• سه‌شنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 94072818293

آماده باش تامین گاز در مقابل "ال‌نینو"!

آماده باش تامین گاز در مقابل "ال‌نینو"!

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: برنامه ریزی لازم برای گازرسانی مطلوب در زمستان امسال صورت گرفته است و حداکثر گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: برنامه ریزی لازم برای گازرسانی مطلوب در زمستان امسال صورت گرفته است و حداکثر گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا عراقی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: در زمستان امسال با هدف جلوگیری از آلودگی هوا و مصرف کمتر مازوت و گازوییل و صادرات این محصولات، روزانه ٨٥ تا ٩٠ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده می شود.

وی گفت: سال گذشته ٥٠ میلیارد مترمکعب به نیروگاهها گاز تحویل شد که نسبت به سالهای قبل، حدود ١٥ میلیارد مترمکعب افزایش داشت و امسال هدفگذاری شده است که میزان گاز تحویلی به نیروگاهها به ٥٨ میلیارد مترمکعب برسد.

عراقی با اشاره به این که بر اساس پیش بینیها، پدیده آب و هوایی ال نینو در راه است که گویا سرمای بسیاری را به همراه دارد، اظهار داشت: همه تمهیدات لازم را برای گازرسانی مطلوب در زمستان امسال اندیشیده ایم و امیدواریم مردم نیز با مصرف درست انرژی، ما را در این امر یاری کنند.

گازرسانی به یک میلیون خانوار تا پایان سال

وی با بیان این که تا پایان امسال، یک میلیون خانوار به مشترکان گاز کشور افزوده می شود، در پاسخ به سئوالی در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها گفت: شرکت ملی گاز ایران در این زمینه اظهار نظر نمی کند و صرفا اعمال کننده سیاستهاست.

عراقی در پاسخ به سئوالی مبنی بر چرایی واردات گاز از ترکمنستان با توجه به منابع گازی موجود در کشور عنوان کرد: واردات گاز از ترکمنستان برای برطرف کردن نیاز به گاز نیست، بلکه استراتژی ماست؛ همانطور که صادرات گاز به کشورهای همسایه را نیز به عنوان استراتژی دنبال می کنیم.

به گفته وی، طبق برنامه ٣٠ میلیون مترمکعب گاز در روز و ٨ تا ٩ میلیارد مترمکعب گاز در سال از ترکمنستان وارد می شود و واردات گاز ما از این کشور ادامه می یابد.

لغو تحریمها، فضای اقتصادی جدیدی را به همراه می آورد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به توافق هسته ای ایران و گروه ٥+١ گفت: با لغو عملی تحریمها، فضای اقتصادی کشور تغییر می کند و ما می توانیم در انتظار قراردادهای جدید باشیم.

عراقی با بیان این که باید منتظر بود و دید که آیا تغییرات تنها به روی کاغذ است و یا جنبه عملیاتی نیز پیدا می کند، افزود: پس از لغو تحریمها، عبور خط لوله تاپی از ایران محتمل است.

وی در خصوص خط لوله صلح اعلام کرد: پاکستان اعلام کرده است که پس از عملیاتی شدن توافقهای ایران و گروه ٥+١، این پروژه را در دستور کار قرار می دهد و ما نیز ٢٥ کیلومتر خط لوله را در مرز آماده کرده ایم و احداث بخشی از خط لوله را نیز در سمت چابهار از محل بند "ق" تبصره ٢ بودجه سال ٩٣ در دست اجرا داریم.

سرمایه گذاران پروژه های بند "ق" تعیین شده اند

عراقی با اشاره به این که گازرسانی به شهرها و روستاها و صادرات گاز به عراق، از پروژه هایی است که در قالب بند "ق" تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ کل کشور پیگیری می شود، گفت: سرمایه گذاران این پروژه ها مشخص و مقدمات اجرا فراهم شده است.

وی افزود: خط لوله های ششم، نهم و یازدهم از جمله فرصتهای جذب سرمایه گذاری در حوزه گاز به شمار می رود.

این مقام مسئول در پاسخ به سئوالی مبنی بر تامین توربوکمپرسورهای مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران با توجه به اختلافهای پیش آمده با شرکت زیمنس توضیح داد: توربوکمپرسورهای مورد نیاز ما از طریق شرکت مپنا و شرکت OTC و بدون نیاز به زیمنس تامین می شود و اگر بین شرکتهای نامبرده با زیمنس اختلافی باشد، بحثی جداست که به شرکت گاز ارتباطی پیدا نمی کند.

بیش از ٣٠٠ میلیون مترمکعب در روز، ظرفیت صادرات گاز کشور

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به برنامه های صادرات گاز ایران به ترکیه و عراق که در مجموع به حدود ٨٠ میلیون مترمکعب در روز بالغ می شود، ادامه داد: همچنین پروژه ای با عنوان Save and Export تعریف شده است که با اجرایی شدن آن، امکان صرفه جویی به میزان ٥٠ تا ٦٠ میلیون مترمکعب گاز در روز فراهم می شود.

عراقی تصریح کرد: ایران برای صادرات بیش از ٣٠٠ میلیون مترمکعب گاز در روز ظرفیت دارد.

وی در خصوص تمهیدات شرکت ملی گاز ایران برای اجرایی کردن سامانه الکترونیکی تامین کالای صنعت نفت در این شرکت گفت: تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شده است و دو شرکت به عنوان پایلوت برای اجرای آزمایشی به منظور شناسایی و برطرف کردن موانع کار انتخاب شده اند.

عراقی تاکید کرد: همانطور که وزیر نفت دستور داده اند، این سامانه تا پایان بهمن ماه در شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت مستقر می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha