• چهارشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۴ / ۱۷:۴۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94092515041
  • خبرنگار : 71219

یک گزارش از کارگاه مستند سیف‌الله صمدیان

یک گزارش از کارگاه مستند سیف‌الله صمدیان

کارگاه آموزشی «سینمای مستند تجربی- مستند بدون فیلمنامه» با حضور سیف‌الله صمدیان در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار شد.

کارگاه آموزشی «سینمای مستند تجربی- مستند بدون فیلمنامه» با حضور سیف‌الله صمدیان در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، صمدیان در این کارگاه بعد از مطرح کردن تاریخچه‌ی مختصری در مورد تاریخ هنر و تصویر و اشاره به آثار بزرگ عکاسان مختلف، بحث درباره موضوع اصلی کارگاه را با ذکر نقل‌قول‌هایی از کارگردان‌های بزرگ سینما در ورک‌شاپ‌های جانبی جشنواره‌ی کن آغاز کرد.

او در این کارگاه گریزی به سینمای عباس کیارستمی و اهمیت کار و جایگاه او در سینمای دنیا زد و او را سینماگری دانست که با وجود چند دهه سابقه‌ی درخشان، هنوز مشغول بازیگوشی و تجربه کردن در گوشه و کنار سینماست.

صمدیان با این نقل قول از اسکورسیزی که «اگر بتوانید لذت خوردن یک سیب را در یک فیلم سه دقیقه‌ای به من نشان بدهید، هنرمند هستید» ادامه داد: بین «نگاه کردن» و «دیدن» باید تفاوت قائل شوید. هنر اصلی یک انسان «دیدن» است؛ برای وسعت و عمق بخشیدن به توانایی این نوع فیلمسازی، فقط نگاه کردن به اطراف کافی نیست، باید توانایی «دیدن» و ادارک فضای اطراف را داشت.

او افزود: قوی‌ترین سناریست جهان، خود جهان است. از همین رو موضوعات بسیار زیادی را می‌توان از طریق دوربین ثبت کرد، منتها شرط ثبت هنرمندانه این وقایع به شکلی دراماتیک مرهون وجود نگاه هنرمندانه است.

وی ضمن نمایش دادن دو تریلوژی، شامل سه فیلم یک دقیقه‌ای با موضوع «درخت» و «باد» که بدون استفاده از تجهیزات سینمایی خاص و تنها با نشان دادن چند تصویر به «باد» و «درخت» پرداخته بود، بیان کرد: مستندهای من فیلم‌نامه دارد، ولی این فیلم‌نامه در لحظه نوشته می‌شود. باید در صحنه حضور داشت و با چشمان باز صحنه‌ها را شکار کرد. استفاده حداقلی از تجهیزات سر صحنه‌ی فیلم‌برداری، به دست‌نخوردگی فضا کمک می‌کند و روایت صادقانه‌تری از موضوع به بیننده می‌دهد.

صمدیان تکنولوژی دیجیتال را موهبتی برای این نوع فیلم‌سازی دانست و به هنرجویان این کارگاه توصیه کرد در این نوع سینما خیلی در قید و بند وسواس به خرج دادن در انتخاب دوربین نباشند و هر کجا که موضوع جذابی یافتند، با استفاده از دم‌دستی‌ترین وسایل آن را ثبت کنند.

او در عین حال از هنرجویان خواست به مدت زمان فیلم توجه نکنند و هدف‌شان گذر از ساخت فیلم‌های کوتاه و تجربی به امید ساخت فیلم بلند نباشد.

نمایش فیلم نیمه‌بلند «پنج داستان کوتاه» ساخته‌ی صمدیان، بخش بعدی این کارگاه بود. این فیلم با انتقاد یکی از حاضران روبه‌رو شد. شخص منتقد اعتقاد داشت نگاه صمدیان در این فیلم‌ها نوعی نگاه «لوکس» است و با صحبت‌های قبلی او در تعارض است که در مقابل صمدیان هم درخواست کرد هنرجویان تا آخر کارگاه صبور باشند.

بر اساس این گزارش، در بخش دوم این کارگاه بیشترین زمان به پخش آن دسته از آثار سیف‌الله صمدیان که به موضوع «مستند بدون فیلم‌نامه» نزدیک بود اختصاص داشت؛ فیلم‌هایی که بیشتر حاصل زمان‌بندی کارگردان، حضور به موقع در صحنه‌ها و شکار لحظه‌های به ظاهر ساده‌ای بود که قرار گرفتن آن‌ها در کنار هم، یک کلِ معنادار را بنا می‌کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha