• پنجشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۴ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 94073019703
  • خبرنگار : 71548

مجید رضاییان:

در تیترنویسی فقر منبع داریم

در تیترنویسی فقر منبع داریم

مجید رضاییان، نویسنده کتاب «تیترنویسی» با بیان اینکه نگارش چاپ اول این کتاب 18 ماه به طول انجامید، اظهار کرد: علت این موضوع فقر منبع در حوزه تیترنویسی است.

مجید رضاییان، نویسنده کتاب «تیترنویسی» با بیان اینکه نگارش چاپ اول این کتاب 18 ماه به طول انجامید، اظهار کرد: علت این موضوع فقر منبع در حوزه تیترنویسی است.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، در نشست نقد و بررسی کتاب «تیترنویسی» که روز چهارشنبه - 29 مهرماه - در سرای اهل قلم برگزار شد، مجید رضاییان با اشاره به انتقادات وارد شده به این کتاب درباره عدم بیان خاطرات بومی خاطرنشان کرد: در 12 جای این کتاب تجربه‌هایی توسط روزنامه‌نگاران ایرانی مدون و تئوریزه شده است و من قطعا حرف آقای قاسمی که می‌گوید باید خاطرات روزنامه‌نگاران بیان شود را درست می‌دانم.

او یادآور شد: تلاش کردم در این کتاب نسبت به کتاب قبلی‌ام به مباحث نظری کمتری بپردازم، اما در عین حال خواستم تا باب ارتباط بین روزنامه‌نگاری و زبان‌شناسی را نیز باز کنم چرا که ما باید ابتدا غنا و معنای کلمات را بشناسیم و بعد تیتر بزنیم.

رضاییان با بیان اینکه تعریف من از تیتر یک تعریف روزنامه‌نگارانه است، افزود: تعریف من از تیتر«هرگاه تیتری دیده شود، خوانده شود، فهمیده شود» است. برای مثال در ویژه‌نامه‌ای برای مرحوم قندی از من خواستند تا تیتر بزنم و من تیتر «این هرم وارونه نمی‌ماند» را انتخاب کردم.

او با اشاره به سخنان یونس شکرخواه درباره پرداخت من به موضوع خیال و تصویر در حوزه تیترنویسی توضیح داد: علت این موضوع تعریف‌هایی بود که در دنیا در این زمینه مطرح شده است و من فکر می‌کنم در روزنامه‌نگاری تصویرپردازی و خیال هم وجود دارد، گرچه که تصویر خودش به نوعی حقیقت محسوب می‌شود.

رضاییان با بیان اینکه اساسا تیترنویسی در ایران برگرفته از ادبیات ژورنالیسم در غرب است، ادامه داد: به همین خاطر حتما باید در کتاب «تیترنویسی» به این موضوع اشاره می‌کردم.

او همچنین درباره زبان این کتاب که متعلق به دانشجو و یا اساتید است، بیان کرد: من معتقدم که ما روزنامه‌نگاران نباید به بی‌سوادی و ندانستن متهم شویم، به همین خاطر به جز سه فصل اول کتاب که پژوهشی و نظری است، از فصول بعدی کاملا کاربردی به موضوعات پرداخته شده است و مخاطبان می‌توانند هم روزنامه‌نگاران، هم دانشجویان و هم اساتید باشند.

رضاییان در پایان سخنانش اظهار کرد: بسیار خوشحالم از اینکه توانستیم در حوزه تیترنویسی در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به این نقطه برسیم.

به گزارش ایسنا، مهدی منتظرقائم - مدیر گروه دانشکده ارتباطات دانشگاه تهران - از دیگر سخنرانان این نشست بود که ضمن عرض تبریک به مجید رضاییان بابت انتشار چاپ دوم کتابش بیان کرد: من فکر می‌کنم ایشان تلاش کردند به تیترنویسی پژوهشی در این کتاب بیشتر بپردازند.

منتظرقائم در صحبت‌هایش تجربه کاری و نظری خود را در مطبوعات کم دانست و به همین خاطر رویکرد خود را در خواندن این کتاب بیشتر پژوهشی خواند و با بیان برخی از اصول تیترنویسی در ایران و غرب انتقادات و پیشنهادات خود را در راستای بهبود این سبک از کتاب‌های آموزشی در حوزه رسانه و به شکل خاص تیترنویسی مطرح کرد.

در حاشیه این نشست سبد گلی از طرف خانواده مرحوم حسین قندی برای مجید رضاییان فرستاده شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha