• چهارشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۴ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 94091106966
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

15 آذرماه زنده‌رود بسته می‌شود

15 آذرماه زنده‌رود بسته می‌شود

ایسنا/اصفهان رییس شورای اسلامی شهر زیار با بیان این‌که آب زاینده‌رود در پانزدهم آذرماه بسته می‌شود، گفت: سطح کشت پاییزه امسال در شهر زیار و منطقه براآن به نسبت سال قبل بیش از 10 درصد کاهش داشته است.

رییس شورای اسلامی شهر زیار با بیان این‌که آب زاینده‌رود در پانزدهم آذرماه بسته می‌شود، گفت: سطح کشت پاییزه امسال در شهر زیار و منطقه براآن به نسبت سال قبل بیش از 10 درصد کاهش داشته است.

فتح الله عرب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار کرد: دشت براآن شامل دو بخش شمالی و جنوبی در دو سمت رودخانه زاینده‌رود است که حق‌آبه تاریخی آن در طومار تقسیم نامه آب این رودخانه ذکر شده است.

وی با بیان این‌که شهر زیار و روستای "دَستجاء" به ترتیب مراکز دو بخش براآن جنوبی و براآن شمالی است، افزود: امسال حدود 50 درصد اراضی کشاورزی این دو بخش زیر کشت غله رفته است.

رییس شورای اسلامی شهر زیار با بیان این‌که آب مرحله اول کشت پاییزه شرق اصفهان در تاریخ پانزده آذرماه از محل سد بسته می‌شود، گفت: حجم آب اعطا شده از نیمه آبان ماه امسال جاری شد، اما به نسبت پاییز سال گذشته، میزان آن کمتر است.

عرب‌زاده اظهار کرد: با حجم و میزان آب فعلی سطح کشت غله پاییزه در کل منطقه براآن به نسبت سال گذشته 10تا 15 درصد کاهش داشته است و از طرف دیگر بارندگی خوبی را در این فصل مشاهده نکردیم، هرچند باز هم برای جاری شدن همین میزان آب شکرگزار خداوند هستیم.

وی با بیان این‌که وسعت اراضی کشاورزی در شهر زیار بیش از 12هزار جریب است، اظهار کرد: متاسفانه نوسانات و کاهش دریافت آب از طریق کانال‌ها برای مزارع زیار چشمگیر بود، چرا که این شهر در آخرین قسمت بخش براآن جنوبی واقع شده است.

رییس شورای اسلامی شهر زیار، یادآور شد: البته سرعت آبیاری در داخل مزارع به دلیل آن‌که در سال گذشته زیر کشت قرار گرفته بود تقریبا خوب است و از سوی دیگر با جاری شدن آب در زاینده‌رود، بر میزان سطح آب چاه‌هایی که در حریم یک کیلومتری رودخانه حفر شده نیز افزوده می‌شود، هم‌چنین عدم برداشت آب این چاه‌ها در فصول سرد سال برای افزایش ذخایر آب زیر زمینی مفید است.

عرب‌زاده با بیان این‌که جو و گندم کشت شده تاثیرات خوبی برای محیط زیست منطقه خواهد داشت، اضافه کرد: مسوولان برای ادامه مراحل آبیاری غلات کاشته آب کافی ذخیره کنند تا محصولات مردم تباه نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha