• دوشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۴ / ۱۸:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94092313454
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

توفیقی: انرژی‌مان را برای حذف رقیب‌مان صرف نکنیم

توفیقی: انرژی‌مان را برای حذف رقیب‌مان صرف نکنیم

وزیر اسبق علوم گفت: همه ما یک مسئولیت مشترک داریم و آن این است که چگونه به کمک هم و در کنار هم با سلیقه‌های مختلف دانشگاهی بسازیم که بتواند مهم‌ترین نقش را در توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی ایفا کند.

وزیر اسبق علوم گفت: همه ما یک مسئولیت مشترک داریم و آن این است که چگونه به کمک هم و در کنار هم با سلیقه‌های مختلف دانشگاهی بسازیم که بتواند مهم‌ترین نقش را در توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی ایفا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، جعفر توفیقی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو و دومین سالگرد تاسیس انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان در تالار شهید فتوحی این دانشگاه با گرامیداشت یاد سه شهید 16 آذر 1332 اظهار کرد: خون این شهدا باعث اوج گیری جنبش دانشجویی در دوران قبل از انقلاب بود و با پیروزی انقلاب اسلامی تشکل‌های دانشجویی پایه‌گذاری شدند.

وی در مورد تفاوت‌های اساسی این تشکل‌ها در قبل و بعد از پیروزی انقلاب تصریح کرد:‌ تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی در زمان رژیم پهلوی خودشان را بیرون از این رژیم تعریف می‌کردند که با رشادت‌هایی که انجام دادند باعث پیروزی انقلاب اسلامی شدند و بعد از پیروزی انقلاب هم تشکل‌ها در داخل نظام خودشان را تعریف کردند. الان 37 سال از پیروزی انقلاب را پشت سر گذاشته‌ایم و تجربه‌های نوینی را در توسعه علمی کشور بدست آورده‌ایم و شاخص‌های علمی نیز این پیشرفت‌ها را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر جمعیت دانشجویی و تشکیل سرمایه‌های انسانی نیز در کشور ما جوانان فرهیخته و با انگیزه‌ای وجود دارند. البته در کنار این پیشرفت‌ها نقطه ضعف‌هایی نیز وجود دارد که باید آن‌ها را با همدیگر حل کنیم. الان در دهه چهارم انقلاب هستیم و توسعه علمی کشور گفتمان جدیدی را تجربه می‌کند که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قابل مشاهده است.

وزیر اسبق علوم افزود: رهبر انقلاب بارها بر اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و سیاست‌های کلان علم و فناوری، بحث اقتصاد دانش بنیان، شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری کلیدواژه‌های جدیدی هستند که در دهه 4 انقلاب بیان می‌شود و نشان می‌دهد که ما داریم وارد فضای جدیدی از توسعه می‌شویم. دوره تحریم، تجربه گران‌قیمتی برای کشورمان بود، اما در دوران پساتحریم شرایط استثنایی پیش پای ماست تا خود را به توانایی‌های علمی و نوآوری مجهز کنیم چون کشورهای توسعه یافته هیچ تضمینی نمی‌دهند که دوباره ما را تحریم نکنند.

وی اظهار کرد: دانشگاه‌های ما نیز در روند فعالیت‌های گذشته خودشان باید اصلاحاتی را انجام دهند و فضای جدیدی را طراحی کنند تا بتوانند در اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان نقش ایفا کنند. همت همه ما باید براساس فعالیت‌های علم و فناوری باشد. درواقع ما به دانشگاه‌هایی نیاز داریم که در اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان نقش ایفا کنند. به همین منظور برای رسیدن به یک چهره جدید از دانشگاه در ایران به مشارکت همه دانشگاهیان نیاز داریم.

وی تصریح کرد: در دانشگاه تشکل‌های مختلف با سلیقه‌های مختلف وجود دارد. در واقع تنوع در فکر ، اندیشه و سلیقه محرک توسعه علمی و تعالی در هر محیطی است البته مادامی که درون نظام و قانون خودشان را تعریف کنند. علی‌رغم وجود این تنوع در اندیشه‌های مختلف که همه آن‌ها به سمت تعالی حرکت می‌کنند، همه ما یک مسئولیت مشترک داریم و آن این است که چگونه به کمک هم و در کنار هم با سلیقه‌های مختلف دانشگاهی بسازیم که بتواند مهم‌ترین نقش را در توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی ایفا کند.

توفیقی خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌های خودمان با هر سلیقه‌ و فکری که هستیم را باید با این معیار بسنجیم که آیا این فعالیت‌ها در جهت ساخت چنین دانشگاهی کمک می‌کند یا باعث تضعیف آن می‌شود. جامعه ما یک جامعه پیشروست یعنی مردم نگاه‌شان به دانشگاهیان است و آن‌ها را جزء گروه‌های مرجع می‌دانند.

وی افزود: هرکدام از ما در فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم چه قدر به منافع ملی به جای منافع گروهی می‌اندیشیم و چگونه می‌توانیم انرژی های همدیگر را هم‌افزا کنیم و از هرز دادن نیروهای یکدیگر چه نتیجه‌ای می‌گیریم. این‌ها وظیفه مشترک است. تشکل‌ها می‌توانند وظایف مختلفی داشته باشند، اما در ساخت فضای اجتماعی و فرهنگی دانشگاه وظیفه مشترکی دارند. دانشجویان نباید به دنبال تعطیلی کلاس و دانشگاه باشند بلکه باید دانشگاه را رشد دهند و نقطه ضعف‌های یکدیگر را برطرف کنند.

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم یک دانشگاه برتر داشته باشیم و مردم نیز ما را دوست داشته باشند، باید بتوانیم این اکوسیستم را طراحی کنیم و در آن زندگی کنیم. درواقع نباید فقط به تشکل خودمان فکر کنیم بلکه به این فکر کنیم که برای دانشگاه چه کار کنیم چون دانشگاه فقط یک سیستم علمی نیست بلکه فرهنگی و اجتماعی نیز است. باید بتوانیم با گفت‌وگو و بحث تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. هیچ اندیشه‌ای را نمی‌شود حذف کرد و تجربه این را اثبات می‌کند و تنها راه همان گفت‌وگو، نقد عالمانه و با اخلاق و علمی و ارزیابی است و نباید انرژی‌مان را برای حذف و کنار زدن رقیب‌مان صرف کنیم.

توفیقی خاطرنشان کرد: باید در دانشگاه فضایی را ایجاد کنیم که همه با رغبت و شادمانی باشند که این موضوع خود محرک توسعه است. به حرکت‌ها و رفتارهایی اولویت دهیم که سازنده است و باعث رشد، تعالی و ترقی کشورمان می‌شود؛ بنابراین اگر بتوانیم جامعه‌ای با این ویژگی‌ها تشکیل دهیم آن وقت می‌توانیم علم و اندیشه برتری داشته باشیم و نوآوری‌ها را رشد دهیم.

انسان‌هایی که به فکر مردم، رشد و تعالی کشورند عناصر سازنده‌ای هستند.

وی در مورد فضای امنیتی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: خود رییس‌جمهور نیز بارها از ضرورت حذف فضای امنیتی صحبت کرده است و گفتند که فضای دانشگاه نباید امنیتی باشد بلکه امن باشد.

وی در مورد بحث اشتغال و بیکاری گفت: هیچ راهی جز توسعه و رشد اقتصادی نداریم و بعد از برجام و رفع تحریم‌ها با سرمایه گذاری داخلی و خارجی می‌توان این موضوع را حل کرد.

وزیر اسبق علوم در مورد بحث ستاره کردن دانشجویان در دولت قبل اظهار کرد: معتقد بودم که بحث ستاره‌دار کردن اصلا حرکت قابل دفاعی نیست و از اقدامات روزهای اول من نیز در دوران سرپرستی بازگرداندن حدود 120 نفر از دانشجویان ستاره دار بود و تا الان نیز این حرکت ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان به مناسبت دومین سالگرد بازگشایی این انجمن بیانیه‌ای را قرائت کرد که در آن خواستار حضور دانشگاهیان در انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی که در اسفندماه سال جاری می‌شود، شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha