• جمعه / ۲۲ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 94082213087
  • منبع : نمایندگی همدان

مسئول پیشگیری و کنترل دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی همدان:

5 درصد جمعیت شهری همدان دیابت دارند

5 درصد جمعیت شهری همدان دیابت دارند

ایسنا/همدان مسئول پیشگیری و کنترل دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی همدان از ابتلاء پنج درصد جمعیت شهری و سه درصد جمعیت روستایی همدان به دیابت خبر داد.

مسئول پیشگیری و کنترل دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی همدان از ابتلاء پنج درصد جمعیت شهری و سه درصد جمعیت روستایی همدان به دیابت خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه همدان، "امید ساعتچی" پنج‌شنبه 21 آبان در همایش دیابت استان، افزود: در استان به ازای هر 100 نفر، پنج نفر مبتلا به دیابت هستند که نسبت به کشور این بیماری کم شیوع بوده و در هر روز تعداد موارد جدید ابتلا به این بیماری شناسایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ایران طی چهار نوبت در سال‌های 1385 تا 1388 افراد مبتلا به دیابت شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: به ازای هر 100 نفر در کشور 10 بیمار دیابتی وجود دارد که در برخی استان‌ها به ازای هر 100 نفر، 20 دیابتی گزارش شده است.

ساعتچی با اشاره به بررسی جمعیت روستایی که 340 هزار نفر را شامل می‌شود، تصریح کرد: به ازای هر 100 نفر جمعیت روستایی استان همدان سه نفر مبتلا به دیابت هستند.

وی اضافه کرد: در سال 92 تا 93 غربالگری بیماری فشار خون بالا در کل جمعیت روستایی بالای 30 سال در استان صورت گرفت که 272 هزار نفر جمعیت روستایی بالای 30 سال غربالگری شدند که از این تعداد 56 درصد مرد و 54 درصد زن بودند.

مسئول پیشگیری و کنترل دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه افرادی که در معرض خطر بیماری بودند شناسایی شدند که از این تعداد 36 درصد مرد و بقیه زن بودند، افزود: سه درصد از جمعیت روستایی و پنج درصد از جمعیت شهری استان مبتلا به دیابت هستند.

وی میزان شیوع بیماری دیابت را 70 درصد، افسردگی، اضافه وزن و چاقی 63 درصد، کلسترول بالا 71 درصد، رتینوپاتی 46 درصد، بیماری عروق کرونر 30 درصد، نوروپاتی 70 درصد، نابینایی 10 درصد و فشار خون را 41 درصد اعلام و اظهار کرد: کنترل بیماری بسیار حائز اهمیت است که باید توسط افراد مورد توجه قرار گیرد.

ساعتچی با بیان اینکه دیابتی‌ها سه برابر بیشتر بستری می‌شوند، افزود: نسبت هزینه‌های عوارض دیابت به کنترل آن سه به یک است و هر یک درصد افزایش هموگلوبین (HbA1C) از هفت درصد به بالا باعث افزایش هزینه‌های دیابت به میزان بیش از سه درصد می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر در بیمارانی که قند خون آنها کنترل نشود هفت در 100 است، تصریح کرد: با تغییر در شیوه زندگی و مداخلات موثر می‌توان ابتلا به دیابت را 11 سال به تاخیر انداخت و 20 درصد موارد ابتلا به دیابت را هم منفی کرد.

مسئول پیشگیری و کنترل دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی همدان در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت بدنی حداقل 150 دقیقه در هفته، رژیم غذایی و خوردن کامل غلات، حبوبات، مواد غذایی حاوی فیبر نظیر میوه و سبزیجات و فعالیت بدنی روزانه 30 دقیقه با شدت متوسط و حداقل پنج روز در هفته در کنترل بیماری دیابت موثر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha