• سه‌شنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 94091710099
  • خبرنگار : 90047

670 نمونه‌گیری در رشته‌های المپیکی

شانسهای مدال المپیک حداقل 4 بار تست دوپینگ می‌دهند

شانسهای مدال المپیک حداقل 4 بار تست دوپینگ می‌دهند

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با اشاره به انجام 990 نمونه‌گیری از ابتدای سال 2015 تا به امروز گفت: از نظر گرفتن نمونه‌گیری برای جلوگیری از دوپینگ بهترین رکورد را در سال 2015 داشتیم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با اشاره به انجام 990 نمونه‌گیری از ابتدای سال 2015 تا به امروز گفت: از نظر گرفتن نمونه‌گیری برای جلوگیری از دوپینگ بهترین رکورد را در سال 2015 داشتیم.

رامین طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا، با اشاره به انجام 24 تست نمونه‌گیری دوپینگ از کشتی‌گیران در رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان، اظهار کرد: این تعداد نمونه‌گیری در کشتی‌گیران واقعا بی‌سابقه بود. البته انجام این تعداد نمونه‌گیری بنا به درخواست رییس فدراسیون جهانی کشتی بود که از ستاد ملی مبارزه با دوپینگ درخواست کرده بود از تیم‌های اول، دوم و سوم و از کلیه 8 وزن شرکت کننده در این رقابت‌ها تست دوپینگ به عمل آید. البته تصور نمی‌کنم مورد مشکوکی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه از ابتدای شروع فصل پانزدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال تاکنون 64 نمونه‌گیری از لیگ دسته یک و 60 تست از لیگ برتر فوتبال به عمل آمده است که این تعداد نیز برای اولین بار در فوتبال بی‌سابقه بوده است، گفت: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم تا پایان سال 2015 با انجام تست‌های هوشمند مانع مثبت شدن نمونه دوپینگ هیچ یک از ورزشکاران بویژه فوتبال شویم که در خصوص دوپینگ تاکنون مورد خاصی در فوتبالیست‌های لیگ دسته یک و برتر دیده نشده و شرایط راضی کننده‌ای تا به امروز داشته‌ایم.

طباطبایی خاطرنشان کرد: از 990 تستی که از ابتدای سال 2015 تاکنون توسط ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از کلیه رشته‌های ورزشی انجام شده است، از این تعداد 670 تست مربوط به رشته‌های المپیکی و مابقی برای سایر رشته‌ها بوده است بنابراین به جرات می‌توانم بگویم که نسبت به سال 2014 در زمینه نمونه‌گیری 27 درصد رشد داشتیم. این آمار، آمار قابل توجهی است و نشان می‌دهد که در سال 2015 از نظر نمونه‌گیری رکورد زدیم.

وی اضافه کرد: ما همیشه در سال‌های گذشته 500 تا 600 نمونه از کلیه رشته‌های ورزشی تست دوپینگ به عمل می‌آوردیم، اما امسال جهش خوبی در زمینه نمونه‌گیری داشتیم. ما سعی کردیم با نظارت بر انجام نمونه‌گیری‌ها و پایش ورزشکاران بویژه در مورد ورزشکارانی که امید زیادی برای کسب مدال در بازی‌های المپیک 2016 دارند، کاروان سالم و پاکی را راهی المپیک کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تاکید کرد: در ابتدای سال 2015 شورای مرکزی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ که ریاست آن را دکتر سجادی بر عهده دارد، از ما درخواست کرد که تعداد نمونه‌گیری‌های سال 2015 به هزار نمونه برسد که الان باید بگویم ما نه تنها در انجام نمونه‌گیری‌ها روند رو به رشدی داشتیم، بلکه تا پایان سال 2015 می‌توانیم با انجام 10 تست دیگر به این آمار دست پیدا کنیم و این روند نشان از موفقیت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در ریشه‌کن کردن این پدیده دارد.

وی با اشاره به این مسئله که در نمونه‌گیری‌های به عمل آمده، ورزشکاران رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، دوومیدانی، دوچرخه‌سواری و... بیشترین آمار را از نظر نمونه‌گیری داشتند، خاطرنشان کرد:‌ این رشته‌ها چون احتمال مدال‌آ‌وری‌شان در المپیک نسبت به سایر رشته‌ها بیشتر است سعی کردیم از ورزشکاران این رشته‌ها در طی سال 2015 بیشترین نمونه‌گیری را به عمل آوریم. به عنوان مثال از حمید سوریان تاکنون 4 بار تست دوپینگ به عمل آوردیم. در مورد سایر ورزشکاران نیز که امید زیادی برای کسب مدال المپیک دارند، سعی خواهیم کرد تا پایان سال 2015 حداقل سه تا چهار بار تست دوپینگ به عمل آوریم تا بهترین شرایط را از نظر کنترل دوپینگ برای المپیک ریو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال 2016 رویکرد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ بیشتر در جهت افزایش تعداد نمونه‌گیری‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای پیشگیری از دوپینگ خواهد بود، گفت: برای اینکه بتوانیم ورزشکاران سالم و پاکی را راهی المپیک ریو کنیم و در زمینه دوپینگ با مشکل خاصی مواجه نشویم، بنا داریم از ابتدای شروع سال 2016 تعداد نمونه‌گیری‌های خود را افزایش دهیم و با برپایی کلاس‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی به موقع به ورزشکاران آن‌ها را با آخرین قوانین آنتی‌دوپینگ آشنا کنیم. حتی در این زمینه بروشورهایی به صورت کارت جیبی تهیه شده که قرار است از ابتدای سال 2016 بین تمام ورزشکارانی که موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند توزیع کنیم که با در اختیار داشتن این بروشور دیگر ناخواسته مرتکب دوپینگ نشوند. در این بروشورها به تمام مواردی که ورزشکاران باید در زمینه قوانین دوپینگ بدانند، اشاره شده و اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته است.

طباطبایی در پایان گفت: برای انجام 990 نمونه‌گیری 228 ماموریت انجام دادیم که در هر ماموریت سعی کردیم آموزش چهره به چهره برای ورزشکاران داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم در زمینه دوپینگ ارتباط نزدیکی را با ورزشکاران برقرار کنیم زیرا معتقدم این آموزش‌ها تاثیر زیادی برای کاهش دوپینگ در بین ورزشکاران اعزامی به المپیک خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha