• چهارشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94082716787
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

انتخابات در 100 قدمی؛

گزارش خبرنگار ایسنا از فعالیت گروه‌های سیاسی در خراسان رضوی

گزارش خبرنگار ایسنا از فعالیت گروه‌های سیاسی در خراسان رضوی

رایزنی‌ها و نشست‌های احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی برای ارائه لیست انتخاباتی و گمانه‌زنی‌ها برای اینکه چه جناحی شانس بیشتری دارد تا اکثریت مجلس دهم را به دست بگیرد هر روز داغ‌تر می‌شود.

رایزنی‌ها و نشست‌های احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی برای ارائه لیست انتخاباتی و گمانه‌زنی‌ها برای اینکه چه جناحی شانس بیشتری دارد تا اکثریت مجلس دهم را به دست بگیرد هر روز داغ‌تر می‌شود.

اصولگرایان که کم کم داشتند به رقابت درون گروهی عادت می‌کردند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال 92 این عادت آنان را در هم شکست تا حریف مقابل خود را بهتر بشناسند، اصلاح‌طلبان نیز به خوبی دریافتند که «وحدت کلمه» آنان را در زیر یک چتر قرار می‌دهد تا بتوانند گام‌های خود را در راستای اهداف‌شان راحت‌تر از گذشته بردارند.

شاید انتخابات مجلس شورای اسلامی برای جریان‌های سیاسی آزمونی بزرگ به شمار بیاید، اما همچنان بیم آن می‌رود که روزشمار تاریخ انتخابات پرده از برخی اختلاف نظرها بردارد و رسیدن به «لیست واحد» برای ساکنان اردوگاه‌های سیاسی دشوار شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، در فاصله 100 روز مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تکاپوی گروه‌های مختلف سیاسی و دغدغه‌های آنان در استان خراسان رضوی برای رسیدن به لیست 18 نفره پارلمان را زیر ذره‌بین برده تا مشخص شود در این آزمون حساس و سرنوشت‌ساز نهایتا چه کسی موفق می‌شود دست بالا را بگیرد.

اصولگرایان منافع خود را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند

اصولگرایان که پس از انتخابات ریاست جمهوری ضرورت وحدت و اتحاد نظر را بیش از گذشته لمس کردند، در خراسان رضوی به ویژه مشهد در تلاش‌اند تا علاوه بر جبران گذشته با وحدت حداکثری نمایندگانی از جنس خود را راهی بهارستان کنند.

در همین رابطه محسن بنی هاشمی دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی در پاسخ به این سوال ایسنا که در فاصله 100 روز مانده به انتخابات دغدغه جریان اصولگرایی را در مشهد چه می‌دانید، اظهار کرد: گروه‌های مختلف اصولگرایی در مشهد دارای عقبه‌های اجتماعی و رئوس متفاوت هستند و برای رسیدن به لیست واحد یا لیست‌های دارای اشتراک حداکثری باید دیدگاه‌ها و منافع خود را به یکدیگر نزدیک کنند.

وی خاطرنشان کرد: بدنه اجتماعی اصولگرایان در مشهد تا حدودی با یکدیگر مرتبط و همگرا هستند و اگر رئوس جریانات سیاسی اصولگرا، راهی برای ارتباط و همگرایی مشخص کنند وضع این جریان در مشهد در حالت مطلوب قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته به این منظور راهکارهایی تهیه شده و اقداماتی در دست پیگیری و در حال انجام است.

اوایل اردیبهشت ماه امسال بود که جواد آرین‌منش، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگویی با ایسنا با ابراز امیدواری نسبت به وحدت اصولگرایان، خبر از تشکیل جلساتی داد که با عنوان "همگرایی اصولگرایان" به صورت هفتگی در مشهد برگزار می‌شد.

او هدف از این اجماع را حضور مؤثر و هماهنگ اصولگرایان در دو انتخابات آینده دانست و افزود: در این جلسات نمایندگان اضلاع گوناگون اصولگرایی که در برگیرنده همه سلایق اعم از طرفداران کاندیداهای گوناگون که در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند، همچون جبهه حامیان دکتر جلیلی، قالیباف و جریان پایداری، جمعیت رهپویان و ‌ایثارگران و سایر سلایق اصولگرایی حضور دارند و این نشست‌ها را نه به نمایندگی از گروه‌ها، بلکه به عنوان اشخاص حقیقی در راستای یافتن راهکارهای وحدت اصولگرایان و تبیین شاخص‌های پیشنهادی تشکیل دادند.

اما 6 ماه بعد از اعلام این خبر، با نزدیک شدن به انتخابات و افزایش جنب‌وجوش‌ گروه‌های مختلف سیاسی محسن بنی‌هاشمی، دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی در پاسخ به این سوال ایسنا که از جلسات همگرایی اصولگرایان در مشهد چه خبر، گفت که این جلسات قبلا رفاقتی برگزار می‌شده و در حال حاضر هم موضوعیتی برای ادامه کار نمی‌بینند، اما از این پس هم باید از طریق تشکل‌های قانونی پیگیر برگزاری جلساتشان باشند.

نحوه تعامل و احتمال ائتلاف برخی تشکل‌ها همچون جبهه پایداری با سایر اضلاع اصولگرایی مسأله‌ای بود که تا چندی پیش شاید جزء یکی از مهمترین دغدغه‌های اصولگرایان به شمار می‌آمد و حتی عده‌ای از درون همین جریان نسبت به این موضوع دغدغه‌مند بودند، اما گویا در حال حاضر شرایط کمی تغییر کرده و مثلت پایداری، مؤتلفه و ایثارگران حداقل در تهران تعامل به ظاهر مطلوبی با یکدیگر دارند.

علی اصغر عنابستانی، مشاور عالی شهردار مشهد که گفته می‌شد مسئولیت جبهه یکتا در خراسان رضوی را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «من راجع به یکتا نمی‌توانم اظهار نظر کنم»، اعلام کرد که یکتا هنوز تشکیلات استانی ندارد و در رابطه با فعالیت‌های انتخاباتی این جبهه هم باید از متولیان آن در تهران سئوال کرد.

وی با بیان این‌که «جلسات وحدت اصولگرایان برگزار می‌شود»، اظهار کرد: امیدواری به رسیدن به لیست حداکثری وجود دارد، ممکن است که ما به وحدت کامل و تک لیستی در جریان اصولگرایی استان نرسیم، اما به نظر من تقریبا اکثریت عناصر تاثیرگذار در تشکیلات منتسب اصولگرایی به این نقطه واقف هستند که باید به وحدت حداکثری برسند.

مشاور عالی شهردار مشهد در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شد جلسات وحدت اصولگرایان رفاقتی بوده و حالا هم دیگر برگزار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: جلسات متعددی برگزار می‌شود، حالا ضرورت ندارد که حتما یک محفلی که شکل گرفته تا همیشه ادامه پیدا کند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان این‌که «من خیلی به فضا بدبین نیستم»، گفت: امیدوارم که دوستان در جریان اصولگرایی به یک وحدت حداکثری برسند، ما به دنبال وحدت صد درصدی هستیم، اما بالاخره افراد براساس واقعیات در دنیای سیاسی اقدام به عمل می‌کنند، اصولگرایان اگر در شرایط واقعی به وحدت صد درصدی نرسند امید به این که به وحدت حداکثری برسند خیلی زیاد است.

در گذشته اراده وحدت میان اصولگرایان وجود نداشت

وی با اشاره به انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی در مشهد گفت: من آن زمان در جریان بودم، میان اصولگرایان کسی تلاشی برای این‌که به لیست واحد برسند انجام نمی‌داد و در این جریان تک لیستی خیلی جدی نبود.

عنابستانی ادامه داد: در آن زمان اصولگرایان احساس می‌کردند که می‌توانند با هم رقابت کنند، اما الان وضعیت جدی‌تر شده؛ چراکه جریان رقیب اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری برد را تجربه کرده و به حساب و کتاب‌های سیاسی خود قاعدتا احتمال تکرار این برد را در انتخابات مجلس شورای اسلامی برای خود قائل هستند، به همین دلیل جدیت جریان اصولگرایی برای رسیدن به وحدت بیشتر شده است.

وی با تاکید بر این‌که «این روزها می‌توان مشاهده کرد که در طیف‌های مختلف اصولگرایی حداقل اراده رسیدن به وحدت وجود دارد» اظهار کرد: قبلا چنین اراده‌ای وجود نداشت و راجع به آن هم تلاشی صورت نمی‌گرفت، به همین دلیل در حال حاضر گروه‌های مختلف به صورت جدی به دنبال موضوع وحدت هستند و اتفاقا جبهه پایداری و گروه‌های نزدیک به آن یکی از این گروه‌هاست که من خبر دارم در تهران جلسات خوبی را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این‌که «سه ضلع پایداری، ایثارگران و مؤتلفه تقریبا در همه حوزه‌ها با یکدیگر توافق کرده‌اند»، گفت: در شهرستان‌ها شاید این سه ضلع به این گونه وجود نداشته باشد، اما به اشکال دیگری افراد دور هم می‌نشیند و در حوزه وحدت کار می‌کنند.

عنابستانی در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال می‌دهید که اصولگرایان با برخی از اصلاح طلبان به ائتلاف برسند، گفت: من معتقدم ممکن است برخی که خود را در بدنه اصولگرایی تعریف می‌کنند به این فکر بیفتند که با توجیهات مختلف با طیف اعتدال یا اصلاح طلبان ائتلاف کنند اما جریان عمومی اصولگرایی فعلا این موضوع را نمی پسندد.

وی که رئیس ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در خراسان رضوی بوده و سپس در دولت دهم به عنوان استاندار چهار محال و بختیاری منصوب شد، چندی پیش نیز در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن تشریح علل جدایی اش از احمدی‌نژاد گفت: تا آنجایی که من مطلع هستم کسی از اطرافیان احمدی‌نژاد قصد و انگیزه فعالیت و شرکت در انتخابات مجلس را ندارد.

سکوت پایداری...

جبهه پایداری در خراسان رضوی هم فعلا سکوت را در پیش گرفته و اعضای آن از مصاحبه انتخاباتی درباره برنامه‌های این تشکل سیاسی تاکنون خودداری کرده‌اند، اما شنیده شده که دبیر این جبهه که نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بود ظاهرا تغییر کرده، اما هنوز خبر رسمی در این باره اعلام نشده است.

جبهه آرمان‌خواهان واقع بین به سرپرستی محمدسعید احدیان که اسفند ماه سال گذشته در مشهد اعلام موجودیت کرد نیز گویا در زمینه انتخابات دغدغه‌مند است، احدیان چندی پیش در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا این جبهه برنامه‌ای برای ورود به انتخابات مجلس دارد، اظهار کرد: انتخابات یک اتفاق مهم سیاسی در کشور است و ما به عنوان تشکلی که یکی از فعالیت‌هایش سیاسی است حتما در انتخابات اقدام خواهیم کرد، اما اینکه رفتار ما منتج به ارائه لیست مشخص شود محل بحث است .

دبیر جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین تاکید کرد: ما قطعا در کمک کردن به این‌که اعضای ما و جامعه بتوانند به مسیر مشخص برسند تلاش خواهیم کرد، اما ممکن است لیست مشخصی به نام آرمان‌خواهان واقع‌ بین ارائه نکنیم و این به شرایط برمی‌گردد که چه می‌شود، این‌که آیا جریان اصولگرایی به اجماع می‌رسد یا نه.

احدیان چند روز پیش با تکذیب خبر نامزدی‌اش در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اینستاگرامش نوشت: البته درباره اینکه جبهه آرمانخواهان واقع بین در عرصه انتخابات چه سیاستی در پیش خواهد گرفت بحثی مستقل می‌طلبد که بعدا در این رابطه اطلاع رسانی خواهد شد.

اما از اردوگاه اصولگرایان خراسان رضوی به صورت غیر رسمی خبر می‌رسد که دو سلیقگی در میان طیف‌های مختلف‌شان خودنمایی می‌کند و علی‌رغم تلاش‌هایی که به صورت نظری در جهت ایجاد وحدت صورت گرفته، هنوز این جریان به یک فرمول دقیق و حساب شده برای آنکه بتواند آنها را به یک لیست واحد برساند دست پیدا نکرده است.

همچنان که سید عبدالرضا رحیمی‌زاده، دبیر جمعیت ایثارگران خراسان رضوی یکی از نگرانی‌های اصولگرایان را در انتخابات سهم‌خواهی برخی تشکل‌های درون این جریان برشمرده و ابراز امیدواری کرده تا اصولگرایان تا آخرین لحظه انتخابات پایبند به وحدت باشند.

... در چند قدمی اصلاحات

در این سوی میدان اصلاح‌طلبان نیز پس فعال کردن تمام ظرفیت‌های‌شان قصد دارند با وحدت نظر، شیرینی پیروزی انتخابات سال 92 را کامل کرده و آن را استمرار بخشند، حالا در فاصله 100 روزگی انتخابات مجلس شورای اسلامی، وحدت در چند قدمی اصلاح‌طلبان است؟

سیدمجتبی سادات، دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که «وحدت و رسیدن به یک لیست واحد برای اصلاحات دست‌یافتنی است»،‌ اظهار کرد: البته این اتفاق با رعایت مکانیزم‌ها و ظرافت‌هایی میسر و ممکن به نظر خواهد رسید.

وی گفت: اصلاح‌طلبان در خراسان رضوی با نگاه به شورای هماهنگی‌ اصلاحات در تهران کارهایش را پیش می‌برند، ما از چندین ماه قبل در صدد تشکیل کمیته انتخابات در شورای هماهنگی اصلاحات خراسان رضوی بودیم که تشکیل این کمیته منوط به تصمیمات تهران قرار گرفت و کمی به تعویق افتاد، اما امیدواریم ظرف یک یا دو هفته آینده کمیته انتخابات تشکیل شده و هیأت رئیسه آن نیز مشخص شود.

وی با تاکید بر این‌که «نظام دیگر ظرفیت تنش‌های دیگری در رابطه با انتخابات را ندارد»، خاطرنشان کرد: مسئولین اجرایی و نظارتی در نهایت دقت و ظرافت باید رفتار کنند تا هیچ شبهه‌ای به سلامت انتخابات و یا جناحی رفتار کردن تیم اجرایی و نظارتی وارد نشود.

این فعال سیاسی ادامه داد: در همین رابطه یکی از توصیه‌های اکید ما این است که از ابتدای تشکیل هیأت‌های اجرایی و نظارتی ترکیب آنها از افرادی باشد که مورد قبول هر دو جناح هستند.

وحدت گروه‌های اصلاح‌طلب دغدغه ماست

حجت‌الاسلام علی عجم، رئیس شورای هماهنگی اصلاحات در خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با ایسنا دغدغه اصلاحات را رد صلاحیت‌ها عنوان کرد و افزود: ما در این راستا نگرانی‌های زیادی داریم و در رابطه با سازمان‌دهی نیروهای‌مان کمی به مشکل برخوردیم.

وی ادامه داد: ما تعاملاتی با شورای نگهبان در خراسان رضوی داشتیم و جلساتی در این راستا برگزار شد.

رئیس شورای هماهنگی اصلاحات در خراسان رضوی دغدغه دیگر اصلاحات را وحدت میان گروه‌های مختلف این جریان دانست و افزود: یکی از دیگر دغدغه‌های ما این است که گروه‌های درون اصلاح طلبی را چگونه به وحدت برسانیم، به خصوص در شهرستان‌ها؛ چراکه در شهرستان‌ها افراد خود را اصلاح طلب می‌دانند، اما تابع حزب نیستند، اینکه ما چگونه این افراد را قانع کنیم که دیگری به نفع شخص دیگر کنار رود از دیگر مشکلات پیش روی ماست.

عجم تاکید کرد: درباره احزاب درون اصلاح طلبی نیز همین مشکل و دغدغه را داریم، اما نهایت تلاش ما این است که در استان‌ها یک صدا و یک لیست از اصلاحات بیرون بیاید.

لیست ندا مستقل است یا مشترک؟

در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی حزب ندا هنوز به عضویت درنیامده که جواد محبی در پاسخ به این سئوال که آیا حزب ندا در خراسان رضوی لیستی جدا از لیست شورای هماهنگی اصلاح طلبان ارائه می‌دهد؟، گفت: از زمانی که اعلام شد که باید در جلسات شورای هماهنگی حزب ندا و اتحاد ملت نیز حضور داشته باشند بحث‌ها متفاوت شده و ما منتظر تصمیم گیری دوستان در این رابطه هستیم.

وی افزود: تغییراتی در شورای هماهنگی اتفاق افتاده که قطعا نتیجه آن به مردم اعلام می‌شود، اگر شورای هماهنگی بخواهد مشترک باشد ما هم لیست مشترک به آن‌ها می‌دهیم، اما اگر بخواهند از ندا جدا باشند قطعا ما هم لیست جدا می‌دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر این‌که «ما یک حزب اصلاح طلب هستیم که هدایت خاتمی را محوری می‌دانیم» خاطرنشان کرد: ما تابع نظر ایشان هستیم که خود ایشان نیز صراحتا اعلام کردند که اتحاد ملت و ندای ایرانیان باید در شورای هماهنگی اصلاح طلبان باشند، اما اگر شورای هماهنگی در این رابطه به نتیجه نرسید ندا در انتخابات به صورت مستقل لیست خواهد داد.

از اردوگاه اصلاح‌طلبان شنیده شده یکی از دلایل اصلی که تعیین کمیته انتخابات و انتخاب هیأت رئیسه آن را در شورای هماهنگی اصلاحات به تعویق انداخته این است که احزاب نسبتا بزرگ و شناسنامه‌دار این جریان نسبت به حضور افرادی تحت عنوان نمایندگان تشکل‌های استانی یا غیر گسترده که بعضا فاقد مجوز قانونی برای فعالیت هستند معترض بوده و معتقدند که تعداد آرای احزاب در شورای هماهنگی باید به تناسب وزن سیاسی، پایگاه اجتماعی و گستردگی ساختار تشکیلاتی هر یک از آنها باشد.

اما در میانه میدان اصلاح‌طلبی-اصولگرایی نیز اخیرا جبهه اعتدال اعلام موجودیت و آغاز به فعالیت کرده که علی‌اکبر سبزیان به عنوان دبیر این جبهه در خراسان رضوی انتخاب شده است، او در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به اینکه ما در خراسان رضوی در حال تدوین برنامه جامع انتخاباتی هستیم تاکید کرد که در انتخابات علاوه بر لیست‌ها برنامه‌های هر جریان نیز حائر اهمیت است.

سبزیان با اشاره به این‌که «جبهه اعتدال جریان سومی در میان گروه‌های سیاسی به شمار می‌آید» اظهار کرد: هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان اشتباهات فاحش و گوناگونی داشتند که ما در این جریان سعی می‌کنیم ریزش اشتباهات و برطرف کردن نکات منفی دو جریان سابق را داشته باشیم.

دبیر جبهه اعتدال در خراسان رضوی در پاسخ به این سئوال که آیا این جبهه در انتخابات با لیست مستقل وارد خواهد شد یا احتمال اتئلاف آن با اصولگرایان و یا اصلاح‌طلبان می‌رود؟ افزود: جبهه اعتدال اگر ببینید چهره شاخص در میان اصلاح طلبان و اصولگرایان وجود دارد ممکن است با آن‌ها مشترکاتی داشته باشد،اما این‌که بخواهیم با یک جریان ائتلاف کنیم هنوز مشخص نیست و باید زمان بگذرد و پس از ارزیابی شرایط این موضوع را اعلام کنیم.

حالا کمتر از 100 روز به انتخابات زمان باقی مانده و علی‌رغم جنب‌وجوش‌های انتخاباتی که هر روز داغ‌تر می‌شود باید دید تا پایان این روزهای سرنوشت ساز، در روزهای منتهی به 7 اسفند ماه بازار تعدد لیست‌ها و همچنین ظهور و بروز گروه‌های خلق‌الساعه که تاریخ مصرف آن‌ها یک روز پس از انتخابات به اتمام می‌رسد همچنان داغ خواهد بود یا احزاب و گروه‌های سیاسی به سطحی از درک و پختگی سیاسی خواهند رسید تا به پدیده تعدد لیست‌ها در این انتخابات فیصله دهند.

گزارش از منیره فضیلت-خبرنگار سیاسی ایسنا-منطقه خراسان رضوی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha