• یکشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۴ / ۰۰:۳۱
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 94072616522
  • خبرنگار : 71359

هزینه تاکسی در تهران و 18 پایتخت دیگر

هزینه تاکسی در تهران و 18 پایتخت دیگر

اگر شما هم هر روز صبح به این فکر می‌کنید که چرا هزینه تاکسی‌سواری در تهران این‌قدر عجیب است،‌ این مطلب به درد شما می‌خورد.

اگر شما هم هر روز صبح به این فکر می‌کنید که چرا هزینه تاکسی‌سواری در تهران این‌قدر عجیب است،‌ این مطلب به درد شما می‌خورد.

بررسی ‌های آماری از قیمت تاکسی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که با وجود اینکه تاکسی‌سواری در تهران، کمی با شهرهای دیگر فرق دارد،‌ اما باز هم قیمت تاکسی دربستی در تهران را نمی‌شود با قیمت آن در شهرهای بزرگ دیگر دنیا مقایسه کرد.

قیمت‌هایی که در جدول زیر آمده، برای یک مسافت سه مایلی (تقریباً معادل 4 کیلومتر و 800 متر) در ساعات روز محاسبه شده است:

ردیف نام شهر رتبه در جدول تولید ناخالص داخلی (گزارش صندوق بین‌المللی پول برای سال 2014) قیمت تاکسی برای هر 3 مایل (گزارش انجمن جهانی اقتصاد)
1 اسلو - نروژ 6 32 دلار و 10 سنت
2 زوریخ - سوئیس 9 27 دلار و 59 سنت
3 آمستردام - هلند 46 16 دلار و 22 سنت
4 لس‌آنجلس - غرب آمریکا 10 15 دلار و 65 سنت
5 برلین - آلمان 18 14 دلار و 78 سنت
6 پاریس - فرانسه 26 12 دلار و 43 سنت
7 نیویورک - شرق آمریکا 10 11 دلار و 67 سنت
8 سیدنی - استرالیا 16 11 دلار و 52 سنت
9 دوبلین - ایرلند 12 11 دلار و 35 سنت
10 لندن - بریتانیا 27 10 دلار و 9 سنت
11 توکیو - ژاپن 28 7 دلار و 31 سنت
12 استانبول - ترکیه 61 5 دلار و 66 سنت
13 سئول - کره جنوبی 30 4 دلار و 45 سنت
14 پکن - چین 88 4 دلار و 42 سنت
15 هنگ‌کنگ * 3 دلار و 65 سنت
16 قاهره - مصر 99 2 دلار و 40 سنت
17 کیف - اوکراین 108 1 دلار و 59 سنت
18 دهلی‌نو - هند 125 1 دلار و 54 سنت

* هنگ‌کنگ یک کشور مستقل نیست؛ هرچند میزان درآمد ناخالص آن بین سوئیس و آمریکاست، اما در جدول درآمد ناخالص داخلی رتبه ندارد.

- هزینه تاکسی در اسلو تقریباً سه برابر نرخ آن در لندن است. با 32 دلار، در قاهره می‌شود مسافتی حدود 65 کیلومتر را با تاکسی طی کرد‌؛ تقریباً مسافتی به اندازه فاصله گرگان تا بندر ترکمن!

- قیمت تاکسی معمولاً نسبتی با درآمد سرانه در کشورهای مختلف دارد. نروژ و سوئیس، هر دو کشورهایی هستند که بالاترین درآمد سرانه را در اختیار دارند و قیمت تاکسی هم در آن‌ها بالاست،‌ اما قیمت تاکسی در شهرهای شلوغی مثل نیویورک و لندن، بیشتر به تناسب مقدار رفت و آمد‌ها تعیین شده است تا درآمد مردم.

عادت تاکسی‌سواری در تهران البته با بیشتر کشورهای دنیا فرق دارد. هزینه تاکسی‌های سواری خطی بر اساس ترکیبی از مسافت،‌ ترافیک راه و حجم رفت و آمد تعیین می‌شود. فرمول محاسبه برای تاکسی‌های دربستی یا عبوری حتی از این هم پییچده‌تر است. برای کرایه تاکسی تک‌سرنشین در یک مسافت حدوداً پنج کیلومتری، با در نظر گرفتن نرخ‌های مصوب تاکسی‌ها در مسیرهای مختلف و در مسیرهایی با این مسافت، بین 10 تا 12 هزار تومان باید هزینه کنید (کرایه یک نفر، ضرب در چهار) که البته عدد اول (10 هزار تومان) شاید کمی خوش‌بینانه باشد.

یک راه دیگر محاسبه کرایه تاکسی در تهران‌،‌ سوال کردن از راننده‌هاست. قیمتی که برای یک مسیر حدوداً پنج کیلومتری ممکن است بشنوید، 12 یا بیش از 12 هزار تومان است که می‌توان تقریباً معادل «3 دلار و 50 سنت» را برای آن در نظر گرفت. بنابراین اگر تهران را به جدول فوق اضافه کنیم در جایگاه شانزدهم به جای قاهره قرار می گیرد. به عبارت دیگر تهران در زمینه هزینه تاکسی برعکس آنچه خیلی از ما فکر می کنیم، جزو پایتخت های ارزان جهان محسوب می شود.

با این وجود، حتی این رقم‌ها هم بسته به آب و هوا،‌ به ساعت روز یا شب و حتی تعداد مسافرن در یک مسیر دربستی می‌تواند تغییر کند.

دفعه بعد که تاکسی دربستی گرفتید،‌ می‌توانید با ماشین حساب و ساعت و کیلومترشمار،‌ طبق فرمول ارائه‌شده،‌ هزینه تاکسی خود را محاسبه کنید!

ایسنا - فاطمه کریمخان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۱:۱۶

توي اهواز کرايه تاکسي رو 50 % بالا بردند بعدزيرش ريز نوشتن نرخ جديد با کولر است.حالا اينکه اين تصميم از برج هفت بوده بماند هيچکس کولر نميزنه با اينکه هنوز گرم هست. کرايه ها هم بيخودي بالا رفتن حالا اون که نشسته پشت ميز تاکسیراني تو زمستون بياد نرخها رو بگردونه ببينم ميتونه ؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۲:۳۳

اونوقت ميشه ميزان درآمد يه فرد شاغل در تهران رو با افراد شاغل در پايتخت هاي ديگه هم مقايسه کنيد ؟؟؟ اونوقت دستت مي افته که هزينه تاکسي توي مملک ما ادعاش زیاده ولي کيفيتش در حد دهلي نو ... سطح درآمد هم که بماند

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۷:۳۷

ارزان نيست. نسبت به درآمد مردم ارزان نيست.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۸:۱۰

در کشورهاي ديگر وقتي سوار تاکسي لوکس و با امکانات ميشي و اونقدر پول پرداخت ميکني در ايران پيکان لکنده و پرايد لگن و ونهاي فاقد استاندارد رو باهاش مسافرکشي ميکنن و تازه هر کسي هم هر قيمتي بتونه ميگيره. يعني ما از هر نظري با استانداردهاي جهاني فاصله داريم پس چطور اینها رو باهم قياس میکنید؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۸:۵۲

بهتر است بر اساس حقوق به دلار محاسبه کنيد تا کمي انصاف رعايت شود

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۹:۳۸

در کشور هايي که شما مثال زده ايد آيا تحقيق کرده ايد که رانندگان تاکسي وارد هر خيابان که ميشوند عوارض و ماليات آن خيابان را قبل از ورود به صورت تراشه اي در جلوي ماشين پرداخت ميکنند يا خير ؟؟؟؟؟ لطفا قبل از اينکه خبر را منتشر کنيد درست تحقيق کنيد و همه واقعيت را بگوييد.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۹:۵۶

بهتره با ميزان درامد سرانه مقايسه بشه .من که يک کارمند دولت با 12 سال سابقه ومدرک دکتري هستم ماهي 5 / 1 ميليون مي گيرم ونيم هم قسط مي دو .با اين درامد ده هزار تومن هم زياده

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۱۰:۲۹

شما اول حقوق اونجا در ماه رو حساب کن بعد بيا حقوق ما رو حساب کن بده کرايه تاکسي

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۱۲:۳۶

اينجا راننده تاکسي ها انواع و اقسام خدمات دولتي را از تاکسيراني ميگيرن و بنزين دولتي و ارزان هم ميگيرن و هميشه هم آه و ناله شون بلنده که ماشين خرج داره استهلاک داره و از اين حرفهاي تکراري. از طرفي بجاي انجام وظيفه اصليشون که بردن مسافره از اين کار کوناهي ميکنن و فقط دنبال مسافر دربستي هستن و بدون هيچ محاسبه و هيچ مبنايي براي يک مسافت کوتاه قيمت خون پدرشونو از مسافر ميگيرن و تا اونجايي که تيغشون ببره

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۱۲:۵۲

درامد يک ادم متوسط را هم با پايتختهاي ديگر کشورها لطفا مقايسه کنيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۱۳:۵۷

ببخشيد شما سطح درآمد ها رو محاسبه كنيد حتما متوجه ميشيد فرق شهروند ايراني و مثلا نروژي رو

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۱۶:۵۸

سلام لطفا قبل از صحبت از نرخ تاکسي لطفا جدول درآمدي رو در بياريد ، بعد اعلام بفرماييد که ايران نرخ تاکسي ارزاني دارد. با سپاس

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۰۹:۲۷

جداي از سطح درامد متفاوتي که بين ايران و کشورهايي که نام برديد هست ، کيفيت ، ايمني و راحتي خودروهايي که ازشون به عنوان تاکسي استفاده ميشه رو هم لطفا بررسي کنيد . قطعا در کشوري مثل نروژ خودروهاي تاکسي مورد استفاده بسيار بروز تر و ايمن تراز تاکسي هاي داخلي ما هستن !

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۱:۴۹

ميشه اين موارد رو هم در ايران و ديگر کشورها مقايسه کنيد 1. ميزان ظرفيت تاکسي؛ در باقي کشورها سه نفر رو به زور عقب مي نشونند؟ 2. صندلي ها به تميزي صندلي هاي تاکسي هاي ايران است؟!! 3. در تابستان کولرها رو روشن مي کنند؟ 4. در ديگر کشورها هم از پرايد يا سمند استفاده ميشه؟ 5. متوسط حقوق کارمندي در اين کشورها چه ميزان است؟ 6. حمل و نقل عمومي غير از تاکسي (مترو و منوريل و خصوصا اتوبوس) تا چه ميزان خدمات دهي به موقع، ارزان و راحت دارد؟ اين جور خبرها فقط رانندگان تاکسي رو متوقع و قشر کارمندي را تحت فشار قرار مي دهد.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۹ ۱۲:۵۲

کجا 3000 میليارد اختلاس ميشه اينم بگو وقتي اختلاس ميشه پول مردم بوده اما زمانيکه پول بلوک شده آزاد ميشه قبلا خورده شده حالا توسط کي معلوم نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۳۰ ۱۵:۱۲

سلام .همان طور که آقا ماهان فرمودند براي نمونه در آلمان انواع وسايل حمل و نقل عمومي از جمله اتوبوس , قطار خياباني ( ميگن اشتراسه باهن ) , قطار شهري , مونوريل وجود دارد در حالي که در تهران به گستردگي اين شهر ها امکانات وجود نداره. در اين کشورهايي که فرموديد مفهوم تاکسي با ايران فرق ميکند و مقايسه اين شهرها با تهران کاملا بي معني است. يا حق

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۱ ۱۶:۳۶

بد بخت تر از قشر مسافرکش پيدا نکردين بهش گير بدين

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۲ ۰۵:۳۹

تو کشورهايي که شما نام برديد حقوقشان چندين برابر ما ست. مسلما چون حقوقشان بالاست کرايه تاکسيشون هم بايد گرون باشه در ثاني خدماتي که اونا از تاکسيراني دريافت ميکنن ما تو کشورمون نصف او خدمات رو نداريم

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۳ ۱۰:۵۸

عزيزان چه چيزي در ايران استاندارد و نظم و انظباط و مديريت درست و حسابي دارد که تاکسي راني داشته باشد