• یکشنبه / ۶ دی ۱۳۹۴ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 94100603464
  • منبع : نمایندگی مازندران

عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران تاکید کرد:

لزوم تغییر قوانین ساخت‌وساز در شهرها

لزوم تغییر قوانین ساخت‌وساز در شهرها

ایسنا/مازندران عضو هیات رئیسه نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت: قوانین مربوط به حوزه ساخت وساز شهری متعلق به دو دهه پیش است و باید در زمینه تغییر قوانین ساخت و ساز در شهرها در مجلس تصمیم گیری شود.

عضو هیات رئیسه نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت: قوانین مربوط به حوزه ساخت وساز شهری متعلق به دو دهه پیش است و باید در زمینه تغییر قوانین ساخت و ساز در شهرها در مجلس تصمیم گیری شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، محمد فیروزیان امروز، یک شنبه 6 دی در نشست خبری با اشاره به سهم 5 میلیون مترمربعی مازندران از ساخت و سازهای کشور افزود: اگر یک میلیون تومان هزینه یک مترمربع ساخت وساز باشد 100 هزار میلیارد تومان مجموع گردش مالی در بخش ساختمان است که این میزان دوبرابر بودجه عمرانی کشور است.

وی با اشاره به اینکه خدمات مهندسی هنوز ظهور فعالی ندارد و نیاز است نگاه ویژه‌ای به صنعت ساختمان وجود داشته باشد، یادآور شد: تا 36 درصد انرژی کشور در صنعت ساختمان صرف می‌شود، از این رو با توجه به گستردگی صنعت ساختمان باید خدمات مهندسی در کشور فعال‌تر شود. برای پیشگیری از وقوع حوادث به جامعه مهندسی رجوع می‌کنیم. برای پیشگیری باید وقت و دقت نظر بیشتری داشت تا ساختمان های خوب داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه نظام مهندسی ساختمان مازندران بیان کرد: اجرای طرح پژوهشی معماری مازندران در سال گذشته پایان یافت و منجر به عقد تفاهم نامه شد. قرار شد از برداشت‌های این پژوهش در سند آمایش و صنعت ساختمان در استان استفاده شود.

وی با اعلام اینکه از جامعه مهندسان پروانه‌دار مازندران که 11 هزار نفر است تنها از دو درصد آنان شکایت می‌شود، افزود: نیم درصد شکایت از مهندسان مازندران منجر به صدور رای می‌شود.

فیروزیان با اشاره به اینکه ساختمان‌هایی که در سطح اشغال و تراکم از سوی مهندسان مجوز نمی‌گیرند در ماده صد مجوزدار می‌شوند، بیان کرد: باید گلوگاه‌هایی مانند ماده صد بسته شود تا بتوان مقررات را به صورت کامل اجرا کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره افزایش حوادث سقوط از آسانسور در برخی شهرهای مازندران اظهار کرد: 12 شرکت تامین آسانسور در تهران فعالیت دارند و نظام مهندسی در این زمینه هیچ نقشی ندارد. تایید آسانسورهای ساختمان با بازرسان این شرکت‌ها است که عموما به صورت پروازی نظارت را انجام می‌دهند. در این زمینه به سازمان استاندارد گلایه کردیم و حتی تفاهم نامه‌هایی منعقد شد ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

رعایت مقررات ملی ساختمان فرهنگ عمومی شود

محسن قربانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه باید مقررات نظام ملی ساختمان به صورت یک فرهنگ عمومی درآید، اظهار کرد: نظارت در ساخت و ساز نباید پلیس گونه باشد بلکه باید عمل به مقررات نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه باید آرزو کنیم که به سمتی برویم که ساخت و سازهای مناسب و فرهنگ ساخت وساز ایجاد شود تا کاهش اثرات بلایای طبیعی را شاهد باشیم، تصریح کرد: نمی توانیم از بلایای طبیعی جلوگیری کنیم باید به سمتی برویم که اثرات مخرب آن کاهش یابد.

قربانی با اشاره به فجایای رخ داده در زلزله بم، آن را تلنگری دانست و گفت: این سازها که با سازه بنایی طراحی شده اند به خوبی در این شهر دیده می شد، ساختمان های معمولی در آن زلزله باقی ماندند اما کمتر از این بناها در زلزله از میان رفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با اشاره به اینکه باید بیش از همیشه نسبت به سازه‌ها و ساختمان دقت کنیم، افزود: امروز ساخت وسازها به سمتی رفته است که برای بازگشت به شرایط اصولی زمان زیادی نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه ترافیک و معماری بناها در کشور و استان مازندران باید دغدغه داشتیم، گفت: استفاده از دانش نیروها و منابع انسانی در این زمینه می‌تواند موثر باشد.

قربانی عنوان کرد: تقویت کنترل و نظارت از مهمترین کارهایی است که باید در نظام مهندسی تداوم داشته باشد در حالی که وظیفه سازمان نظام مهندسی، تطبیق امور و حفظ و شان جایگاه نظام مهندسی و مهندسین است.

وی با بیان اینکه باید ارتقای کیفیت ساخت و ساز پیگیری شود، افزود: معتقدیم در نظارت نباید رفتار پلیس گونه داشته باشیم ولی باید مقررات رعایت شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه آیین‌نامه نظام اجرایی ساختمان در دولت، بررسی و به زودی ابلاغ می‌شود که بندی برای اخلاق حرفه‌ای در آن در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: مسیرها به سمتی طی می‌شود که مواردی را رعایت کنیم تا به عرصه ساخت و ساز آسیبی نرسد.

وی با بیان اینکه موظفیم در مقابل طراحی و نظارت پاسخگو باشیم، یادآور شد: در زمینه اجرای ساختمان دغدغه‌هایی وجود دارد که به رعایت اخلاق مهندسی باز می‌گردد. باید به سمتی حرکت کنیم که مردم در راستای اجرای قوانین شهری کمتر تخلف کنند اما در این میان افراد سودجو چهره شهر را تخریب می‌کنند.

هنوز درگیر ساخت‌وسازهای سنتی در کشور هستیم

سودابه مهری، نایب رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران نیز گفت: هنوز در کشور دچار ساخت و سازهای سنتی در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی کشور بر پایه ساخت و سازهای سنتی است، یادآور شد: دنیا پس از جنگ جهانی دوم دغدغه ساخت و سازهای سنتی را کنار گذاشت و امروز موج جدید دنیا بررسی سیر انرژی و استفاده از انرژی‌های نوین در صنعت ساختمان است.

مهری با اشاره به اینکه مردم نیز باید نسبت به مسایل فنی آگاه سازی شوند و نیز دستگاه‌های مرتبط باید در راستای سیاست های کلان به سمت صنعتی سازی پیش بروند، تصریح کرد: صنعتی‌سازی در پرت مصالح، بازیافت و کاهش هزینه‌ها می تواند موثر باشد.

عضو هیات رئیسه نظام مهندسی ساختمان مازندران بیان کرد: یکی از معضلات در حوزه نظارت به این برمی گردد که نقشه‌های دوم که معمولا به سمت ماده صد می رود اجرایی شده است. اصناف و سیستم‌های کارگری مرتبط با صنعت ساختمان باید آموزش دیده باشند و بتوان بر روی آنها نظارت بیشتری صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره نقش مهندسین در حادثه تخریب منازل در سیل تیرماه سوادکوه بیان کرد: در سیل زیراب ساختمان‌های تخریب شده مجوز ساخت داشتند ولی به دلیل اینکه بستر رودخانه زیاد شده بود ساختمانها فروریختند.

مهری با بیان اینکه از لحاظ ساخت فنی و نظام مهندسی ایرادی به این ساختمان‌ها وارد نبوده است، گفت: باید ارگان‌هایی که مجوز ساخت در این زمین‌ها را دادند پاسخگو باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha