• دوشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94092312762
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک مسئول:

هوشمندسازی مدارس هیچ آسیبی ندارد

هوشمندسازی مدارس هیچ آسیبی ندارد

ایسنا/خراسان رضوی ‌معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: هوشمندسازی در مدارس تمام آسیب‌ها را مسدود کرده است.

‌معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: هوشمندسازی در مدارس تمام آسیب‌ها را مسدود کرده است.

سیدابوالفضل احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: اگر هوشمندسازی را ورود به فضای مجازی در نظر بگیریم آسیب‌هایی دارد، اما هوشمندسازی در مدارس تمام آسیب‌ها را مسدود کرده است، به دلیل اینکه دانش‌آموزان با فضای آزاد مجازی ارتباط ندارند، بنابراین نمی‌توانیم برای هوشمندسازی مدارس آسیب در نظر بگیریم.

‌وی با بیان اینکه رویکرد جدید آموزش و پرورش در دنیا ورود تبلت به فضاهای آموزشی است و ایران نیز می‌خواهد به آن سمت برود، اظهار کرد: با توجه به فرهنگ اعتقادی اسلامی ما ممکن است در این زمینه نسبت به اتصال دانش‌آموزان به فضای آزاد مجازی نگرانی‌هایی وجود داشته باشد، اما در این طرح تبلت‌ها فقط به شبکه ملی اطلاعات وصل می‌شود و امکان استفاده از شبکه ملی رشد که زیر نظر سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی وزارتخانه است، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

‌احمدی با بیان اینکه حدود دو سال است که رویکرد استفاده صرف از کتاب با رویکرد استفاده از بسته آموزشی جایگزین شده است، گفت: در این رویکرد همراه با کتاب، سی‌دی، فیلم و ... به دانش‌آموزان و معلمان آموزش داده می‌شود.

‌معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه هوشمندسازی مدیریت شده نمی‌تواند هیچ آسیبی داشته باشد، ادامه داد: در زمینه آسیب‌های هوشمندسازی شاید بعضی از نگاه‌های سنتی کاهش نقش معلم و کمرنگ شدن جایگاه متکلم وحده‌ای معلم را در نظر بگیرند که این موضوع به دلیل اینکه در حال حاضر بحث وارونگی آموزش مطرح است، هیچ ایرادی ندارد.

‌جایگاه هوشمند‌سازی استان در کشور جایگاه خوبی نیست

وی با بیان اینکه جایگاه هوشمند‌سازی استان در کشور جایگاه خوبی نیست، گفت: طبق آخرین آماری که آموزش و پرورش کشوردر تابستان سال 92 اعلام کرده‌، خراسان رضوی به لحاظ هوشمندسازی در گروه متوسط قرار داشته است.

پایین بودن سرانه رایانه در استان نسبت به استاندارد کشوری

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه استاندارد کشوری در آموزش و پرورش به ازای هر 100 دانش‌آموز، پنج دستگاه رایانه است، اظهار کرد: در حال حاضر در استان به ازای هر 100 دانش‌آموز، 4.2 دستگاه رایانه وجود دارد که برای رسیدن به استاندارد کشوری حدود 14 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

‌احمدی ادامه داد: رسیدن به استاندارد کشوری با سالی دو میلیارد تومان بودجه(در صورت تحقق) حتی تا هفت سال دیگر نیز محقق نمی‌شود، بنابراین از خیران و اولیاء درخواست می‌کنیم که در این موضوع مشارکت داشته باشند.

‌معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان گفت: در دی ماه سال گذشته در شورای آموزش و پرورش استان یکی از موضوعات به هوشمندسازی مدارس اختصاص یافت، در آنجا استاندار دستور داد که دستگاه‌های مختلف استان در هر اداره آموزش و پرورش نسبت به هوشمندسازی یک مدرسه یا حداقل یک گروه پایه درسی در یک مدرسه اقدام کنند که بعضی از ادارات در این زمینه همکاری خوبی داشته‌اند.

36 درصد مدارس استان هوشمند شده‌اند

‌وی با بیان اینکه 36 درصد مدارس استان در یکی از پنج طبقه هوشمند‌سازی قرار می‌گیرند، عنوان کرد: 1517 مدرسه استان نیمه الکترونیک، 252 مدرسه الکترونیک، 1057 مدرسه نیمه هوشمند، 501 مدرسه هوشمند و 27 مدرسه هوشمند پیشرفته هستند، همچنین هدف‌گذاری شده که تعداد مدارس نیمه الکترونیک استان در سال آینده به 2111 مدرسه برسد.

‌احمدی تصریح کرد: از تابستان سال گذشته تا تابستان سال جاری 6 درصد به مدارس هوشمند استان اضافه شده است، 33 درصد مدارس هوشمند نیز در نواحی هفتگانه مشهد و دیگر مدارس در شهرستان‌های استان قرار دارند.

78 درصد مدارس استان متصل به شبکه ملی اطلاعات هستند

وی افزود: تعداد مدارس متصل به شبکه ملی اطلاعات در شهریور ماه سال جاری به 78 درصد رسیده، در حالی که این رقم در شهریور ماه سال گذشته 59 درصد بوده است.

‌احمدی با بیان اینکه معاونان فناوری مدارس یکی از شاخص‌های تاثیرگذار در هوشمندسازی مدارس هستند، اظهار کرد: در حالی تا قبل از سال تحصیلی گذشته تنها 33 درصد از معاونان فناوری مدارس از فیلتر تایید صلاحیت فناوری عبور کرده بودند، این رقم در طی سال تحصیلی گذشته به 80 درصد رسیده است و در حال حاضر 80 درصد معاونان فناوری استان از حداقل توانایی لازم مطابق با برنامه‌ریزی جامع در زمینه هوشمندسازی برخوردار هستند.

23 درصد مدارس استان وب سایت دارند

‌معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه وب‌سایت داشتن مدارس یکی از شاخص‌های هوشمندسازی است، اظهار کرد: در تابستان سال گذشته 15 درصد مدارس استان وب‌سایت داشته‌اند، این رقم طی سال تحصیلی گذشته به 23 درصد رسیده است.

‌وی عنوان کرد: در کنار هوشمندسازی مدارس، هوشمندسازی اداری نیز داریم که شامل ارتقاء پرتال سازمانی، الکترونیک شدن بعضی خدمات، توسعه اتوماسیون اداری، ارتقاء سواد فناوری در کارمندان و توسعه زیرساخت ارتباطی و شبکه‌ای است.

‌اختصاص 2 میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار برای هوشمندسازی مدارس

‌معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان گفت: در سال تحصیلی گذشته برای هوشمندسازی مدارس در زمینه سخت‌افزاری از جانب وزارتخانه حدود دو میلیارد و 100 میلیون تومان اختصاص پیدا کرد که یک میلیارد و 300 میلیون تومان آن به طور خاص به پایه ششم ابتدایی به دلیل اضافه شدن درس کار و فناوری، تعلق گرفت.

‌وی تصریح کرد: به دلیل اینکه علاوه بر اعتبار وزارتی یک اعتباری را نیز اولیاء و خیران کمک کردند، در واقع بودجه، حداقل 5 میلیارد تومان بوده است.

‌معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان ادامه داد: مشارکت اولیاء در بخش سخت‌افزاری بسیار خوب بوده، به طوری که در سال گذشته 50 درصد ارتقاء سخت‌افزاری با مشارکت آنان انجام شده است.

مدرسه هوشمند مدرسه یاددهنده و یادگیرنده است

احمدی در خصوص تعریف مدرسه هوشمند، اظهار کرد: مدرسه هوشمند مدرسه‌ای است که کارگروهی در آن ایجاد می‌شود، انجام کارها با خلاقیت و نوآوری همراه است، اصولا مدرسه تولید دانش محلی می‌کند و برای حل مسائل سازمانی از دانش محلی استفاده می‌کند، به طور خلاصه مدرسه‌ هوشمند یعنی مدرسه یاددهنده و یادگیرنده.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان در خصوص ضرورت هوشمندسازی مدارس، تصریح کرد: هوشمندسازی واژه‌ای است که تفاوت انسان را با سایر جانوران مشخص می‌کند، ضرورت این موضوع از ابتدای تاریخ بوده و تا انتهای تاریخ نیز خواهد بود.

‌وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که هوشمندسازی و هوشمندانه کار کردن یک مسیر است نه یک هدف؛ ما حتی اگر بتوانیم مدارسی را به طور صددرصد هوشمندسازی کنیم، آن مدرسه در سال بعد به دلیل اینکه در بحث سخت‌افزاری، سرعت تحولات جدیدی در راه است، از هوشمند پیشرفته به هوشمند نزول پیدا می‌کند.

‌وی تصریح کرد: به دلیل اینکه موضوع مدرسه هوشمند به دغدغه و مطالبه مردم تبدیل شده بود، در تابستان سال گذشته شاخص‌های مدرسه هوشمند را از اسناد بالادستی استخراج و برای آن حدود 40 شاخص تعریف کردیم، براساس این 40 شاخص مدارس به پنج سطح نیمه الکترونیک، الکترونیک، نیمه هوشمند، هوشمند و هوشمند پیشرفته تقسیم می‌شوند، اگر این 40 شاخص را در چهار گروه طبقه‌بندی کنیم این گروه‌ها شامل توانمندی کارکنان اداری واجرایی، توانمندی کارکنان آموزشی، توانمندی دانش‌آموزان و فضا و تجهیزات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha