• سه‌شنبه / ۱ دی ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94100100225
  • خبرنگار : 71503

ارثیه‌ای که «زیارت» یدک می‌کشد

ارثیه‌ای که «زیارت» یدک می‌کشد

پنج سال داشت که کنار مادرش جاجیم بافی را یاد گرفت و حالا 20 سال است که این کار را انجام می‌دهد و به نسل جدید هم آموزش می‌دهد.

پنج سال داشت که کنار مادرش جاجیم بافی را یاد گرفت و حالا 20 سال است که این کار را انجام می‌دهد و به نسل جدید هم آموزش می‌دهد.

«فاطمه عسگری زیارت» در گفت‌وگو با خبرنگار صنایع دستی ایسنا، درباره صنایع دستی روستای زیارت در استان گلستان می‌گوید: در کنار جاجیم بافی، کشاورزی و دامداری هم می‌کنیم و پول حاصل از بافتن جاجیم صرف خرید جهیزیه دختران‌مان می‌کنیم.

«زیارت» 42 سالش است و تا راهنمایی درس خوانده و بعد از آن را چون برادرش معلم بوده به او و خواهر و برادرانش درس داده است. همه‌ خواهر و برادرانش ازدواج کرده‌اند و تنها او مجرد مانده است.

این هنرمند صنایع‌دستی بیان می‌کند: زمان‌های قدیم در روستای زیارت رسم به ازدواج فامیلی بود، اما با ازدواج برخی از دختران و پسران فامیل و به دنیا آمدن فرزندان معلول، ازدواج‌های فامیلی ممنوع شد و چون رسم نبود خارج از فامیل ازدواجی صورت بگیرد، من و خیلی از دخترهای هم‌سن من در روستا مجرد ماندند، اما حالا این مشکل برطرف شده و ازدواج‌های فامیلی همچنان انجام می‌شود.

او درباره تهیه مواد اولیه برای بافت جاجیم ادامه می‌دهد: نخ‌های لازم برای این کار را از روستای آق‌قلا تهیه می‌کنیم. در زمان‌های قدیم، مادران و پدران‌مان خودشان پشم می‌زدند، نخ‌ها را رنگ می‌کردند و جاجیم می‌بافتند، اما نسل جدید و ما، نخ رنگ شده را آماده می‌خریم.

«عسگری زیارت» می‌گوید: حتی اگر نخ را هم گران بخریم، از نظر اقتصادی برایمان صرف می‌کند؛ زیرا مسافران، صنایع دستی روستای زیارت را خیلی خوب می‌خرند. البته ما هم قیمت مناسبی روی صنایع دستی می‌گذاریم تا مسافر قدرت خرید آن را داشته باشد.

این هنرمند که بیمه صنایع دستی است، اظهار می‌کند: بازرس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر چهارماه یک‌بار از کارگاه‌هایمان بازدید می‌کنند و روی صنایع‌دستی روستای ما نظارت دارند، چون کار ما با صنایع‌دستی پیش می‌رود.

او با بیان اینکه صنایع دستی در روستای زیارت ارثیه 80 ساله است، اضافه می‌کند: «چمتا» یا کوله پشتی، «دست کیسه» یا کیف دوشی، کیف پول و سفره از دیگر تولیدات صنایع دستی است که از جاجیم درست می‌شود. چون کوله پشتی‌هایی که می‌بافیم سبک است بسیاری از مردم روستا که می‌خواهند در اربعین با پای پیاده کربلا بروند این کوله‌ها را که سبک است با خودشان می‌برند. از این کوله‌ها برای حمل وسایل مورد نیاز و رفتن به زمین‌های کشاورزی هم استفاده می‌شود.

این هنرمند با پارچه‌ لباس‌هایی که کهنه شده‌اند گلیم هم می‌بافد و درباره چگونگی تهیه آن بیان می‌کند: پارچه را به اندازه‌های مناسب قیچی و به جای پود در بافت استفاده می‌کنم. البته در شهرهای اطراف استان گلستان مثل علی آباد کتول و آق‌قلا هم چادرشب بافی و قالی بافی رونق و شهرت دارد.

عسگری زیارت می‌گوید: روستای زیارت گردشگران عرب‌ بسیاری دارد و صنایع دستی را خیلی خوب و با تعداد بالا می‌خرند. ما به توریست‌های خارجی اصلا قیمت نمی‌دهیم، چون ارزش صنایع دستی را متوجه می‌شوند و اصلا برای قیمت با ما چانه نمی‌زنند؛ اما مسافران کشور خودمان تا آنجا که ممکن است چانه می‌زنند تا تخفیف بالا بگیرند.

کارگاه صنایع دستی عسگری زیارت

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha