• سه‌شنبه / ۱ دی ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94100100450
  • خبرنگار : 71473

با وجود مجوز سازمان حمایت

لبنیات گران نشد

لبنیات گران نشد

با وجود آنکه اویل هفته سازمان حمایت مجوز افزایش شش درصدی قیمت شیر، ماست و پنیر را صادر و اعلام کرد که این افزایش از اول دی ماه اعمال می شود، امروز محصولات لبنی بدون هیچ‌گونه افزایش قیمتی به بازار عرضه شدند و دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کردکه "به دلیل تقاضای کم و کاهش مصرف لبنیات، امکان افزایش قیمت وجود ندارد و تا پایان سال قیمت‌ها ثابت می‌ماند".

با وجود آنکه اویل هفته سازمان حمایت مجوز افزایش شش درصدی قیمت شیر، ماست و پنیر را صادر و اعلام کرد که این افزایش از اول دی ماه اعمال می شود، امروز محصولات لبنی بدون هیچ‌گونه افزایش قیمتی به بازار عرضه شدند و دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کردکه "به دلیل تقاضای کم و کاهش مصرف لبنیات، امکان افزایش قیمت وجود ندارد و تا پایان سال قیمت‌ها ثابت می‌ماند".

به گزارش خبرنگار ایسنا، تعیین قیمت لبنیات طی ماه‌های اخیر به موضوعی پر چالش بین دامداران و صنایع لبنی تبدیل شده است. دامداران همواره اعلام می‌کنند که به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده تولید، قیمت‌ فروش شیر خام باید افزایش یابد اما صنایع لبنی که 70 درصد هزینه‌های تولیدشان به شیر خام برمی‌گردد، معتقدند نمی توانند قیمت شیر خام را افزایش دهند چراکه بازار مصرف با قیمت‌های فعلی هم کشش ندارد و تقاضا کاهش محسوسی داشته است.

در میان این اختلاف‌ها بود که در ابتدای این هفته معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید‌کنندگان از مجوز افزایش شش درصدی قیمت سه قلم محصول لبنی پر مصرف خبر داد.

به گفته محمدیان شمالی، با دامداران و صنایع لبنی توافق شده که کلیه کارخانه‌های لبنی نسبت به افزایش 100 تومانی قیمت خرید هرکیلوگرم شیرخام از دامداران از تاریخ یکم دی ماه اقدام کنند و متقابلا قیمت فرآورده‌های لبنی پرمصرف (شیر، ماست و پنیر) را با افزایش حداکثر شش درصد نسبت به قیمت مصوب سال ۱۳۹۳ افزایش دهند.

مصرف لبنیات به شدت کاهش پیدا کرده است

اما امروز - اول دی ماه - این خبر از سوی دبیر انجمن صنایع لبنی تکذیب شد و در بازار مصرف نیز هیچ‌گونه تغییر قیمتی مشاهده نشده است.

رضا باکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد:‌ قیمت لبنیات افزایش نیافته و افزایش شش درصدی قیمت اقلام اصلی لبنیات اجرایی نشده است.

دبیر انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: بازار لبنیات بیش از این کشش بالا رفتن قیمت‌ها را ندارد، چرا که مصرف لبنیات به شدت کاهش پیدا کرده است.

به گفته او، کارخانه های لبنی بر اساس نیاز بازار، مازاد تولید دارند و برای همین خواستار افزایش قیمت هستند اما وقتی مصرف کننده امکان خرید ندارد لذا افزایش قیمت عملا امکان پذیر نخواهد بود.

صنایع هنوز افزایش قیمت لبنیات را نپذیرفته‌اند

از سوی دیگر کاوه زرگران - رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران - در این باره به ایسنا گفت: پس از جلساتی که بین دامداران و صنایع لبنی برگزار شده، هنوز تفاهم نهایی برای افزایش قیمت لبنیات حاصل نشده است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت اعلام شده است اما صنایع لبنی هنوز رسما این افزایش قیمت را نپذیرفته‌اند و آن را اجرا نکرده‌اند، چرا که احساس می‌کنند این اقدام می‌تواند به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و به تبع آن به زیان صنایع لبنی و دامداران باشد.

به گفته زرگران، قرار است بررسی‌هایی نهایی انجام شود تا صنایع لبنی و دامداران به این نتیجه برسند که آیا امکان اجرایی شدن این افزایش قیمت وجود دارد یا خیر.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی درباره صحبت‌های دامداران مبنی بر بالا بودن هزینه تمام شده تولید شیر خام گفت: هزینه تمام شده در دامداری‌ها بالاست، به دلیل اینکه قیمت خرید تضمینی شیر و همچنین قیمت شیر خام در کشورما بالاتر از استاندارد جهانی است.

وی تصریح کرد که در شرایط فعلی، هم دامدارن و هم صنایع لبنی حق دارند، چرا که قیمت‌های فعلی برای دامداران با توجه به هزینه تمام شده‌شان به صرفه نیست و صنایع لبنی هم وقتی با قیمت‌ فعلی شیر خام که قیمتی بالایی در داخل است می‌خواهند وارد بازار‌های جهانی شوند و با سایر صادرکنندگان رقابت کنند، با مشکل روبرو می‌شوند.

به گفته زرگران، این مسئله باعث به وجود آمدن دوگانگی برای قیمت لبنیات شده و تصمیم‌گیری را سخت کرده است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه چه راهکاری برای تعیین قیمت لبنیات وجود دارد، گفت: تا کنون هر پیشنهادی از طرف دامداران مطرح شده صنایع لبنی نپذیرفته‌اند و پیشنهاداتی هم که از سوی صنایع لبنی عنوان شده که دامداران با آن مخالفت کرده‌اند. وزارت جهاد کشاورزی باید برای قیمت لبنیات سیاستی در نظر بگیرد که این اختلافات حل شود.

زرگران همچنین گفت که با اجبار و زور نمی‌توان قیمت محصولی را افزایش داد. چنین چیزی هم در گذشته سابق نداشته است که صنعتی با افزایش قیمت مخالف باشد اما با فشار بخواهد قیمت‌ها را افزایش دهد. در نهایت باید در جلسات مشترکی که بین صنایع لبنی و دامدارن برگزار می‌شود برای تعیین قیمت لبنیات به اجماع برسند.

قیمت‌های فعلی لبنیات در بازار مصرف

با توجه به اجرایی نشدن افزایش شش درصدی قیمت لبنیات در بازار مصرف، محصولات لبنی با نرخ‌های قبلی در بازار عرضه شده‌اند که متوسط قیمت‌ در برندهای مختلف بدین شرح است:

انواع محصولات لبنی وزن متوسط قیمت
شیر کم چرب یک لیتری 2400 تومان
شیر پرچرب یک لیتری 2500 تومان
شیر کیسه‌ای یک لیتری 1600 تومان
ماست کم چرب یک کیلوگرمی 3300 تومان
ماست پرچرب یک کیلوگرمی 3500 تومان
پنیر 450 گرمی 4700 تومان
پنیر 350 گرمی 4200 تومان
دوغ 1.5 لیتری 2400 تومان
کره 50 گرمی 1200 تومان
خامه 100 گرمی 1300 تومان
پنیرخامه‌ای 100 گرمی 1300 تومان
کشک یک کیلوگرمی 8300 تومان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۱ ۱۶:۳۶

جل‌الخالق از عجايب روزگار است