• جمعه / ۲۲ آبان ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 94082213100
  • منبع : نمایندگی همدان

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم مطرح کرد:

دیابت، بیشترین عامل کوری چشم پس از تصادف

دیابت، بیشترین عامل کوری چشم پس از تصادف

ایسنا/همدان یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: در هر ثانیه یک فرد به علت بیماری دیابت در دنیا جان خود را از دست می‌دهد.

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: در هر ثانیه یک فرد به علت بیماری دیابت در دنیا جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه همدان، "حسین معین توکلی" پنج شنبه 21 آبان در همایش دیابت استان، با بیان اینکه متأسفانه در کشور افراد پس از ابتلا به بیماری به دنبال درمان هستند، اظهار کرد: انجمن آمریکا در سال 2007 اعلام کرد که کنترل دیابت وظیفه گروه پیشگیری است و باید برای گروه نقش مهمی را قائل شد.

وی افزود: طبق استاندارد فدراسیون جهانی دیابت، هر فرد دیابتی باید سالانه حداقل 15 ساعت آموزش ببیند و این تنها صرف کنترل تغذیه نیست.

وی دیابت را یک بیماری مزمن، مادام‌العمر و افزایش قند خون دانست و تصریح کرد: این بیماری تمام قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار داده و اگر کنترل نشود عوارض مرگباری را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بیشترین عوامل کوری چشم بعد از تصادفات، دیابت است، افزود: بیماری دیابت یک قاتل خاموش است و در هر ثانیه یک نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت می‌کند به طوری‌که بیماری قلبی بیشترین عامل مرگ و میر مبتلایان به دیابت است.

وی در ادامه با اشاره به تزریق انسولین اظهار کرد: تزریق انسولین یک ماده مخدر نیست و باور این مسئله در جامعه وجود دارد.

وی افزود: انسولین کلید ورود قند خون به سلول است و قند ناشتای طبیعی در فردی که دیابت ندارد 70 تا 100 است و این مسئله بستگی به سن افراد ندارد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه در یک فرد طبیعی، قند دو ساعت بعد از غذا نرمال کمتر از 140 است، افزود: دیابت ناتوانی لوزالمعده در تولید انسولین است.

وی شایع‌ترین علامت دیابت نوع دو را بی‎علامتی دانست و با اهمیت به تشخیص زودهنگام این بیماری گفت: فرد دیابتی امکان دارد پنج تا هفت سال علائم بیماری را نداشته باشد .

معین توکلی خستگی، خارش بدن، گزگز دست و پا، تاری دید، دیر خوب شدن زخم‎ها و عفونت مکرر ادراری را از علایم ابتلا به بیماری دیابت عنوان کرد.

وی داشتن سابقه فامیلی درجه یک دیابت نوع 2، چاقی به خصوص چاقی شکمی، سن بالای 45 سالگی، تری گلیسرید بالای 250 و چربی خون زیر 35 سال را در معرض خطر بیماری دیابت موثر دانست.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به عوارض مزمن بیماری دیابت که می‎تواند بر روی سلول‌های عصبی و دیواره عروق اثر بگذارد، بیان کرد: آسیب به عروق، افزایش فشارخون، نارسایی کلیه، تخریب اعصاب، آسیب عروق، زخم پا و خطر قطع پا اثرات ناشی از بیماری دیابت خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha