• چهارشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94101609024
  • خبرنگار : 71342

شهرام مکری مطرح کرد:

آنچه بخش خصوصی را در سینما محتاط‌تر می‌کند

آنچه بخش خصوصی را در سینما محتاط‌تر می‌کند

شهرام مکری -مدیر ایران نوین فیلم - رکود اقتصادی و وضعیت مبهم اکران فیلم‌ها را از مهمترین دلایلی دانست که باعث می‌شود بخش خصوصی در امر تولید فیلم محتاط‌تر عمل کند.

شهرام مکری -مدیر ایران نوین فیلم - رکود اقتصادی و وضعیت مبهم اکران فیلم‌ها را از مهمترین دلایلی دانست که باعث می‌شود بخش خصوصی در امر تولید فیلم محتاط‌تر عمل کند.

این هنرمند سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا و در پاسخ به این پرسش که چرا کانون ایران نوین امسال در جشنواره فجر فیلمی ندارد، یادآور شد: کانون ایران نوین سال 92 با سه فیلم «ردکارپت»، «ماهی و گربه» و «قصه‌ها» در جشنواره فجر حضور داشت و سال گذشته نیز فیلم «نزدیک‌تر» را داشتیم، اما امسال هیچ فیلمی در جشنواره نداریم.

او درباره دلایل این موضوع توضیح داد: یکی از مهمترین دلایل این وضعیت این است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه فیلمسازی بسیار پر ریسک شده است.

کارگردان فیلم «ماهی و گربه» با یادآوری مشکلاتی که برای اکران فیلم «قصه‌ها» کار رخشان بنی‌اعتماد پیش آمد، اضافه کرد: ‌2 سال پیش این فیلم دچار مسایلی شد و هر لحظه احتمال اکران نشدن آن پررنگ‌تر می‌شد. این وضعیت باعث می‌شود سرمایه‌گذار خصوصی فکر کند که هیچ ضمانت قطعی برای نمایش فیلمش ندارد و نمی‌تواند نسبت به این موضوع مطمئن باشد.

او ادامه داد:‌ سال گذشته نیز فیلم «نزدیک‌تر» را در جشنواره داشتیم، اما امسال شرایط اکران فیلم‌ها به گونه‌ای شد که بسیاری از فیلم‌ها فرصت اکران پیدا نکردند و بعضی هم اکران کوتاه مدتی داشتند. فیلم «نزدیکتر» نیز با وجود قراردادی که برای پخش دارد، هنوز امکان اکران پیدا نکرده است. این عوامل سبب می‌شود که بخش خصوصی در مورد سودده بودن فعالیتش دچار تردید شود و محتاط تر عمل کند.

«مکری» در ادامه با اشاره به رکود اقتصادی کشور افزود: بنگاه‌های اقتصادی در جریان پویای اقتصادی امکان بازگشت سرمایه خواهند داشت. منظور فقط اقتصاد بخش دولتی نیست، بلکه وضعیتی است که پول در بازار چرخش داشته باشد اما امسال رکود اقتصادی زیادی داشتیم و همین باعث شد خواب سرمایه بیشتر شود و چرخشش به کمترین اندازه ممکن برسد.

کارگردان «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» اضافه کرد: مجموعه این شرایط باعث شد امسال علیرغم فیلمنامه‌های خوبی که به ما پیشنهاد شده بود، انتخابی از بین آن‌ها نداشته باشیم اما امیدوارم تا پایان سال بتوانیم پروژه «هجوم» را که خود من کارگردانی می‌کنم، با تهیه‌کنندگی ایران نوین کار کنیم. از آنجا که تولید این پروژه اواخر سال انجام می‌شود، ایده‌ای برای حضور در جشنواره فجر نداشتیم.

او ابراز امیدواری کرد که با بهبود شرایط اکران فیلم‌ها سرمایه‌گذاران اطمینان بیشتری برای دریافت پروانه نمایش آثار و بازگشت سرمایه‌شان بدست آورند و بدانند می‌توانند فیلم‌هایشان را بدون مشکل به نمایش دربیاورند.

مکری درباره چشم‌انداز کانون ایران نوین فیلم برای ادامه فعالیت‌هایش در زمینه سرمایه‌گذاری برای تولید فیلم‌های سینمایی گفت: ما برای سال آینده ایده سرمایه‌گذاری برای دو یا سه فیلم را داریم و یکی از برنامه‌مان این است که بتوانیم با فیلمسازان فیلم اولی یا دومی همکاری کنیم اما اجرای برنامه‌ها مستلزم این است که اقتصاد کشور نفسی بکشد و حواشی هم از سینما کنار برود.

مدیر ایران نوین فیلم درباره دلایل تمایل این کانون برای همکاری با فیلمسازان جوان و کمتر شناخته شده توضیح داد: فیلمسازان شناخته شده‌تر تجربه‌ها و راه‌های بیشتری برای کسب سرمایه دارند اما خوب است که فیلمسازان جوان‌تر بتوانند با دو سه محل مشخص برای ساخت آثارشان همکاری کنند و بدانند که می‌توانند به این مراکز اطمینان داشته باشند. همچنانکه امسال نیز بعضی تهیه‌کنندگان سینما مانند آقای ملکان با انتخاب‌هایشان نشان دادند علاقه بیشتری به همکاری با جوانان دارند، ایران نوین نیز به این سمت و سو تمایل دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha