• دوشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۴ / ۰۵:۳۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94093017532

نمایش حاصل سفر اسرارآمیز به سرزمین گاندی

نمایش حاصل سفر اسرارآمیز به سرزمین گاندی

نمایشگاه «رنسانس طبیعت» شامل آثاری از پروژه بین‌المللی هنر کوچ‌رو هند 2015 افتتاح شد.

نمایشگاه «رنسانس طبیعت» شامل آثاری از پروژه بین‌المللی هنر کوچ‌رو هند 2015 افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، پروژه بین‌المللی هنر کوچ‌رو 2015 پس از یک‌ماه برگزاری ورک‌شاپ‌های متعدد در شهرهای مختلف هند به پایان رسید و 29 آذرماه (20 دسامبر) نمایشگاهی از آثار این هنرمندان با عنوان «رنسانس طبیعت» در دانشگاه آی.تی.ام شهر «برودا» هندوستان افتتاح شد.

این پروژه که با حضور هنرمندانی از آلمان، لیتوانی، آفریقای جنوبی، فرانسه، کره جنوبی، آمریکا، هندوستان، مجارستان، رومانی، بلغارستان، تایوان، ایران و اسکاتلند آغاز شده بود با محوریت «هنر در طبیعت» و خلق آثار به‌صورت کوچ‌رو و در حال سفر و در فضای ورک‌شاپ پیش رفت و هنرمندان به خلق آثار خود در طبیعت پرداختند.

هنر کوچ‌رو

محمود مکتبی - هنرمند و کیوریتور حاضر در این پروژه - درباره برنامه کوچ‌رو هند و تجربه یک ماهه هنرمندان از این کشور، گفت: آنچه در نمایشگاه امروز با عنوان «رنسانس طبیعت» در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد، حاصل کار هنرمندانی است که به معنای واقعی کوچ‌رو بودند و تجربه سفری سخت، اسرارآمیز و پرمخاطره را پشت سر گذاشتند. آنچه همه ما از پیش از سفر هند و فرهنگ آن شنیده بودیم، بسیار متفاوت از آن چیزی بود که تجربه کردیم. طبیعت و حیات‌وحش شگفت‌انگیز گجارات هند تجربه بی‌نظیری است که در حال و هوای کار هنرمندان هم بسیار تأثیرگذار بود و کویرهای متنوع در کنار آبگیرها و جنگل‌ها تنوع خوبی به محل برگزاری ورکشاپ‌ها می‌داد.

او ادامه داد: کثیف بودن شهرها و غذای متفاوت که در ظاهر چندان نباید تأثیرگذار باشد، باعث بیماری بسیاری از هنرمندان شد و به همین علت تلخی و شیرینی سفر واقعا درهم آمیخته بود، اما به‌طور کلی همه این تفاوت‌ها در آداب، دین، فرهنگ، طبیعت و هنر چیزی بود که ما در هندوستان تجربه کردیم و به شخصه برای من تجربه‌ای بسیار تأثیرگذار بود.

این هنرمند همچنین درباره آثاری که در نمایشگاه «رنسانس طبیعت» به‌نمایش درآمده است، اظهار کرد: این نمایشگاه تلفیقی از عکس‌، فیلم و چیدمان‌هایی است که هنرمندان در طول سفر و در هفته پایانی پروژه در دانشگاه آی.تی.ام هند کار کرده‌اند. در واقع این نمایشگاه‌ را می‌توان به دو بخش عکس و فیلم و آثار ماندگار هنرمندان در دانشگاه آی.تی.ام تقسیم کرد.

هنر کوچ‌رو

مکتبی با اشاره به برگزاری این پروژه در ایران و آفریقای جنوبی در سال آینده، گفت: ما از همین امروز فعالیت‌های‌مان را برای برگزاری پروژه هنر کوچ‌رو در ایران آغاز کرده‌ایم، اما با توجه به سطح برنامه و بالا بودن هزینه‌ها باید توانمندی‌ها و امکانات خود را به خوبی بسنجیم و بر این اساس برنامه‌ای مشخص و قابل اجرا داشته باشیم. امیدوارم ایران هم مانند کره جنوبی و هند تجربه متفاوتی برای هنرمندان خارجی باشد و در کنار آن تجربه خوبی برای هنرمندان ایرانی که در این برنامه در کنار ما خواهند بود.

او همچنین درباره فیلمی که به سرپرستی او درباره پروژه هنر کوچ‌رو ساخته می‌شود، افزود: ما از برنامه هند، ساخت مجموعه فیلم مستندی درباره هنر کوچ‌رو را آغار کردیم که با حضور و همکاری دوست خوبم، ماکان عاشوری به مرحله اجرا رسید. سعی ما این است که بهار سال آینده این فیلم را آماده پخش کنیم.

پروژه بین‌المللی هنر کوچ‌رو که از سال ۲۰۱۴ در کره جنوبی آغاز شده است، با همکاری ۲۹ کشور و ۱۲ مرکز بین‌المللی هنر محیطی از سراسر دنیا برگزار می‌شود و تا سال ۲۰۱۸ میلادی در کشورهای آفریقای جنوبی، ایران و کشورهایی از قاره‌های اروپا و آمریکا ادامه خواهد داشت.

هنر کوچ‌رو

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha