• پنجشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۴ / ۱۹:۱۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 94082112941
  • خبرنگار : 71451

/صداقت؛ اعتماد و اعتبار/

روایت «کمان» در نشست «انجمن روزنامه‌نگاران دفاع‌مقدس»

روایت «کمان» در نشست «انجمن روزنامه‌نگاران دفاع‌مقدس»

نشست «با یاد کمان» با حضور مدیر مسئول و سردبیر این نشریه حوزه دفاع مقدس در تالار گفت‌وگوی شماره یک بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و به همت «انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس» برگزار شد.

نشست «با یاد کمان» با حضور مدیر مسئول و سردبیر این نشریه حوزه دفاع مقدس در تالار گفت‌وگوی شماره یک بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و به همت «انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)‌ در این نشست، مرتضی سرهنگی که به مدت هشت سال سردبیری دوهفته‌نامه «کمان» را بر عهده داشت در سخنانی گفت:‌این نشریه در حقیقت جزو نشریات اعتباری جامعه مطبوعاتی ما محسوب می‌شود. از اهداف مهم این نشریه آن بود که هیچ وقت نمی‌خواست تیراژاش برای تکافوی مالی افزایش یابد و یکی از دلایلی که موجب شد این نشریه بعد از هشت سال در شماره 200 جوانمرگ شود همین بود که نخواست ذره‌ای از کیفیت‌اش و شرافتی که داشت عدول کند.

سرهنگی ادامه داد: معمولا نشریات دو عمر دارند: یک عمر تیراژی و دیگری عمر محتوایی.معمولا هنگامی که این دو عمر از یکدیگر مستقل می‌شوند نشریاتی که اعتباری هستند مانند کمان و از عمق علمی و ادبی برخوردار هستند یادشان در خاطره‌ها باقی خواهد ماند و عمر محتوایی آن‌ها با پایان عمر تیراژی‌شان از بین نمی‌رود.

این نویسنده حوزه انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به ادبیات انقلاب و جنگ توضیح داد:‌معمولا بهترین قالبی که برای ماندگاری جنگ می‌توان در نظر گرفت،‌ادبیات است چرا که بیان سیاسی یا نظامی جنگ برای مخاطبان جالب نخواهد بود. کمان این کار را در حوزه ادبیات دفاع مقدس به خوبی انجام داد و اکنون جای ادبیاتی شبیه کمان در نشریات ما خالی است. ای کاش 10 تا نشریه همچون کمان یا بهتر از آن اکنون فعال باشد و دیگر حرفی از کمان به میان نیاید.

سرهنگی گفت: وقتی روزنامه‌ای را می‌خریم در حقیقت یک هم صحبت کاغذی را برای خودمان انتخاب می‌کنیم. اگر این هم صحبت هتاک، بی‌انصاف یا دروغگو باشد بدون شک دو یا سه شماره از آن را خواهیم خواند اما ویژگی بارز کمان این بود که با مخاطب‌اش صادق بود. یکی از ویژگی‌های نشریات امروز ما باید آن باشد که با آدم امروز حرف بزند نه با آدم‌های امروز؛ چرا که میان این دو فرق است.

در ادامه این نشست هدایت‌الله بهبودی مدیرمسئول دوهفته نامه کمان در سخنانی یادآور شد: چون من مدرک داشتم مدیر مسئولی کمان را به من واگذار کردند اما حقیقت آن است که کمان جوششی از یک فکر بود و در حوزه دفاع مقدس یک زبان ساده برای گفتن و نوشتن ارائه کرد که تازه بود. عشق فراوان، نگاه دقیق به مسائل مرتبط با جنگ برای جوانان از جمله ویژگی های کمان به حساب می‌آیند. اما عشق و اشتیاق بدون داشتن سوخت روزی به پایان خواهد رسید. این هشت سال زندگی کمان به اندازه عشق ما در مسائلی است که گفتیم هنوز ادامه دارد اما ابزار و وسایل به کمک ما نیامد. کمان هم فراز و فرودهایی داشت و باید اعتراف کنم که در نیمه‌های آن حتی خودمان را هم قانع نمی‌کرد اما با این وجود یک نشریه خوب در حوزه دفاع مقدس بود و در حقیقت این تعطیلی بود که به سراغ ما آمد.

این فعال حوزه فرهنگی حوزه دفاع مقدس در پاسخ به پرسشی در مورد آغاز به کار مجدد نشریه کمان توضیح داد:‌ زمان،مکان و نیروی انسانی مقدماتی هستند که ما برای آغاز به کار مجدد آن نیازمند هستیم. اکنون 11 سال از تعطیلی کمان می‌گذرد اما همچنان نام و نشان‌اش باقی است. من اطلاع دارم که بیش از 10 پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد در رابطه با کمان ارائه شده است و به دلیل قالب گرافیکی و طراحی آن، هنوز محافل گرافیکی و طراحی ما به آرشیو گرافیکی کمان رجوع می‌کنند تا از آن الگو بگیرند.

به گزارش ایسنا،‌در بخش پایانی این نشست جانباز علی خسروی راوی کتاب « در راه» لوح تقدیری را به مرتضی سرهنگی و هدایت‌الله بهبودی تقدیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha