• یکشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 94092917063

پرکارترین محقق ایران در 2015 معرفی شد

پرکارترین محقق ایران در 2015 معرفی شد

بررسی مجموع مدارک علمی ایران بر اساس پایگاه وب‌آوساینس نشان می‌دهد که دکتر مسعود صلواتی نیاسری، استاد گروه سلول‌های خورشیدی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان، پرکارترین محقق ایران در تولید مدرک علمی سال 2015 است.

بررسی مجموع مدارک علمی ایران بر اساس پایگاه وب‌آوساینس نشان می‌دهد که دکتر مسعود صلواتی نیاسری، استاد گروه سلول‌های خورشیدی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان، پرکارترین محقق ایران در تولید مدرک علمی سال 2015 است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، صلواتی نیاسری که تحصیلات کارشناسی خود را در سال 1371 در رشته شیمی در دانشگاه اصفهان و دوره کارشناسی ارشد خود را سه سال بعد در رشته شیمی معدنی در دانشگاه صنعتی اصفهان و دوره دکتری این رشته را در سال 1380 در دانشگاه تهران به پایان رسانده طی سالهای 2001 تا 2015 بالغ بر 516 مدرک علمی در پایگاه وب‌آوساینس داشته که نخستین مدرک به سال 2001 باز می‌گردد.

نمودار تولیدات علمی دکتر صلواتی نیاسری در وب‌آوساینس از ابتدای فعالیت علمی تاکنون

گزارشی که مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی منتشر کرده است، نشان می‌دهد دکتر صلواتی نیاسری، به صورت متوسط سالانه حدود 34 مدرک علمی طی سال های 2001 تا 2015 منتشر کرده و متوسط رشد سالانه تولید مدرک علمی او، تقریبا 40 درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، وی در سال 2015، 78 مدرک علمی تولید کرده است.

کیفیت آثار علمی

بررسی تعداد تولیدات علمی یک محقق می‌تواند میزان فعالیت وی را نشان دهد، در حالی که به منظور سنجش کیفیت آثار وی از شاخص‌های دیگری استفاده می‌شود. شناخته شده‌ترین شاخص در این زمینه تعداد استنادات دریافتی آثار یک محقق است که نشانگر استفاده از دانش یک محقق توسط سایر محققین بوده و بر این مبنا به صورت ضمنی حاوی تایید محقق مورد نظر توسط سایر افراد فعال در آن حوزه تحقیقاتی بوده و به همین دلیل برخی از آن به عنوان رای‌گیری محققین یاد کرده‌اند.

بر همین مبنا، تعداد کل استنادات دریافتی مدارک علمی دکتر صلواتی نیاسری برابر با 8 هزار و 223 بوده و میانگین استناد به هر سند علمی وی، 15.49 است.

شاخص ARC کشوری این محقق 1.71 است که گویای کیفیت بسیار مناسب مدارک علمی او در مقایسه با مدارک علمی حوزه شیمی ایران است.

همچنین مقدار شاخص ARC این محقق در سطح جهان و حوزه شیمی 1.06 است که گویای کیفیت بالاتر از میانگین جهانی حوزه شیمی است و بر این مبنا می‌توان چنین تفسیر کرد که او یک محقق در کلاس جهانی است.

مقالات پر استناد

مقالات پراستناد آن دسته از مقالات هستند که براساس استنادات دریافتی از انتشارات 10 سال گذشته در یک درصد برتر از 22 حوزه موضوعی وب‌آوساینس قرار گرفته‌اند. تعداد مقالات پر استناد در کل مقالات یک فرد به عنوان شاخصی از سرآمدی علمی و عملکرد عالی در نظر گرفته می‌شود.

این گزارش نشان می‌دهد چهار مقاله دکتر صلواتی نیاسری، جزء مقالات پراستناد در پایگاه وب‌آوساینس قرار گرفته‌اند.

مدارک علمی پراستناد دکتر صلواتی نیاسری

یکی دیگر از شاخص‌های استنادی که نشانگر کمیت و کیفیت آثار یک محقق است، شاخص هرش است. شاخص هرش بزرگترین n عدد از مقالات یک محقق است که حداقل n استناد دریافت کرده باشد.

بر این مبنا شاخص هرش دکتر صلواتی نیاسری، برابر با 47 است؛ تفسیر این عدد آنست که وی 47 مدرک منتشر کرده‌ است که حداقل47 استناد دریافت کرده است و عدد n بزرگتری با چنین خاصیتی برای وی وجود ندارد.

روند رشد شاخص هرش دکتر صلواتی نیاسری نشان می‌دهد این پژوهشگر برتر سال 2015 ایران، در این سال به بالاترین میزان خود یعنی عدد 47 رسیده‌است.

نمودار2. روند رشد شاخص هرش دکتر صلواتی نیاسری در سال‌های فعالیت علمی ایشان2015-2001 در پایگاه وب‌آوساینس

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۱۴:۳۱

خيلي جاي سوال دارد

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۱۸:۵۹

موافقم کاملا. با نظر دوستي که گفته "اين تعداد مقاله در کمتر از يک سال يعني 1 مقاله در هر 5 روز!" هم موافقم

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۱۵:۱۲

اين تعداد مقاله در کمتر از يک سال يعني 1 مقاله در هر 5 روز! آيا يک نفر مي تواند در کنار کارهاي ديگرش (تدريس و اجرايي و پژوهش) يک مقاله را در 5 روز فقط درست بخواند و محتوايش را بررسي کند؟ در مورد استنادات هم خوب بود بررسي مي کردند که چه تعداد از اين استنادات، خوداستنادي و چه تعداد استناد توسط "دوستان و آشنايان" بوده است و چه تعداد استناد واقعي بين المللي. امروز "محققان" ما بيش از آنکه به محتواي کارها بپردازند به انواع و اقسام اعداد و شاخص ها و آمار علاقه مندند و البته راه و چاه مهندسي اين آمار و ارقام را هم خوب مي دانند (از خوداستنادي بي حساب و کتاب تا قرض دادن استناد به همديگر تا وادارکردن ديگران به استناد از طريق داوري مقالات). البته اين نظر کلي است و به هيچ وجه متوجه اين گزارش نيست و قصد ندارد تهمتي به هيچ کس بزند. فقط در گزارش چنين مواردي بايد به اين ابهامات پرداخته شود تا جاي هيچ شکي باقي نماند.

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۱۶:۰۱

يکي از فاکتورهاي خيلي مهم در بررسي مقالات منتشر شده توسط يک شخص، اين هست که وي نويسنده چندم مقاله است! در دو مقاله پر استنادي که در اين صفحه از اين آقاي دکتر ذکر کرديد، نام ايشون نويسنده چهارم هست. يعني حتي در رده سه نويسنده اول هم قرار ندارند. دوستان دانشگاهي خوب ميدونند که اعتبار چنين مقالات پر استنادي بيشتر براي نويسندگان اول و دوم هست تا کساني که صرفاً به واسطه يک نقش کمرنگ اسمشون در مقاله آمده! خوب بود بررسي ميکرديد در چند مقاله پر استناد اين آقاي دکتر، اسمشون نويسنده اول يا دوم هست. کم نداريم اساتيدي در دنيا که با توافقات غير علمي اسم يکديگر را در مقالاتشان ثبت ميکنند تا آمار مقالات خود را بالا ببرند.

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۱۶:۰۱

آفرين- دست مريزاد- مايه افتخاري

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۱۸:۱۶

ما هم تا چيز خوبي مي بينيم ميخواهيم زير سوال ببريم...اين هم يکي از ان اسيبهاي ماست

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۱۹:۰۵

با سلام خدمت شخص ر. ن. بايستي عرض کنم ربط ندارد که نويسنده اسم چندم باشد. شما اگر به مقالات خارجيها توجه کنيد متوجه خواهيد شد در تمام مقالات اسم آخر استاد مربوطه هست و نام دانشجو ابتدا. ضمنا در پاسخ به جمله هر 5 روز يکبار بايستي عرض کنم وقتي 1 استاد در مجموع 25 دانشجوي دکترا و فوق ليسانس دارد بنابراين اين تعداد مقالات عجيب نيست. متاسفانه در ايران افرادي که ضعف در نوشتن مقالات و تعريف پروژه دارن افراد شاخص در اين زمينه را محکوم به داده سازي ميکنند. گاهي تخريب ميکنند و گاهي هم بيان ميکنند که اين مقالات چه سودي داره. فرضا قبول کنيم هيچ سودي نداره اما قابل توجه محققان محترم بايستي عرض کنم که شماها چه مشکلي از کشور را حل کرديد که براحتي فعاليت ديگران را مورد نقد قرار ميدهيد؟ با اين شرايط هيچ کس در ايران نبايد کار علمي کند چون به مذاق حسودان خوش نخواهد امد. ادعاي مسلماني هم داريم اما براحتي به افرادي که زياد مقاله ميدهند انگ داده ساز ميزنيم. ننگ بر شماها باد

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۲۱:۳۳

در تمام دنيا روال اينگونست كه اسم استاد بعد از اسم دانشجوي اول يا نهايتاً بعد از اسم دانشجوي دوم مياد نه اينكه همه دانشجويان اسمشون رو بنويسند و استاد آخر!!

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۱ ۰۰:۰۵

برادر من. هميشه اسم استاد اول مياد، بعد ميدوني چرا نهايتا سه تا اسم برا هر مقاله ميگن چون بيشتر از اون اثري نداره، وگرنه ما ايرانيا برا هر مقاله پنجاه تا اسم ميداديم امارمون بالاترم ميرفت

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۱۹:۳۵

با عرض خسته نباشيد نسبت به تلاش ايشان، ولي آيا ما اين همه مقاله داريم چند درصدشان کاربردي هستند؟ عالم بدون عمل زياد داريم متاسفانه

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۲۰:۳۳

اين آمارها به هيچ دردي نمي خورند، مهم اين است كه يكي از دانشگاهاي ايران جزو صد دانشگاه برتر جهان باشد. قواره دانشگاه كاشان در جهان چقدر است؟ جمع كتيم اين نمايشها را

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۲۱:۱۲

اينها همه سرکاري است ما بايد يک چيز توليد کنيم و تحقيق قابل اجرا و کاربردي داشته باشيم ما دکتراي مکانيک سيالات از آمريکا داريم هنوز يک مدار ساده پروپورشنال هيروليک را نمي تواند طراحي کند حالا بره هزار تا مقاله تئوري و ... بدهد چه مشکلي از کشور حل مي شود

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۲۱:۲۲

دوست عزيز عصباني نشويد. فقط چند سوال پرسيديم. به نظر شما اگر فردي همزمان 25 دانشجوي دکتري و ارشد داشته باشد، چگونه مي تواند هم براي آنها پروژه تعريف کند، هم بر کار آنها نظارت کند، هم مقاله شان را بخواند و اصلاح کند، هم پايان نامه شان را بخواند و اصلاح کند و هم به کارهاي ديگرش برسد؟ به نظرتان اينجا يک جاي کار نمي لنگد؟ حسودي کدام است؟ فکر مي کنيد اين مقالات و اين آمارها واقعاً نشانگر چيست؟ اصلا نگاه کرديد خيلي از کساني که چنين مقالاتي مي دهند، موضوعات کاري شان چقدر گسترده و بي ارتباط به هم است؟ فقط همين 4 مقاله بالا را ببينيد. با چند صد تاي ديگر کاري نداريم. دو تا در مورد بازداري از خوردگي است و دو تا مربوط به پيل هاي خورشيدي؟ چه ارتباطي بين خوردگي و پيل خورشيدي است؟ آيا فکر نمي کنيد هدف کارها و پروژه هاي ما فقط مقاله دادن است نه چيز ديگر. صحبت از حل مشکلات کشور هم نيست، صحبت از يک هدف علمي است. موفق و مويد باشيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۲۳:۲۶

در جواب علي اکبر: 25 دانشجوي ارشد و دکترا!!!! ما که در دانشگاهمان بيشتر از 8 دانشجو نمي‌گذارند داشته باشيم!!! نکته جالب اينجاست که بيشترين تعداد مقالات مربوط به رشته شيمي است. هيچ‌وقت فکر کرده ايد چرا؟ فرايند پذيرش يک مقاله در اکثر رشته هاي مهندسي به طور متوسط يک سال است. ولي در بعضي رشته هاي علوم، چند روز است!!

avatar
۱۳۹۴-۰۹-۲۹ ۲۳:۵۳

با سلام کار کاربردي بودجه کلان ميخواد. ضمنا تا زماني که دلال ها هستن اجازه توليد نميدن. در غير اينصورت وضع صنعت کشور اين نميشد. ايرانيها عادت دارن به حرف زدن. شماها هم اگر عرضه داريد يک پاراگراف متن انگليسي بنويسيد. فرهنگ جامعه را ببينيد. تو همه زمينه ها بي فرهنگي بيداد ميکند. من صلواتي را نميشناسم اما قابل توجه همه که در خارج ارتباط تنگاتنگي بين مقاله و صنعت است. در ايران صنعتي وجود نداره که محقق به فکر توليد باشه. استادان دانشگاه به فکر شغل دوم و سوم هستن. باز دم اين بنده خدا گرم که کار علمي در حد مقاله ميکنه

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۱ ۱۵:۴۳

اولاً که مطمئن باشيد بسياري از افرادي که اينجا نظر داده اند دانشگاهي هستند و مقالات انگليسي بسياري دارند، به همين دليل هم هست که ميدانند اين چنين رويه توليد مقاله کار علمي نيست! همانطور که ميدانند کسي نميتواند 25 دانشجوي ارشد و دکتري داشته باشد، لااقل در دانشگاه هاي معتبر! چون مدت زماني که استاد بايد براي دانشجو بگذارد حساب و کتاب دارد! حالا شما با اين لحن صحبت که "اگر عرضه داريد يک پاراگراف متن انگليسي بنويسيد" چي رو ميخوايد ثابت کنيد من نميدونم! که مثلاً ما که کار اين آقا را زير سوال ميبريم دانشگاهي نيستيم و عرضه مقاله دادن نداريم؟! حسوديم! باشه مشکلي نيست! آنهايي که بايد بفهمند ميفهمند! از ديگران هم انتظاري نيست!

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۱ ۱۷:۰۴

چه بخواهيم و چه نخواهيم به هر حال براي رصد علمي و معرفي رتبه در هر موضوعي، نيازمند شاخصهايي هستيم که اين شاخصها جهاني هستند مثلا شاخص توليد مقاله/ شاخص استناد و ارجاع ما ايراني‌ها به فقط غر زدن عادت کرده‌ايم و گرنه اين شاخصها که بر اساس آ‌ن اين استاد پرکار علمي مي شود در دنيا هم مطرح و قابل استناد هستند و هيچ شاخصي تعريف داخلي و من درآوردي نبوده که بگوييم اين بساط را جمع کنيد. اگر دانشگاهي هستيم از اين شاخص ها قطعا مطلعيم اگر نيستيم غر نزنيم

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۰۹:۵۷

در اکثر دانشگاههاي مطرح دنيا، اين اعداد و ارقام ملاک اصلي ارزشيابي يک استاد نيست! اگر به کتابهايي که توسط استاتيد مطرح خارجي نوشته اند دقت کنيد، در ابتداي آن، نويسنده معرفي شده. در همه آنها وقتي نويسنده را که از معتبرترين اشخاص در زمينه آن کتاب در جهان است، معرفي ميکند تعداد مقالاتشان به ندرت به 60-70 ميرسد. اونوقت يک استاد ايراني که هيچ جاي علم را تکان اساسي نداده(!!!) هيچ کتاب معتبر بين المللي هم ننوشته، بيش از 100 مقاله دارد!! اين عجيب و ناموزون است!

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۰۰:۲۸

با سلام اقاي رن لطفا مقالات خود را معرفي کنيد تا بريم بخونيم البته اگر در 3 يا 4 سال اخير مقاله اي داريد بگيد ما بريم مطالعه کنيم. چون ارزشمند است هم از نظر اموزش زبان انگليسي و پيداکردن ايده هاي جديد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۱۶:۲۷

با سلام خواهشمند است کساني که H-INDEX شان بالاتر از ايشان هست نظر بدهند. H-INDEX ايشان 53 ميباشد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۱۶:۳۰

به هر حال پايگاه بين المللي اين نظر را داده است. پايگاهي که همه دانشمندان جهان به آن استناد ميکنند. بنابراين اگر بفرماييد در ايران بجز توليد علم چه بايد کرد خوشحال ميشويم.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۱۶:۳۴

لطفا مقالات فصول کتاب هاي خارجي و پتنت هاي ايشان رو مطالعه کنيد و بعد نظر بدهيد. به هر حال يک ايراني است که به جاي اينکه به خارج برود و براي خارجي ها توليد علم بکند در ايران اسلامي ايستاده و با اين همه مشگلاتي که بر سر راه تحقيق وجود داره کار ميکنه. دستش درد نکنه خسته نباشيد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۱۶:۳۵

لطفا کساني که غر ميزنيد بفرماييد بايد چه کرد.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۱۶:۳۶

هر وقت تو کشور عزيزمان ايران يه نفر پيدا ميشه و با جون دل کار ميکنه همه اون رو ميکوبند. اين صحيح نيست. از خودمان بپرسيم ما چه کرديم

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۱۷:۲۲

توجه داشته باشيد ايشان اکثر مقالاتشون تو حوزه مهندسي مواد به چاپ رسيده نه شيمي. ايشان در رشته مواد مقام اول ايران رو دارند به خاطر مقالاتشون در حوزه نانومواد در ضمن اين امار مربوط به امريکا است نه من دراوردي که در ايران باشد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۲ ۱۷:۲۴

باور کنيد هر استاد ايراني که تلاش داشته باشد ميتواند بيش از اين توليد علمي داشته باشه در خارج از ايران اساتيد بيش از ايشان در يک سال توليد علمي دارند. اين ماييم که کم کار ميکنيم.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۴ ۱۹:۴۹

من آقاي دکتر اين خبر را نمي شناسم لذا نکته اي که به آن اشاره مي کنم درباره شخص ايشان نيست. متأسفانه مجلات «علمي» نامعتبري در دنيا وجود دارند که تقريباً بدون ارزيابي هر مقاله اي را چاپ مي کنند. بنابراين تعداد مقالات ملاک نيست. آنچه که ملاک است کيفيت مقالات است که تشخيص آن کار بسيار ساده اي نيست. اما پيشنهادي که براي چنين مواردي مناسب است اين است که به حوزه هاي مقالات يک فرد دقت شود اگر از دامنه موضوعي گسترده اي برخور دار باشد احتمالاًً مشکلي در کار است زيرا يک فرد نمي تواند در حزه هاي نه چندان مرتبط به سطح بالايي از تخصص برسد و مقالات باکيفيت منتشر کند.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۴ ۱۹:۵۸

متاسفم براي سيستم علمي ما که پرکار بودن و تعدد مقالات صرف نظر از کيفيت آنها شده مايه افتخار و تشويق. چاپ يک مقاله که برآمده از پژوهش دقيق و متمرکز باشد بهتر از چاپ 47 مقاله با موضوعات غير مرتبط نيست؟