• دوشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94093017872

مرور آثار «ننه مکرمه» در یک نمایشگاه

مرور آثار «ننه مکرمه» در یک نمایشگاه

نمایشگاه مروری بر مجموعه آثار زنده‌یاد مکرمه قنبری، هنرمند خودآموخته، برگزار می‌شود.

نمایشگاه مروری بر مجموعه آثار زنده‌یاد مکرمه قنبری، هنرمند خودآموخته، برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، بعد از سال‌ها نمایشگاهی شامل آثار تنها هنرمند خودآموخته بین‌المللی ایران، زنده‌یاد مکرمه قنبری، ملقب به «ننه مکرمه» به‌نمایش درخواهد آمد.

در این نمایشگاه از میان مجموعه‌های مکرمه قنبری، آثاری توسط فرزندش علی بلبلی و مجید احمدی - کیوریتور نمایشگاه - برای نمایش انتخاب شده است. در مجموعه انتخاب‌شده از میان آثاری با موضوع امام رضا (ع)، مریم مقدس، زنان و مردان، شاهنامه، جراحی، زایمان، لیلی و مجنون، دیو، پری دریایی و همچنین داستان‌های قرآنی مانند ابراهیم و اسماعیل، یوسف و زلیخا و شخصیت‌های اساطیری که مکرمه قنبری آن‌ها را با رجوع به ناخودآگاه خود و با صداقت در فولک‌‎آرت خلق کرده، 35 تابلو برای نمایش در گالری ساربان انتخاب شده است.

مکرمه قنبری، نقاش خودآموخته بود. کسی که بدون داشتن سواد، از دل یکی از گمنام‌ترین روستاهای شمال کشور، در 70 سالگی به شهرت جهانی رسید. «ننه مکرمه» در سال 1307 در شهرستان بابل متولد شد. ازدواج ناخواسته در 14 سالگی و گذراندن زندگی سخت، تأثیر عمیقی بر روحیه‌ او گذاشت. این درد و رنج بعدها در نقاشی‌هایش نمود یافت. علاقه‌ به هنر از همان دوره‌ کودکی در مکرمه وجود داشت و سرانجام این علاقه‌ی او در 70 سالگی به‌صورت تابلوهای نقاشی نمود پیدا کرد.

ماجرای جدی شدن علاقه‌ مکرمه به نقاشی نیز جالب توجه است؛ او گاو محبوبی داشت که فرزندانش به دلایل مختلف و بدون اطلاع او، آن را فروختند. این اتفاق مکرمه را به‌شدت غمگین کرد و باعث شد احساساتش را به‌وسیله‌ کشیدن طرح‌ها و رنگ‌آمیزی آن‌ها بروز دهد. نقاشی‌های این زن هنرمند دارای عناصری از زندگی واقعی و همچنین خیالات او هستند. ننه مکرمه علاوه‌ بر نشان دادن بخش‌هایی از زندگی واقعی روستایی‌ها، تابلوهایی را خلق کرده که در آن‌ها، انسان‌ها از دنیای رئال و واقعی فاصله گرفته‌اند، اما حالات آن‌ها برگرفته از همان رویدادهای زندگی مکرمه است.

آثار این بانوی هنرمند در بسیاری از موزه‌ها نگهداری می‌شود. برخی از آن‌ها نیز در نمایشگاه‌های مطرح خارجی از جمله موزه‌ «باورز» کالیفرنیا، موزه مرکزی لس‌آنجلس و ... به‌نمایش درآمده و تحسین بسیاری از منتقدان بزرگ دنیا را برانگیخته است.

این نمایشگاه چهارم دی‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «ساربان» به نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 افتتاح می‌شود و تا 14 دی‌ماه هر روز (به‌جز سه شنبه‌ها) میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha