• چهارشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 94080603230
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

ثبت تصاویر کم‌نظیر از خانواده یوزپلنگ

ثبت تصاویر کم‌نظیر از خانواده یوزپلنگ

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی از وجود حداقل هشت یوزپلنگ در استان خبر داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی از وجود حداقل هشت یوزپلنگ در استان خبر داد.

علی اصغر مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه این تعداد در دوربین‌های بکار گذاشته شده ثبت شده اند، افزود: پیش‌بینی می‌شود این تعداد به 10 قلاده نیز برسد.

وی از ثبت تصاویر سه توله یوزپلنگ به همراه مادر در پناهگاه حیات وحش میاندشت خبر داد و افزود: دوربین‌های تله های پناهگاه میاندشت موفق به ثبت تصاویر کم نظیر از یک خانواده یوزپلنگ شامل یک مادر و سه توله شدند. این خانواده یوز به احتمال زیاد همان خانواده‌ای است که در مرداد توسط کارشناسان و محیط بانان، مشاهده و از آنها تصویربرداری شده بود. سن این توله های یوز حدود 5 ماهه است. ثبت این تصاویر نشان دهنده این است که این مادر به خوبی توانسته است از این توله‌ها مراقبت کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با همکاری در پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و اداره محیط زیست جاجرم، اقدام به نصب 12 دستگاه دوربین تله‌ای در نقاط مختلف کرده است که تاکنون موفق به ثبت هزاران تصویر از گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله آهو، قوچ و میش اوریال، گرگ، کفتار، روباه، شغال، تشی، جوجه تیغی و انواع مختلف پرندگان و خزندگان شده است.

وی افزود: علاوه بر تصویر خانواده یوزپلنگ، چندین تصویر دیگر از یوزپلنگ در سایر نقاط ثبت شده است. پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو در خراسان شمالی یکی از پویاترین زیستگاه‌های یوزپلنگ در کشور است و هر ساله شاهد زادآوری این گونه نادر در این منطقه هستیم.

حسن پهلوان، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز از آغاز سرشماری پاییزه از حیات وحش استان خبر داد و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه خراسان شمالی، اظهار کرد: اجرای این طرح از روز شنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

وی در خصوص سرشماری پاییزه توضیح داد: معمولا سرشماری پاییزه مستندتر از سرشماری بهاره است.

پیش از این محمد حسین صالحی، کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی از کاهش 33 درصدی جمعیت کل و بز در استان طی سرشماری بهاره خبر داده و اظهار کرده بود: طی سرشماری بهاره انجام شده جمعیت آهو نیز کاهش یافته بود. اعداد و ارقام بدست آمده نشان از کاهش سه درصدی جمعیت این گونه دارد. زیستگاه این گونه حیوانی در منطقه حفاظت شده قورخود، ضامن آهو و پارک ملی سالوک است.

وی تصریح کرد: جمعیت قوچ و میش استان در زیستگاه‌های آن در پارک ملی سالوک و منطقه حفاظت شده سالوک، ساری گل، قورخود و گلیل و سرانی نیز کاهش هفت درصدی داشته است. البته طی سرشماری انجام شده چهار قلاده پلنگ و یک قلاده خرس قهوه‌ای نیز مشاهده شده است.

صالحی با اشاره به اینکه گربه پالاس یکی از گونه‌های رو به انقراض است، اظهار کرد: یک قلاده از این گونه طی سرشماری مشاهده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha