• چهارشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 94072214442
  • منبع : نمایندگی مرکزی

میخ محیط زیست خمین را محکم بکوبید

میخ محیط زیست خمین را محکم بکوبید

ایسنا/مرکزی ‌با اتفاقاتی که در مذاکرات هسته‌ای رخ داد و روزنه‌های امیدی که در حوزه گشایش اقتصادی دیده شد، این روزها فضای اقتصادی کشور بیش از پیش در تلاش برای خروج از رکود است.

‌با اتفاقاتی که در مذاکرات هسته‌ای رخ داد و روزنه‌های امیدی که در حوزه گشایش اقتصادی دیده شد، این روزها فضای اقتصادی کشور بیش از پیش در تلاش برای خروج از رکود است.

اتفاقات اخیر در عرصه بین‌المللی شرایط را برای ورود شرکت‌های خارجی به کشور باز کرده است و صنایع با قدرت بیشتری در پی توسعه و استفاده از فرصت ایجاد شده هستند، اما براساس قانون، توسعه صنایع در هر منطقه نیازمند اخذ تاییدیه از محیط زیست است.

استان صنعتی مرکزی که گاه فعالان محیط زیست و کارشناسان زیست‌محیطی آن بر اشباع شدن این استان در عرصه صنعتی تاکید دارند، این روزها در جنوبی‌ترین نقطه خود شاهد تحرکات صنعتی بزرگی است. ورود به عرصه فعالیت صنایع بزرگی که می‌تواند توسعه مطلوبی را برای شهرستانی به نام خمین به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی - خمین به واسطه استقرار صنایع پتروشیمی و خودروسازی روزهای روشنی را بویژه در حوزه اشتغال به انتظار نشسته است، اما با توجه به اینکه تجربه مجاورت صنعت با شهرها در کشور ما یا حداقل در استان مرکزی بویژه در حوزه محیط زیست چندان مطلوب نبوده است، زمینه تضمین روشنایی افق فعالیت صنایع بزرگ در خمین باید از امروز چیده شود.

وجود صنایعی مانند پتروشیمی و شرکت خودروسازی سایپا مسلما اشتغالزایی، توسعه صنایع پایین دستی و در نهایت توسعه شهرستان را به دنبال دارد، اما نباید اجازه داد که توسعه در این شهرستان به مانند برخی دیگر از نقاط استان محیط زیست را زیر پا بگذارد.

"بسارده" مدیر صنعت، معدن و تجارت شهرستان خمین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این صنایع به نوعی صنایع میان‌دستی هستند که فعالیت آنها منجر به توسعه واحدهای کوچک در شهرستان می‌شود.

وی افزود: شرکت سایپا در حال حاضر به دنبال اخذ مجوز ایجاد یک شهرک قطعه‌سازی در کنار کارخانه است تا بتواند از این طریق نیازهای خود را تامین کند.

وی افزود: پتروشیمی خمین نیز که در حال حاضر در مرحله تخلیه و نصب ماشین‌آلات خود است، مواد مورد نیاز و اولیه خود را از صنایع بالادستی تامین می‌کند و با فرآوری آنها توسط این واحد، صنایع پایین‌دستی بسیاری تغذیه خواهند شد و این امر می‌تواند عملا در توسعه شهرستان نقش موثری داشته باشد.

مدیر صنعت، معدن و تجارت خمین تاکید کرد: مسلما کسب مجوز تاسیس صنایع بزرگ با تایید و استعلام محیط زیست انجام می‌گیرد و قطعا این صنایع نیز الزامات زیست‌محیطی را اخذ کرده‌اند که جواز فعالیت دارند.

به گزارش ایسنا، پتروشیمی و شرکت سایپای خمین بعد از گذشت سال‌های بسیار و پس رایزنی و پیگیری‌های مجدانه مسئولان شهرستان و استان امسال وارد عرصه صنعتی کشور شدند، اما نباید در سایه خوشحالی از گشایش اقتصادی که البته امید است فعالیت این واحدهای تولیدی برای شهرستان داشته باشد، بسیاری از اصول و الزامات را فراموش کنیم.

این روزها که از هر نقطه استان صدای تخریب و آسیب دیدن محیط زیست به گوش می‌رسد، باید قبل از بروز خسارات، میخ محکمی در حوزه محیط زیست شهرستان خمین به زمین کوبید تا فعالیت این صنایع با پیوست زیست‌محیطی آغاز شود.

علیرضا شریفی مدیر حفاظت محیط زیست خمین با تاکید بر رعایت الزامات زیست‌محیطی در کنار توسعه واحدهای صنعتی بزرگ در شهرستان به ایسنا گفت: اصولا احداث و آغاز به کار واحدهای صنعتی بزرگ مانند سایپا و پتروشیمی در شهرستان نیازمند ارائه طرح ارزیابی زیست‌محیطی است.

وی با تاکید بر اینکه مسلما توسعه صنایع در شهرستان باید همسو با انجام کلیه اصول زیست‌محیطی باشد تا پیامدی در پی نداشته نباشد، گفت: صنایع شهرستان که در شرف آغاز به کارند، در تلاش جهت تهیه طرح ارزیابی زیست محیطی خود هستند.

شریفی تصریح کرد: با انجام این اقدامات و بررسی پیامدهای زیست‌محیطی، نتایج به مدیریت محیط زیست شهرستان ارائه شده و برای بررسی دقیق به کمیته ارزیابی سازمان محیط زیست ارجاع می‌شود تا تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد و در صورت وجود نکاتی که ممکن است برای محیط زیست خطرآفرین باشد، تمهدیدات لازم برای رفع مشکل در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت سایپا این مراحل را تاحدودی انجام داده است و پتروشیمی نیز در دست اقدام دارد، گفت: طبیعتا ورود به فاز اجرایی نیازمند مجوزهای زیست‌محیطی است و این اقدام پس از ارائه طرح ارزیابی زیست‌محیطی انجام می‌گیرد.

مدیر حفاظت محیط زیست خمین افزود: در خصوص ایجاد تصفیه‌خانه و تامین روند دفع و دفن پسماندهای صنعتی که در حال حاضر اقدام خاصی برای آن در شهرستان انجام نشده است، نیز پس از ارائه طرح ارزیابی زیست‌محیطی و تصمیمات و نظرات سازمان محیط زیست تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد امید بستن به نتایج مطالعات زیست محیطی یک صنعت بویژه پس از خرید تجهیزات و دریافت وام‌های چند میلیاردی و سرمایه‌گذاری‌های کلان، آنقدرها هم کارآمد نباشد، چرا که از طرفی انجام اقدامات مطالعاتی در کشور ما همچون بسیاری اقدامات زیرساختی دیگر عملیاتی بسیار کند و زمانبر است و صنایع بزرگ نیز چندان اهمیتی به نتایج اینگونه اقدامات نشان نداده، یا در نهایت با پرداخت جرایمی که به هیچ وجه با خسارات زیست‌محیطی حاصل از فعالیت‌شان برابری نمی‌کند، از زیر بار مسئولیت ایجاد خسارات زیست‌محیطی شانه خالی می‌کنند و از سوی دیگر انجام مطالعات زیست محیطی پس از خرید تجهیزات چند صد میلیاردی و دریافت وام‌های میلیاردی که بازپس دادنشان مستلزم آغاز به کار هرچه سریعتر واحدهای یاد شده است، مصداق امید بستن به نوشداروی پس از مرگ سهراب باشد.

هزینه‌کرد چنین ارقام نجومی در یک واحد صنعتی که بارقه‌های امید اشتغالزایی را هم در دل مردم شهرستان ایجاد کرده است، نشان می‌دهد که جلوگیری احتمالی از فعالیت یا ایجاد تغییر در روند کار آن براساس نتایج مطالعات زیست‌محیطی، امری محال است و تجربیات موجود نیز شاهدی بر این مدعاست، همانگونه که به گفته کارشناسان جانمایی غلط و فعالیت صنایع بزرگ نفتی شازند امروز به آلودگی آب، خاک و هوای این شهرستان و شهرستان‌های مجاور منجر شده و به نظر می‌رسد در مقابل این غول‌های صنعتی دیگر کاری از کسی ساخته نیست و نباید گذاشت که خمین نیز به چنین سرنوشت دردناکی مبتلا شود.

به گزارش ایسنا، در هر حال این صنایع بزرگ امروز در خمین استقرار یافته و درصدد آغاز فعالیت هستند، هرچند قابل تاکید است که ارزیابی‌های زیست‌محیطی پس از آغاز به کار یک صنعت کوچک هم نوشداروی پس از مرگ سهراب است چه رسد به صنایع بزرگ، اما باید منتظر ماند و دید که نتایج این ارزیابی‌ها تا چه حد به ضمانت اجرایی نزدیک خواهد بود؟

توسعه صنایع مسلما اثرات مثبتی برای استان مرکزی به همراه دارد، اما نباید این اثرات به قیمت از دست رفتن محیط زیست محقق شود که اگر چنین شود سرجمع هزینه خسارات بسیار بیشتر از درآمدزایی اقتصادی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، خمین نیز همچون تمامی شهرهای استان و کشور مستعد و مستحق توسعه است، اما توسعه به هر قیمتی، تاوان‌های بزرگی را به مردم و محیط زیست این شهرستان تحمیل خواهد کرد، بویژه اینکه این شهرستان هنوز برای پسماندهای شهرک صنعتی‌اش هم فکری نکرده و با دپوی اینگونه پسماندها در این شهرک مواجه هستیم.

‌در این شرایط شازند و اراک به عنوان همسایه‌های آلوده خمین با مشکلات عدیده زیست‌محیطی‌شان آینه‌های عبرت خوبی برای خمین و مسئولان ارشد استان و شهرستان خواهند بود تا با احتیاط بیشتری در مسیر صنعتی شدن این شهرستان گام بردارند تا شیرینی اشتغال و گشایش اقتصادی در آینده‌ای نه چندان دور با آلودگی‌های زیر و درشت آب و خاک و هوا در کام مردمان این دیار که البته دارای ارزش‌های ویژه‌ای برای استان مرکزی و کشور است، تلخ نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha