• جمعه / ۱۳ آذر ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 94091307339
  • خبرنگار : 90002

لزوم حمایت و هدایت طرح‌های کتاب‌خوانی

لزوم حمایت و هدایت طرح‌های کتاب‌خوانی

یک نویسنده نوجوانان بر لزوم حمایت و هدایت هر طرحی حتی طرح‌های کوچک در زمینه تبلیغ و ترویج کتاب‌خوانی در کشور تاکید کرد.

یک نویسنده نوجوانان بر لزوم حمایت و هدایت هر طرحی حتی طرح‌های کوچک در زمینه تبلیغ و ترویج کتاب‌خوانی در کشور تاکید کرد.

عبدالرحمان اونق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: باید از هر طرحی که ممکن است به توسعه کتاب‌خوانی و پیوند مردم با کتاب و بویژه کودکان و نوجوانان با این مقوله فرهنگی منتهی شود حمایت و تلاش کرد تا چراغ چنین فعالیت‌هایی هرگز خاموش نشود حتی اگر چنین طرح‌هایی برای کوتاه‌مدت و به صورت تبلیغی و ترویجی طراحی شده باشند.

او افزود: در جامعه ما طرح‌هایی مثل «رمان نوجوان امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» یا طرح «کتاب‌گردی» به عنوان فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی برای کتاب و کتاب‌خوانی دنبال شده و می‌شود. باید این طرح‌ها را حفظ کرد. مضاف بر این‌که من معتقدم طرح‌هایی مثل طرح رمان نوجوان امروز طرحی باارزش بوده است. هیچ چیز مطلقی وجود ندارد. قطعا طرح رمان نوجوان امروز هم ضعف‌هایی داشته است اما به نظر من نقاط مثبتش آن‌قدر بود که عملا نمی‌توان نسبت به آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

این نویسنده در ادامه اظهار کرد: مثلا این طرح مخاطبان نوجوان را تا حد زیادی از رمان‌های ترجمه‌ای جدا کرد و با رمان‌های ایرانی آشتی داد. وقتی در شهرهای دورافتاده کشور سفر می‌کردیم و می‌دیدیم کتاب‌های کانون بویژه در طرح رمان نوجوان امروز مورد استقبال قرار می‌گیرند این یعنی موفقیت یا همین که بیشترین جوایز کشور در آن مقطع زمانی از میان رمان‌های کانون انتخاب می‌شد این یعنی افتخارآفرینی.

اونق افزود: این طرح نوعی شور و اشتیاق را، هم در بین نویسندگان کودک و نوجوان و هم در میان مخاطبان آنان به راه انداخته بود که بعد از انقلاب کم‌سابقه بوده است.

این نویسنده همچنین گفت: در نشست‌های نقد و بررسی که در خصوص این رمان‌ها برگزار می‌شد نوعی حساسیت، تبلیغ و ترویج می‌شد. به شخصه در این نشست‌ها با حساسیت بیشتری کارم را دنبال می‌کردم. ایجاد انگیزه در نوشتن رمان ایرانی از دیگر برکات این طرح بود. وقتی شور و نشاط دوطرفه باشد کمک می‌کند نوجوانان بیشتری به سمت کتاب هجوم بیاورند چنان که آمار مطالعاتی بچه‌ها در کتابخانه‌ها در آن دوره همین موضوع را نشان داده است. در طرح «دو پنجره» هم این امر به خوبی خود را نشان داد. البته نمی‌خواهم بگویم فقط این طرح باعث رونق کتاب‌خوانی می‌شود ولی بی‌تردید این طرح در زمره طرح‌های موفق در خصوص توسعه فرهنگ مطالعه به ویژه در میان نوجوانان بود.

اونق تصریح کرد: البته طرح‌های خوب دیگری هم هستند که در جامعه اجرا می‌شوند مثل طرح «کتاب‌گردی» که قبلا از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مدارس انجام می‌شد و نوجوانان را به کتاب‌خوانی سوق می‌داد. به هر حال طرح‌های خوب باید حمایت و هدایت شوند و اگر ایرادی متوجه آن‌هاست ایرادات را برطرف کنند نه آن‌که به یک باره طرح‌ها را بخوابانند و چشم خود را بر روی جنبه‌های مثبت آن‌ها ببندند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha