• یکشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۴ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 94092917304
  • خبرنگار : 71542

انتقاد حسینی از اتخاذ تصمیمات کوتاه‌مدت برای مسئله آلودگی هوا

انتقاد حسینی از اتخاذ تصمیمات کوتاه‌مدت برای مسئله آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا بر ضروت نگاه تخصصی و علمی به آلودگی هوا و استفاده از راهکارهای عملیاتی و موفق برای کاهش آلودگی هوای تهران تاکید کرد و گفت: اگر طرح کاهش در تهران اجرا شده بود، امکان مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق برای کاهش آلاینده‌ها و اعمال سیاست‌های درست ترافیکی وجود داشت.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا بر ضروت نگاه تخصصی و علمی به آلودگی هوا و استفاده از راهکارهای عملیاتی و موفق برای کاهش آلودگی هوای تهران تاکید کرد و گفت: اگر طرح کاهش در تهران اجرا شده بود، امکان مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق برای کاهش آلاینده‌ها و اعمال سیاست‌های درست ترافیکی وجود داشت.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، وحید حسینی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که برای کاهش آلودگی هوا در تهران وجود دارد این است که مساله آلودگی هوا در طول سال صرفا در روزهایی جدی گرفته می‌شود که هوای تهران در شرایط هشدار یا اضطرار قرار می‌گیرد و غلظت آلاینده‌ها به حدی می‌رسد که سازمان‌ها و نهادهای مسئول را ناگزیر از جلسات تصمیم‌گیری فوری برای مدیریت این شرایط می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تهران در بیشتر روزهای سال هوای سالمی برای تنفس ندارد، افزود: اگر طبق برنامه‌ریزی‌ها و بر اساس مصوبات، طرح کاهش از ابتدای آبان امسال در تهران اجرا شده بود در شرایطی که از هفته گذشته بر هوای تهران حاکم شده این امکان وجود داشت تا با استفاده از بانک اطلاعات خودروها از تردد خودروهای کلاس زرد و قرمز که منبع اصلی تولید آلاینده در ناوگان حمل و نقل درون شهری تهران هستند، جلوگیری شود و از این طریق آلودگی هوا به صورت هدفمند و موثر کنترل شود.

حسینی اتخاذ تصمیماتی مثل تعطیلی مدارس یا ممنوعیت فروش طرح ترافیک در تهران و محدود کردن فعالیت کارخانه‌های سیمان و مانند آنها را برنامه‌های مقطعی دانست که آثار آنی و کوتاه‌مدت بر کیفیت هوای تهران دارند اما مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کنند.

وی افزود: اگرچه باید در شرایط خاص از همه ابزارها برای بهبود کیفیت هوای تهران استفاده کرد اما آلودگی هوا در تهران رو به افزایش است و تهران در بیشتر روزهای سال هوای سالم ندارد. کنترل و کاهش با اجرای طرح‌های مقطعی و کوتاه‌مدت ممکن نمی‌شود و در این زمینه باید اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هایی را مورد توجه قرار داد که ممکن است دیربازده باشند و نتایج آن چند سال بعد نمایان شود اما نتایج و تاثیر آنها پایدار و طولانی​مدت خواهد بود.

حسینی به تجربه ممنوعیت شماره گذاری خودروی پیکان و نیز حذف سرب از بنزین در دهه های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در همان زمان مسئولان وقت راه دشواری برای اجرای این دو برنامه در پیش داشتند و با مقاومت های زیادی مواجه بودند اما عملیاتی شدن این دو تصمیم آثار محسوسی بر کیفیت هوای تهران داشت که تا به امروز هم نتایج مثبت آن ادامه دارد.

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه آلودگی هوای تهران یک منبع ندارد، گفت: منابع انتشار آلاینده هوا در تهران متعدد است و به همین دلیل باید برنامه‌های متعددی را به طور همزمان برای کاهش آلودگی هوای این شهر به اجرا گذاشت و در واقع این برنامه‌ها باید به صورت مکمل و در قالب یک سیاست کلی یکپارچه منجر به کاهش آلودگی هوا شوند. برای مثال توجه صرف به کیفیت سوخت یا حذف یک منبع آلاینده، در شرایطی که صدها هزار دستگاه خودروی فرسوده و چند میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران تردد می‌کنند، تاثیر چندانی در کاهش آلودگی هوای تهران نخواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha