• دوشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۴ / ۰۰:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94101407341
  • خبرنگار : 71025

عربستان روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع کرد

عربستان روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع کرد

عربستان روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

عربستان روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد: این کشورروابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده است و از هیات دیپلماسی ایران خواست تا طی 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند.

عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران را اعلام کرد و از دیپلمات‌های ایران در عربستان خواست تا ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند.

وزیر خارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای این کشور به طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران موضع گرفتند.

«عادل الجبیر» در این کنفرانس خبری مدعی شد که نیروهای ایرانی هیچ تلاشی برای جلوگیری از تجاوز به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند.

«عادل الجبیر» ادامه داد: حمله به سفارت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شورای امنیت گزارش شده است.

وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد: حکومت ایران کارنامه طولانی در تجاوز به هیأت‌های دیپلماتیک دارد.

وی همچنین اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و از هیأت دیپلماسی ایرانی خواسته است تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند و این تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ شده است.

الجبیر با بیان اینکه آماده مقابله با ایران به هنگام تهدید امنیت خود هستیم؛ افزود: ریاض به سیستم قضایی دیگر کشورها احترام می‌گذارد و هیچ‌گونه دخالتی را نیز در سیستم قضایی خود نمی‌پذیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۱۳

اي کاش مسئولان حکومت ال سعود را سرنگون ميکردند

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۱۳

گل به خودي محض........اينايي که سفارت رو به آتيش کشيدن بيان و جمع کنن حالااا. هميشه چوب خودسرها رو خورديم

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۱۵

الحمدلله

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۲۵

برو به درک

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۲۶

چشم اميد شيعيان عربستان، سفارت ايران بود که با اقدام خودسرانه عده اي به نا اميدي تبديل شد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۳۱

بايد جشن بگيرمممممم اين روز عزيز و مبارک رو

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۳۳

خدا رو شکر بعد از اين همه اعمال شرورانه وخصمانه عليه ايران يه اتفاق خوب براي ايران افتاد. کاري که بايد ما انجام ميداديم با پيش دستي عربستان اتفاق افتاد.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۳۸

اقدام نيروهاي خودسر درحمله به سفارت عربستان شهادت شهيد نمر را در دنيا تحت شعاع قرار داد بطوري که قضيه حمله به سفارت به سودعربستان تمام شد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۳۹

نتيجه اقدامات احساسي، خودسرانه و بدون توجه به عواقب کار اين مي شود. مردم جهان ايران را به عنوان يک کشور صاحب فرهنگ و تمدن کهن مي شناسند و زيبنده نيست که با اقدامات خودسرانه يک عده که معلوم نيست از کجا نشات مي گيرد آبروي کشورمان اينگونه در جهان برود و به سفارتخانه يک کشور که در قانون، حقوق بين الملل و عرف ديپلماتيک، جزء خاک آن کشور محسوب مي شود اينگونه حمله شود. بايد مسئولين به خصوص علماي جليل القدر، در عين محکوميت، خويشتن داري و صبر بر مصيبت را به همگان به خصوص تندرو ها گوشزد مي‌کردند. متاسفانه به جاي اينکه قباحت کار سعوديها در اعدام شيخ نمر در صدر اخبار جهان قرار گيرد، حمله به سفارتخانه عربستان در تهران و کنسولگري آن در مشهد در صدر اخبار قرار گرفته است و اين همان چيزي هست که عربستان در اين بازي کثيف به دنبال آن بود.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۴۰

تبريک ميگم اين دستاورد بزرگ رو به ملت غيور و حاضر در صحنه. خدا قوت

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۴۳

جه خبر خوبي

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۴۴

مثلا خيلي شاهکاره که بري سفارت اتيش بزني؟ خداييش متاسفم. هرچند ک از عربستان متنفرم ولي اين راهش نيس

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۰:۵۱

ظريف کارت دراومد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۱:۰۳

خدا را شکر. حيف اين ک کاري ک ما بايد مي کرديم را اونا انجام دادند. در هر صورت فرقي نمي کند.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۱:۰۹

بهتر......

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۱:۱۴

با جو گيري يه عده بايد اينجوري بشه حالا به ارزوشون رسيدن خدا کنه که برای کشور ديگه‌ای اين کارو نکنن

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۱:۲۶

چه بهتر. مردم مدت زيادي بود منتظر اين بودند ولي متأسفانه اين شجاعت را دولت ايران نداشت

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۱:۴۸

حداقل منفعتش اينه که کسي سال ديگه از ايران نميتونه بره مکه و در نتيجه کشته نميشه ...

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۲:۰۵

خب به سلامتي.. ..فقط نميدونم چرا وقتي به دو نوجوان ايراني در فرودگاه تعرض جنسي کردند ،اين گروه به اصطلاح خودسر هيچ حرکتي انجام نداد !

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۲:۱۷

چه بهتر...

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۲:۲۷

اين شروع تنش هاي جديد ايران با کشورهاي عربي خواهد بود اين اتشيه که سالهاست زير خاکستره اين فراتر از تنش سياسي و مذهبيه. اين گستاخي هاي عربستان نشان از ضعف ماست نبايد اجازه ميداديم تا اين حد قدرت بگيرن اينها نشانه هاي ضعف دستگاهاي ديپلماسيه

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۲:۲۷

حمله کردن به يه سفارت چه چيزي رو بين ما حل مي کنه جز اينکه همه ازمون انتقاد کنن؟ کي متوجه ميشن بايد راجع به همه چي با همه کس صحبت کرد؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۲:۴۵

چه خوووووووووووووووب

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۳:۲۲

خوش به حالتون، عربستان سعودي هم روابطش را قطع كرد و سفير ايران رو اخراج كرد. همينو كم داشتيم كه عربستان سعودي تحقيرمون كنه

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۳:۵۹

حالا مثل اينكه خود سعودى ها از جان حجاج حرم امن الهي خيلي خوب حفاظت ميكنند! اي كاش به اندازه در و ديوار سفارتشون براي حجاج كشته شده در مراسم حج نيز ناراحت ميشدند!

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۴:۳۷

خدارو شکر ارز مملکت از‌ کشور خارج نميشه

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۴:۳۸

چه بهتر. برن گم شن

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۶:۰۱

مورچه چيه تا کله پاچه اش چی باشه؟ عربستان چي هستش تا انرژي خودمون رو بذاريم سر اين موضوع؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۶:۳۴

ما تا کي بايد به اسرائيل و عربستان خوراک بديم؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۷:۰۵

در اينکه عربستان حقوق بشر رو بارها نقض کرده شکي نيست اما کي ميخواهيم ياد بگيريم به قوانين بين الملل احترام بگذاريم. اگر عربستاني ها اين بلا رو سر سفارت ما در رياض مي آوردند ما انتظار چه عکس العملي از دستگاه ديپلماسي و دولتمون داشتيم؟ مملکت قانون و دولت و قوه قضاييه نداره که اراذل و اوباش يه روز سخنراني به هم ميزنن يه روز سفارت آتش مي زنند. چرا آقاي روحاني نمیتونه جزئيات رو با مردم در ميان بگذاره؟ يک بار بايد اين دندان فاسد را کشيد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۷:۳۸

خيلي بهترشد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۷:۴۱

اقاي روحاني عملكرد شما در برخورد با عربستان منفعلانه مي باشد. وقتي به دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده تعرض شد و وقتي سيصد نفر از مردم ما در حادثه منا كشته شدند كاش شما بيانيه مي داديد نه زماني كه خشم جوانان پاك نهاد از عملكرد وحشيانه سعودي ها انها را به تجمع در مقابل سفارت عربستان واداشت شما عملكرد خودتان را با رفتار روسيه در قبال سقوط هواپيماي روسي توسط تركيه مقايسه نماييد آنها هر روز براي تركيه خط و نشان تازه اي مي كشند و ما هنوز به دنبال مفقودين حادثه منا هستيم چرا عزت اين مردم را با دستگيري و سركوب جوانان غيور اين مملكت مخدوش مي كنيد؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۷:۵۵

ما بايد ريشه عربستان را قطع کنيم نه اينکه با يه حمله احساسي، به اين دشمن ديرينه آتو بديم، اين همه ايراني رو در منا کشتن صداي کسي در نيومد، چرا بعضيا نميفهمن که عربستان خودش يک غده سرطان است نه يه ساختمان ديپلماتيک خالي چرا نفهميدين؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۸:۰۵

شيخ ديپلمات!

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۸:۰۸

به جهنم....

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۸:۱۰

ديپلماسی خنده موجب شده قورباغه ها هم براي ما خط ونشان بکشن

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۰:۲۱

ديپلماسي لبخند يا بالارفتن از ديوار سفارت و آتش زدن آن؟؟؟؟؟؟؟؟ خودسري و هوچي گري که شاخ و دم نداره

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۶:۰۵

دوست عزيز، خودسرهاي عزيز كه احتمالا مثل شما فكر ميكنند، با يك حركت خطا سالها ديپلماسي و لبخند رو از بين ميبرند و اين متاسفانه ربطي به دولت محترم نداره كه تلاش براي تنش زدايي ميكند، تكرار حرفهاي رسانه هاي تندرو چيزي بيش از بي انصافي به تلاشهاي تيم ديپلماسي كشورمون نيست. حمله به ساختمان يك سفارت همونطوري که تمام بزرگان كشور تا الان اظهار كردند، زشت، ناپسند و دور از شأن انساني و اسلامي هست و اگر كشوري به هر شكلي دشمن ماست، بايد با حيله ها و مكرهاي ديپلماتيك جواب داد و نه حمله به سفارت آن.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۸:۲۸

جاي تاسف دارد كه عده اي از ديوار سفارت بالا بروند و آن را اتش بزنند و اموالش را غارت كنند و بهانه اي به دست رژيم سعودي بدهند كه خود را مظلوم جلوه دهد مي بايست دولت در زمان حادثه فرودگاه يا كشته شدن زوار ايراني روابط خود را با اين كشور ملعون قطع مي نمود

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۸:۲۹

به عنوان يک ايراني، به عربستان و عادل الجبير حق مي دهم.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۸:۳۲

با سلام- به درک اسفل السافلين که رفتند. از اول هم يک مشت وهابي نمی‌بايست داخل اين کشور که شيعيان مرتضي علي و اسلام ناب محمدي در آن ساکن هستند وارد ميشدند. اين همه شهيد مدافع حرم با پول سعودي‌ها شهيد ميشوند و هنوز واقعه منا را يادمان نرفته. ما ضرر نمي‌کنيم از اين قطع رابطه. به زودي پرچم عربستان منقش به نام حيدر کرار خواهد شد. اليس صبح بقريب

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۸:۴۱

خير است انشاءالله . ولي اي کاش ايران در اين اقدام پيش قدمي ميکرد . همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند خون به ناحق ريخته آيه الله نمر پدر عربستان سعودي و مسئولين از خدا بي خبرش را در خواهد آورد . دوليت ملحد و منافق و از آمريکا بدتر عربستان سعودي و حاميانش بايد جواب اين سؤال قرآن کريم را بدهند که : باي ذنب قتلت . مرگ بر آل سعود و حاميانش . مرگ بر آمريکا و اسرائيل و مزدورانش که يکي از آنها آل سعود از خدا بي خير است . يا مهدي تو به داد شيعيان مظلوم برس . باز آ و ذوالفقار برآور از خائنان دمار برآور غوغا به کارزار برآور عالم ز انتظار درآور.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۸:۴۱

چه بهتر

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۸:۵۴

اين طور به نظر مي رسد که بايد مردم و مسئولين هوشيارتر عمل کنند چرا که: - تنش بين دو کشور مسلمان را به خطر مي اندازد واين آرزوي پيامبر اکرم (ص ) نبود - پاي کشورهاي بزرگتري خارج از منطقه را بيشتر به منافع مشترک مسلمانان مي کشاند - يادمان باشد جنگ ما و عراق زرادخانه هايمان و منابع مالي و انساني مان را به شدت تهي کرد با دعاي خير براي وحدت مسلمانان و صلح و آرامش براي فرزندان آدم

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۹:۰۲

باسلام. هميشه در بهانه دادن دست ساير کشورها حرف اول را مي زنيم. وقتي فاجعه منا براي هزاران نفر افتاد همه گفتيم عربستان عاجز از حفاظت ميليون ها نفر در حج بود. ما هم عاجزيم از حفاظت يه ساختمان

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۰:۲۷

درود بر تو

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۱:۲۶

آفرين . گل گفتي . ولي اين وسط اين ايرانه که ضرر ميکنه. راستي خودسرها چقدر حقوق ماهيانه ميگيرن ؟؟؟ منم دلم ميخواد خودسر بشم خخخخخ

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۹:۰۶

سيستم قضايي کثيف شما بود که به دو نوجوان ما تعرض کرد. سيستم کثيف شما به حاجيان منا و خانه خدا نهايت بي‌احترامي را کرد و ما هم حق زدن و پوزماليدن شما را براي خود قائليم.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۹:۲۰

حالا ديگه کمتر پولمون تو عربستان خرج ميشه

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۹:۲۱

خداوکيلي به ايراني تجاوز کردن حتي يک اعتراض کوچيک نکردي فاجعه ي منا به وجود اومد وکلي ايراني شهيد شدن نرفتي سفارت عربستان رو آتيش بزني اينجا هم نميخواد خودتو نشون بدي

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۹:۲۱

سلام. خبر خوبي بود اما متاسفانه اين کشور کشتارخيز را ما بايد ترکش مي‌کرديم اميدوارم براي هميشه هيچگونه رابطه‌اي با اين کشور بي خاصيت و خائن نداشته باشيم.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۹:۵۲

ما صلح طلب هستيم وگرنه ايران بايد بخاطر قتل عمدي 500 نفر و ديگر جنايات عليه ايران و مسلمانان خاک عربستان را به گلوله مي بست اما چون مردم عربستان با دولت کثيف آنها متفاوت است ما چنين کاري نکرديم شما يک مثال بزن که مردم کشوري کشته شده باشند و جنگي نباشد مردم اروپا هم بايد سفارت عربستان را تعطيل کنند چون عامل هر عمليات تروريستي است ديروز مردم استانبول هم به سفارت عربستان حمله کردند

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۰:۲۰

سلام حالا جدا قطع روابط عربستان و ايران براي ما مفيده يا ضرر داره؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۰:۴۰

متاسفانه ايران بايد اين اقدام را زماني که رسما در فرودگاه جده به دو نوجوان تجاوز مي شد انجام مي‌داد اما نه تنها اقدامي نکرد بلکه در پي قتل و توهين و تحقير حجاج تمتع هم اقدام اساسي نکرد اين درحالي هست که عربستان در پي کوچکترين اقدام ايراني‌ها اين واکنش محکم را نشان داد. ناراحتي اينجاست که ايران بايد پيش‌دستي مي‌کرد در برابر اين همه رفتارهاي غير انساني و شنيع سعودي‌ها.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۱:۰۳

عربستان بايد بخاطر کمک هايش به عراق در جنگ تحميلي غرامت پس دهد.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۷ ۲۰:۴۵

اول بذار خود عراق غرامت بده كه به خاطر قصور مسيولين ما هنوز اين حق ملت ما را طلب نكرده اند

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۲:۰۴

خودسرها اشتباه کردند. جلوه فرهنگي ايران در دنيا که به سمت بهتر و زيباتر شدن مي رفت دوباره خراب شد. قطع رابطه خوب نيست ولي از آن بدتر از بين رفتن اعتبار ايران در جهان و مقصر شناخته شدن در اين ماجرا است.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۲:۰۷

من موندم اين سازمان عريض و طويل حج و تمتع ديگه به چه بهانه اي ميخواد عمره و تمتع رو راه بندازه!!!

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۴:۱۴

کاري که دولت ما بايد بعد از فاجعه ي منا انجام ميداد ولي متاسفانه اين اتفاق نيفتاد! حرف با عمل خيلي فرق داره، موضع پوتين رو در برابر ترکيه ديديم که چقدر مقتدرانه بود!

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۲۰:۱۴

الآن ما بايدجلوي عبورکشتي هاي کشورهايي که با عربستان تجارت نفتي داره رو از تنگه ي هرمز بگيريم تا اين وهابيان لعنتي بفهمند يه من ماست چقد کره دارد.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۴:۳۹

خدا رو شکر

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۵:۱۶

بهتر. عربستان مگه به غير از ويروس و تروريست چيز ديگه اي هم براي ما داره؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۵:۴۶

تحت هيچ شرايطي تجاوز به سفارت يک کشور قابل قبول نيست!!! يعني تنها راهي که به ذهن ميرسيد بالا رفتن از ديوار سفارت بود؟!!!

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۹:۱۲

باسلام وقتي که مسولان محافظه کار در قضيه بيش از 600کشته شده حج تاکنون خود را به خواب زده اند همين مي شود بجاي شکايت و ارعاب و...مي فرماين برادر عربستان آنها چند سال است که دارند رجز خواني مي کنند بايد توسط مسئولان ومردم ايران قهرمان يک پاسخ دندان شکن داده شود در غير این صورت بايد منتظر اتفاقات ديگر بود

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۲۱:۱۵

به درک که قطع روابط کردن

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۵ ۰۲:۰۵

عربستان جر نفت، خرما و تروريسم چه چيزي دارد؟ همان بهتر كه قطع ارتباط شود

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۱۵ ۱۴:۳۱

آقا اين جيبوتي با ت دسته داره يا دو نقطه؟