• یکشنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 94101306692

انتشار «پهلوان‌نامه» و «فرهنگ، هنر و توسعه»

انتشار «پهلوان‌نامه» و «فرهنگ، هنر و توسعه»

کتاب‌های «پهلوان‌نامه» و «فرهنگ، هنر و توسعه» منتشر شد.

کتاب‌های «پهلوان‌نامه» و «فرهنگ، هنر و توسعه» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا، کتاب‌های «پهلوان‌نامه» به اهتمام کتایون مزداپور، زهرا باستی و همکاری مهران افشاری و «فرهنگ، هنر و توسعه» به قلم آمارتیا سن با گردآوری و ترجمه کاظم فرهادی در نشر چشمه منتشر شده است.

*

کتاب «پهلوان‌نامه» (مقالاتی درباره پهلوانی) به اهتمام کتایون مزداپور، زهرا (نیلوفر) باستی و همکاری مهران افشاری در 11 فصل و 209 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 15000 تومان به بازار عرضه شده است.

عنوان فصل‌های کتاب به این شرح است: برادرم فیروز، پهلوان بود؛ پهلُون شیرازی؛ رساله‌ای در تیراندازی و کمانداری؛ کوراغلو، پهلوان عاشیق؛ از مکتب خاله نرگس خانم تختی، تا دیداری کوتاه با جهان‌پهلوان؛ رستم در دیوارنگاره‌های پنجکنت؛ پیشینه کوتاهی از کُشتی در ایران؛ پوریای ولی؛ در خدمت و خیانت تذکره‌نویسان؛ روایتی از داستان پهلوان ایرانی؛ سیمای پهلوانان کشتی‌گیر در سیاحت‌نامه اولیا چلبی؛ و نازار پهلوان‌پنبه.

در توضیح پشت جلد آمده است: «واژه پهلوان در اصل یعنی «مرد پارتی» و پارت‌ها یک گروه از آریایی‌های باستان بوده‌اند.

از دوران‌ بسیار باستانی تا به امروز واژه پهلوان در فرهنگ ایرانی حضور داشته است. پهلوانان را هم در افسانه‌ها و شعر و ادبیات فارسی می‌توان سراغ گرفت و هم تأثیر و اهمیت آنان را در تاریخ ایران می‌توان ملاحظه کرد. پهلوان‌نامه مجموعه مقاله‌هایی است که هم درباره پهلوانان افسانه‌ای بحث می‌کند و هم پهلوانان واقعی تاریخ ایران را از پوریای ولی تا غلامرضا تختی می‌شناساند. چون پهلوانان اهل ورزش بوده‌اند، برخی از مقاله‌های پهلوان‌نامه هم به ورزش‌هایی نظیر کشتی گرفتن و تیراندازی می‌پردازد. مجموعه ده مقاله‌ای که در این کتاب عرضه شده است هر یک نخستین بار است که منتشر می‌شود و همگی در خصوص پهلوانی و پهلوانان است.»

**

کتاب «فرهنگ، هنر و توسعه» به قلم آمارتیا سن و گردآوری و ترجمه کاظم فرهادی، در سه فصل ساتیاجیت رای و هنر کل‌باوری: فرهنگ ما، فرهنگ آن‌ها، فرهنگ چقدر اهمیت دارد؟ و فرهنگ و توسعه، در 103 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 7500 تومان منتشر شده است.

در توضیح پشت جلد کتاب آمده است: «برخورداری از سرانه محصول ناخالص ملی بالا اما اندک‌مایه بودن در موسیقی، هنرها، ادبیات و مانند آن‌ها به کامیابی اساسی در امر توسعه نمی‌انجامد. فرهنگ به هر شکل زندگی ما، امیال ما، سرخوردگی‌های ما، جاه‌طلبی‌های ما، و آزادی‌هایی را که در طلبش هستیم، دربرمی‌گیرد. آزادی و فرصت برای فعالیت‌های فرهنگی در زمره آزادی‌های بارز است که تقویت آن را می‌توان جزء اساسی توسعه محسوب داشت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha