• یکشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 94072616695
  • منبع : نمایندگی مرکزی

تنها روستای صنعتی ایران کجاست؟

تنها روستای صنعتی ایران کجاست؟

ایسنا/مرکزی ‌زرنوشه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آشتیان در استان مرکزی ‌است که صدای صنعتش مدت‌هاست نه تنها در آشتیان که در کمیجان هم پیچیده است.

‌زرنوشه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آشتیان در استان مرکزی ‌است که صدای صنعتش مدت‌هاست نه تنها در آشتیان که در کمیجان هم پیچیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی - روستای زرنوشه 35 کارگاه کوچک صنعتی دارد و در هر کارگاه دو تا سه نفر مشغول به کار هستند‌.

به گفته دهیار این روستا به ازای هر کارگاه سه تا چهار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در بخش‌هایی همچون مونتاژ و بسته‌بندی مشغول به کار شده‌اند. دو تا سه کارگاه بزرگتر نیز با 6 تا 17 شاغل به کار در زرنوشه دایر است.

علی‌اصغر قاسمی فعالیت این کارگاه‌ها را ساخت نردبان آلومینیومی، گیره لباس فلزی، پایه‌های دیواری، لوازم پرده، چوب لباسی MDF و پشت دری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مردم این روستا به کشاورزی و دامداری نیز اشتغال دارند، اما بیشتر درآمد آنها از محل صنعت تامین می‌شود، افزود: منابع آبی در سال‌های اخیر محدود شده و در چنین شرایطی 99 درصد درآمد روستائیان زرنوشه از محل صنعت تامین می‌شود.

قاسمی افزود: اولین کارگاه در این روستا اوایل انقلاب راه‌اندازی شد و مردم روستا با مشاهده درآمدزایی اینگونه اقدامات به سمت فعالیت در کارگاه‌های کوچک صنعتی روستا و راه‌اندازی کارگاه‌های جدید جذب شدند.

وی با تاکید براینکه علیرغم کوچک بودن کارگاه‌های صنعتی در این روستا، هرگونه تغییر اقتصادی در کشور و بالا و پایین شدن قیمت‌ها بر صرفه اقتصادی و روند فعالیت این کارگاه‌های کوچک نیز تاثیر می‌گذارد، افزود: رکود اقتصادی در صنعت این روستا نیز نقش خود را بازی کرده است.

از آسیب اجتماعی خبری نیست

قاسمی اشتغال جوانان روستا را از مهمترین دستاوردهای ایجاد کارگاه‌های صنعتی کوچک عنوان کرد و افزود: آمار اعتیاد و طلاق در این روستا بسیار پایین بوده و از سرقت خبری نیست.

وی دلیل آمار بسیار پایین آسیب‌های اجتماعی در این روستا را‌ نعمت اشتغال عنوان کرد و افزود: جوانان به شدت درگیر کار و فعالیت هستند و فرصتی برای وقت‌گذرانی‌های بیهوده و گرفتار شدن در آسیب‌های اجتماعی ندارند.

باز هم بانک‌ها

قاسمی یکی از مشکلات صنعتگران زرنوشه را عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات عنوان کرد و افزود: دریافت تسهیلات از بانک‌ها منوط به ارائه اسناد مالکیت شهری جهت ضمانت بانکی است.

وی تصریح کرد: بانک ‌ضامن کارمند می‌خواهد و سند ملکی روستایی را نمی‌پذیرد، در نتیجه صنعتگران روستایی بویژه در شرایط رکود اقتصادی با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه شده‌اند، بویژه اینکه دریافت تسهیلات با سود 24 یا 26 درصد هم خود مشکلات بعدی را برای آنها فراهم می‌آورد.

قاسمی با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز برای این صنعت از ذوب آهن اصفهان خریداری می‌شود، افزود: برای تامین مواد اولیه مشکلی وجود ندارد، اگر سرمایه مورد نیاز برای خرید مواد اولیه وجود داشته باشد، صنعتگر می‌تواند در اصفهان نسبت به خرید مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام کند.

وی تاکید کرد: راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک در این روستا از نمونه‌های موفق خوداشتغالی است، اما همین ویژگی نشانگر پشتوانه ضعیف مالی صنعتگران است. آنها نیازمند حمایت بیشتری هستند تا تقویت شده و بتوانند در شرایط متغیر اقتصادی به حیات خود ادامه دهند.

به گفته وی، زندگی تمامی 120 خانوار این روستا به نوعی با این کارگاه‌های صنعتی گره خورده است.

زرنوشه تنها روستای صنعتی ایران

به گزارش ایسنا، فرماندار آشتیان نیز وجود صنایع کوچک در روستا را عامل موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

محمود حسنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: صنایع کوچک در شهرستان آشتیان و بویژه در روستاها رونق فراوانی دارند و جهت توسعه آنها نیز اقدامات لازم در حال پیگیری است.

وی در خصوص روستای زرنوشه که در حال حاضر دارای نزدیک به 40 کارگاه کوچک صنعتی است، گفت: این کارگاه‌ها به تولید گیره لباس، چوب لباسی و چوب پرده می‌پردازند. این کارگاه‌های کوچک علاوه بر ایجاد اشتغال برای مردمان روستا، روستاهای اطراف را نیز پوشش داده‌اند، به طوری که می‌توان این روستا را تنها روستای صنعتی کشور نامید.

فرماندار آشتیان تصریح کرد: فعالیت این صنایع کوچک به گونه‌ای است که کلیه روستاییان را به کار گرفته‌اند، این کارگاه‌ها حتی در روستاهای کمیجان نیز موجب اشتغالزایی شده‌اند، به طوری که کار مونتاژ محصولات تولیدی در کارگاه‌های زرنوشه در روستاهای کمیجان انجام می‌شود و محصولات مونتاژ شده برای آبکاری به روستای زرنوشه باز می‌گردند.

وی با بیان اینکه در این روستا عملا در کنار هر خانه چند دستگاه پرس و آبکاری وجود دارد که علاوه بر اشتغالزایی مشکلات اجتماعی، بزه، سرقت، اعتیاد، طلاق و ... را نیز کاهش داده است و گفت: این صنایع کوچک اشتغال پایدار و مولدی در شهرستان ایجاد کرده‌اند.

حسنی عنوان کرد: به دنبال تقویت و تکمیل خوشه‌های صنعتی و تولیدی در شهرستان و روستاها هستیم. البته طرح‌های صنفی در این راستا ارائه شده است که از محل تسهیلات اقتصاد مقاومتی منابع مالی آنها را تامین خواهیم کرد تا صنایعی که فعالیت آنها متوقف شده یا با نیمی از ظرفیت فعالیت دارند را احیا کنیم.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد زرنوشه یک مدل موفق خوداشتغالی در قالب صنایع کوچک است، همان چیزی که در طرح‌های اقتصادی دنبال می‌شود و همایش‌های بزرگ و کوچک آن را به عنوان مدلی که در اقتصاد امروز ایران باید مورد توجه قرار گیرد، بررسی می‌کنند و جامعه‌شناسان آن را راهکاری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌دانند، غافل از اینکه این الگو در روستایی شاید دورافتاده به خوبی نشانی از واقعیت به خود گرفته است، هرچند این مدل نیز با کم و کاستی‌هایی کوچک و کم‌خرج روبروست که اگر رفع شوند مردم این روستا که به خوبی اقتصاد خود را از چنگ دیو خشکسالی رهانیده‌اند می‌توانند بدون نیاز به چاره‌اندیشی‌های دولتی همچنان مستقل به تامین اقتصاد و معیشت خود ادامه دهند.

زرنوشه شاید تصدیق این ادعاست که مردم اگر با مدل عملی درستی از تامین معیشت روبرو شوند، خود راهکار معیشت خود را خواهند یافت و اقتصادی پویا را برای خود و دیگران رقم خواهند زد، چنانکه مردم زرنوشه توانستند.

هرچند صنعت این روستا نیز آنجا که با شهر و تصمیم‌گیری‌های سطح بالا برخورد کرده گرفتار و زمین‌گیر می‌شود و نقش‌آفرینی نه چندان مثبت بانک‌ها وقتی فکر توسعه به ذهن صنعتگران روستایی خطور می‌کند، باز هم به خوبی قابل مشاهده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha