• جمعه / ۱۳ آذر ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94091307400

سهم ایران از تجارت با نزدیک‌ترین کشور دریایی‌اش فقط 750 میلیون دلار!

سهم ایران از تجارت با نزدیک‌ترین کشور دریایی‌اش فقط 750 میلیون دلار!

سطح روابط تجاری ایران و عمان در حال حاضر حدود 750 میلیون دلار است، در صورتیکه عمان نزدیک‌ترین فاصله دریایی را با ایران (جزیره قشم) دارد.

سطح روابط تجاری ایران و عمان در حال حاضر حدود 750 میلیون دلار است، در صورتیکه عمان نزدیک‌ترین فاصله دریایی را با ایران (جزیره قشم) دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، موقعیت خاص استراتژیک و فاصله نزدیک جغرافیایی، اشتراکات دینی و تاریخی، سهولت و هزینه پایین در حمل و نقل کالا و همچنین وابستگی 100 درصدی به واردات مواد غذایی، سرمایه‌گذاری‌های عظیم در صنعت گردشگری‌ و هتلداری و بهترین مسیر برای دسترسی به بازار شمال آفریقا از جمله مزیت‌هایی است که کشور عمان را به یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر ایرانی تبدیل کرده است ولی با وجود اشتراک فراوان میان کشور عمان و ایران، نتوانسته‌ایم سهم خوبی از بازار این کشور در اختیار داشته باشیم.

ایران به عنوان همسایه و با داشتن اشتراکات فراوان متاسفانه نتوانسته حجم وسیعی از بازارهای کشور عمان را در دست بگیرد و حجم روابط تجاری این دو کشور بسیار پایین است.

در این باره عباس عبدالخانی - رایزن بازرگانی ایران در عمان - در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ظرفیت های سرمایه گذاری عمانی‌ها در ایران در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی است، اظهار کرد: توریست درمانی از مهم ترین ظرفیت های کشور ما محسوب می‌شود و از طرفی در تهران و شیراز نیز مراکز بسیار خوب درمانی از جمله چشم‌پزشکی داریم و یکی از کارهای مهم ما ارائه خدمات به بیماران و کسانی است که می‌خواهند از خدمات درمانی این مراکز استفاده کنند.

وی گفت: سطح روابط تجاری ایران و عمان در حال حاضر حدود 750 میلیون دلار است که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در صدد هستیم این میزان را به چهار برابر و به حدود سه میلیارد دلار برسانیم.

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار عمان

وی با بیان اینکه بازار عمان دارای کالاهای با کیفیت و با بسته‌بندی مناسب مواد غذایی، میوه‌جات، سبزیجات و همچنین مصالح ساختمانی است، اظهار کرد: در تمام کالاها، ایران پتانسیل خوب صادراتی دارد چون فاصله دریایی بسیار کمی بین ما و عمان وجود دارد اما بازار عمان برای شرکت‌های ایرانی شناخته شده نیستند که برای این موضوع باید هیات‌های تجاری از ایران به عمان بروند و همچنین از عمان به تهران بیایند.

رایزن بازرگانی ایران در عمان با بیان اینکه مشارکت شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های عمان و بازدید عمان از نمایشگاه‌های ایرانی از دیگر مواردی است که می‌تواند به این همکاری کمک کند، تاکید کرد: عمان کالای خاصی برای تولید ندارد و می‌تواند به عنوان مقصد ثالث و صادرات مجدد بعضی کالاهای اروپایی باشد.

وی اظهار کرد: از طرفی کشور عمان نیز بهترین گزینه است تا محصولاتی که شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند مستقیما از کشورهای آمریکایی یا اروپایی وارد کنند از طریق این کشور وارد کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha