چند مجموعه غزل از آثار داوران بخش‌های مختلف دومین دوره این جایزه که برخی از آن‌ها در جایزه‌های ملی همچون کتاب سال شعر خبرنگاران و کتاب سال جمهوری اسلامی نامزد یا برگزیده شده بودند، در چرخه این رقابت قرار نگرفته است.

همچنین در بخش ویژه (مختص شاعرانی که تاکنون مجموعه‌ غزل منتشر نکرده‌اند اما یک مجموعه غزل آماده دارند) از میان نامزدهای این دوره متشکل از مهسا تیموری، مهسا ظهیری و امید گندمی، هیچ کدام از شرکت‌کنندگان حائز دریافت تندیس جایزه و رتبه نخست شناخته نشدند.

هیات داوران این بخش از جایزه نیز شامل حامد ابراهیم‌پور، علیرضا بهرامی، محمدرضا شالبافان، آرش شفاعی و ناصر ندیمی، امیدوار است در دوره‌های آتی، مجموعه‌هایی دارای جسارت‌های بیشتر ادبی و با توجه بیشتر به سلامت زبان را شاهد باشیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha