• جمعه / ۱۳ آذر ۱۳۹۴ / ۰۳:۲۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94091307308
  • خبرنگار : 71544

نصرالله افجه‌ای:

اگر خوشنویسان معروف زنده شوند کار پیدا نمی‌کنند!

اگر خوشنویسان معروف زنده شوند کار پیدا نمی‌کنند!

«نصرالله افجه‌ای» خط نستعلیق را عروس خط‌های دنیا نامید و تأکید کرد: این خط به کشور ایران تعلق دارد و اگر ملتی بخواهد آن را به نام خود ثبت کند، به ما دستبرد زده است.

«نصرالله افجه‌ای» خط نستعلیق را عروس خط‌های دنیا نامید و تأکید کرد: این خط به کشور ایران تعلق دارد و اگر ملتی بخواهد آن را به نام خود ثبت کند، به ما دستبرد زده است.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، انجمن خوشنویسان ایران در نشستی که هفتم آذرماه برگزار شد، اعلام کرد که با همکاری یونسکو درصدد ثبت خط نستعلیق به نام ایران است و اقداماتی در این زمینه انجام شده است. رییس شورای عالی این انجمن همچنین گفت، ترک‌ها برای ثبت این هنر به نام خود خیز برداشته و اقداماتی را انجام داده‌اند که باید برای جلوگیری از این اتفاق، از آن‌ها پیشی گرفت.

همچنین در اکسپوی 2015 میلان نیز که به‌تازگی به پایان رسید، کشور امارات در پاویون خود، «خط نستعلیق» را به‌عنوان هنرش معرفی کرده و هیچ اشاره‌ای هم به سابقه و ریشه‌ی تاریخی این هنر در ایران نکرده بود. در همین حال، مسؤولان ایرانی حاضر در اکسپو در مدت چندماه برگزاری این رویداد هنری و پس از آن، به این تبلیغات هیچ واکنشی نشان ندادند.

چند روز بعد از آن نشست، انجمن خوشنویسان ایران نشست دیگری را با حضور نصرالله افجه‌ای - هنرمند خوشنویس - و جواد بختیاری - رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران - تشکیل داد که در آن، بار دیگر بر تعلق داشتن خط نستعلیق به ایران تأکید شد.

افجه‌ای در این نشست هشدار داد: اگر کمی دیر بجنبیم، نمی‌توانیم این خط را برای خودمان حفظ کنیم.

او در رابطه با نقاشی‌خط که موضوع این نشست بود نیز گفت: نقاشی‌خط و خوشنویسی دو مقوله جدا از یکدیگر هستند و کسانی که می‌خواهند نقاشی‌خط کار کنند، باید راهی جدا بپیمایند.

این هنرمند با اشاره به این‌که هر هنرمندی باید روش مخصوص به خود را داشته باشد، اظهار کرد: در آثار هر هنرمندی باید نشانه‌هایی وجود داشته باشد که بدون نگاه کردن به امضای اثر بتوان صاحب آن را شناخت.

افجه‌ای ادامه داد: در نقاشی‌خط دیگر بحث قوانین و قواعد خوشنویسی وجود ندارد. یادم می‌آید یک‌بار نمایشگاهی برگزار کردم که در آن، برخی حروف الفبا را دِفرمه کرده بودم، بعد به من ایراد گرفتند و گفتند تو حق این کار را نداشتی، من هم پاخس دادم که به قوانین نستعلیق کاری ندارم و کار خودم را می‌کنم. در واقع، من به تصاویر حقیقی کار ندارم و موضوع کارم تصاویر مجازی است، مانند سایه‌ی آدم‌ها که در ساعت‌های مختلف روز، ابعاد متفاوتی از انسان را نشان می‌دهد.

این هنرمند به هنرآموزان جوان توصیه کرد که هنر خود را با رنگ‌آمیزی تزیین نکنند و گفت: ما می‌توانیم صنعت را هنری کنیم، اما هنر را نمی‌توانیم صنعتی کنیم. بنابراین تا حد امکان از بزک کردن آثار پرهیز کنید، حتی با یک مداد سیاه هم می‌توان کار فاخر انجام داد.

افجه‌ای با اشاره به این‌که غربی‌ها هنر ایرانی را می‌گیرند و پس از کمی تغییر، آن را به خودمان پس می‌دهند، افزود: ما باید هنر خود را بشناسیم و به دنیا بفهمانیم که در برخی هنرها، حرف اول را در جهان می‌زنیم.

او همچنین از احتمال برگزاری نمایشگاهی شامل آثارش در موزه «آقاخان محلاتی» در تورنتو کانادا خبر داد.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش، با بیان این‌که نقاشی‌خط به زبان اشاره سخن می‌گوید، اظهار کرد: گاهی از من می‌پرسند در آثار خود چه نوشته‌ای؟ من می‌گویم چیزی ننوشته‌ام که تو بخوانی، بلکه این یک اندیشه است. در نقاشی‌خط، مرزی وجود ندارد و یک واحد جهانی است که در کل زمین به کار می‌رود و با زبان بین‌المللی اشاره سخن می‌گوید.

افجه‌ای از ارگان‌های آموزشی خواست تا فضای آموزش خوشنویسی و نقاشی‌خط را به دانشگاه بکشانند و بیان کرد: گزینش دانشجویان باید از میان افراد ممتاز انجمن خوشنویسان باشد، زیرا تا کسی نقاش و خوشنویس نباشد، بعد از دانشگاه نیز نقاش و خوشنویس نمی‌شود.

او همچنین معتقد است: اگر خوشنویسان معروف ایرانی دوباره زنده شوند، نمی‌توانند کار پیدا کنند، چون مدرک دانشگاهی ندارند!

در این میان، جواد بختیاری نیز گفت: انجمن خوشنویسان ایران مصمم است در زمینه آموزش، بهتر کار کند و هنرجویان را به تمام ابعاد هنرهای تجسمی مسلح کند.

در ادامه، افجه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا روز ملی خوشنویسی نداریم؟ بیان کرد: ساماندهی درستی در این زمینه وجود ندارد؛ اما اگر تعداد نقاش و خطاط زیاد شود و فضای آکادمیک در این زمینه به‌وجود آید خود به خود باعث گسترش این هنرها و ثبت روزی به این نام خواهد شد.

بختیاری نیز در پاسخ به همین پرسش، اظهار کرد: باید صنف عمومی هنرمندان تشکیل شود تا به واسطه آن، خواسته‌های جامعه هنری را به مسؤولان معرفی کنیم.

در ادامه‌ی این جلسه، پرسش‌هایی درباره این‌که چه کسی برای اولین‌بار نقاشی‌خط را در ایران باب کرد، مطرح شد که افجه‌ای در این زمینه گفت: ادعا زیاد است، اما به‌علت سهولت در دسترسی به اطلاعات، افرادی که ادعای بی‌اساس در این زمینه داشته‌اند، باید به فکر این باشند که چگونه حرف‌های گذشته خود را پاک کنند.

این هنرمند همچنین در رابطه با ادعای برخی اساتید مبنی بر این‌که نقاشی‌خط از مکتب سقاخانه برخاسته است، اظهار کرد: مکتب سقاخانه یکی از خاستگاه‌های هنر نقاشی‌خط در ایران است و با مدرن شدن هنر بعضا به این مکتب اشاره‌هایی شده است، اما این‌گونه نیست که در طول زمان همچنان به این مکتب بازگشت داشته باشیم.

او افزود: ما نباید نقاشان و خوشنویسان را موظف کنیم که نعل به نعل از روی سایه‌های این مکتب حرکت کنند، هنرمند باید با زمان خودش پیش رود.

افجه‌ای همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با توجه به نزدیک بودن 16 آذرماه، سالروز تأسیس خبرگزار دانشجویان ایران، اظهار کرد: من این سالروز را محترم می‌دارم. ایسنا به همه‌ی امور اشراف دارد، سخن ما را به گوش دیگران و سخن آن‌ها را به گوش ما می‌رساند. هرگاه صحبت از این خبرگزاری شود، ما از آن حمایت می‌کنیم و امیدوارم همه‌ی اعضای این خبرگزاری موفق باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha