• جمعه / ۲۴ مهر ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94072415644
  • خبرنگار : 71214

کاهش 60 درصدی واردات گندم/ گندم‌های ممنوعه هم وارد شدند

کاهش 60 درصدی واردات گندم/ گندم‌های ممنوعه هم وارد شدند

علیرغم ممنوعیت واردات گندم از کشورهایی مانند هند که با آفت خطرناکی مانند سیاهک ناقص گندم دست و پنجه نرم می‌کنند بیش از 2000 تن گندم از این کشور به ایران وارد شده که به گفته سازمان حفظ نباتات هیچ مجوزی نداشته است.

علیرغم ممنوعیت واردات گندم از کشورهایی مانند هند که با آفت خطرناکی مانند سیاهک ناقص گندم دست و پنجه نرم می‌کنند بیش از 2000 تن گندم از این کشور به ایران وارد شده که به گفته سازمان حفظ نباتات هیچ مجوزی نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سیاهک ناقص یا "کارنال بانت" آفتی است که به گفته گیاه‌پزشکان اگر به مزارع کشوری وارد شود سال‌های سال می‌ماند و دیگر تا مدت‌ها نمی‌توان محصول استراتژیکی به اسم گندم را در آن منطقه تولید کرد. همان گونه که امروزه کشورهایی مانند عربستان، هند، پاکستان،‌ افغانستان، عراق، بنگلادش، چین، ژاپن، تایلند، مالزی، میانمار، اندونزی، فلیپین، ترکیه، مکزیک و آفریقای جنوبی را آلوده کرده و در لیست سیاه واردات گندم کشورهای مختلفی مانند ایران قرار گرفتند.

این در حالی است که طی شش ماهه نخست امسال یک میلیون و 503 هزار و 400 تن گندم به ارزش 432 میلیون و 400 هزار تن از 18 کشور مختلف به ایران وارد شده‌ است که از نظر وزنی 62 درصد و از نظر ارزشی 68 درصد نسبت به نیمه نخست سال گذشته کاهش داشته است و جالب‌تر اینکه کشورهایی مانند هند، ترکیه و چین هم در میان واردکنندگان گندم به ایران قرار دارند که البته هند در این میان کمترین سهم و ترکیه بیشترین سهم واردات گندم ممنوعه را به ایران داشته است که البته به غیر از هند، ترکیه و چین هم به عنوان کشورهای آلوده به این بیماری و ممنوعه در فهرست واردکنندگان گندم قرار دارند که باید علت آن را از دستگاههای نظارتی جویا شد.

اما یکی از مسوولان سازمان حفظ نباتات در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: تاکنون برای واردات گندم از هند هیچ مجوزی صادر نشده است و پیش از این نیز کشورهایی مانند ترکیه و چین در فهرست کشورهای ممنوعه برای واردات گندم قرار داشته‌اند اما مشخص نیست که این واردات با کدام مجوز و چگونه به کشور انجام شده است.

وی افزود: مسوولان گمرک و دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به این قضیه حساس باشند چرا که آفت سیاهک ناقص گندم جزو آفات و بیماری‌های خطرناک بوده که می‌تواند ضمن آلوده کردن دانه‌های گندم داخلی، جداسازی دانه‌های آلوده را از سالم نیز غیرممکن سازد. بنابراین ایران نیز باید مانند دیگر کشورها از جمله آمریکا نسبت به اعمال قوانین قرنطینه‌ای مناسب از واردات گندم مشکوک به این بیماری از طریق کشورهای آلوده جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سال‌هاست که مسوولان هندی و پاکستانی برای صادرات گندمی که خود به آلوده بودنش اذعان دارند،‌ مبادرت می‌ورزند تا شاید بازاری برای محصول‌شان بیابند. چرا که پیش از این حتی تولیدکنندگان خوراک دام کره جنوبی به عنوان بزرگترین خریدار گندم هندی نیز از خرید این محصول از هندوستان انصراف داده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۵ ۰۶:۵۹

واقعا يعني سطح توليد ترکيه به حدي رسيده که به ايران صادرات بکنه؟