• شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۴ / ۰۴:۵۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 94071811189
  • خبرنگار : 71523

فرش قرمز دانشگاه‌ها برای داوطلبان

فرش قرمز دانشگاه‌ها برای داوطلبان

اگر حداکثر همین 10 سال پیش متقاضی ورود به دانشگاه بودید، حتما به خاطر دارید که پشت درهای دانشگاه‌ها، صف‌های طویلی از افرادی تشکیل شده بود که آرزوی ورود به دانشگاه دولتی که هیچ، دانشگاه‌های غیردولتی هم در دل خیلی از آن‌ها مانده بود.

اگر حداکثر همین 10 سال پیش متقاضی ورود به دانشگاه بودید، حتما به خاطر دارید که پشت درهای دانشگاه‌ها، صف‌های طویلی از افرادی تشکیل شده بود که آرزوی ورود به دانشگاه دولتی که هیچ، دانشگاه‌های غیردولتی هم در دل خیلی از آن‌ها مانده بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران،تا همین چند سال گذشته، قبولی در دانشگاه برابر بود با گذر از هفت خوان رستم. استرس و تنش کنکور از ابتدای ورود به مقطع متوسطه به جان دانش آموزان و داوطلبان کنکور و حتی خانواده‌ها می‌افتاد و تا زمان اعلام نتایج آن‌ها را همراهی می‌کرد.

فرد به اصطلاح کنکوری،حداقل دو سال مانده به کنکور، تقریبا به یک آدم منزوی تبدیل می‌شد و تمام روزگار خود را صرف درس خواندن می‌کرد تا بلکه در دانشگاهی پذیرش شود. نکته جالب توجه این است که حتی با وجود این همه تلاش، بسیاری از افراد باز هم موفق به پذیرش نمی‌شدند، به عبارت دیگر ظرفیت دانشگاه‌ها پاسخگوی آن حجم داوطلب نبود.

اما اکنون، چرخ گردون چرخید و چرخید و با تاثیر عواملی مانند تغییر هرم سنی جمعیت، توسعه کمی بی‌رویه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی کار به جایی رسیده است که بازیگران صحنه رقابت، دانشگاه‌ها هستند نه دانشجویان و به جای اینکه داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ها تلاش و با یکدیگر رقابت داشته باشند،این دانشگاه‌ها هستند که برای جذب دانشجو با یکدیگر رقابت می‌کنند.

کافیست در اخبار دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی گشت و گذاری داشته باشید تا متوجه شوید این نهادها انواع و اقسام امکانات و تسهیلات اعم از پذیرش بدون کنکور،امکان تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی،شهریه با وام و اقساط و... را برای جذب دانشجوی بیشتر و پیروز شدن در رقابت جذب دانشجو ارائه می‌کنند.

حتی اصلا احتیاجی به گشت و گذار در اخبار هم نیست، در آغاز سال تحصیلی جدید که تب پذیرش دانشجو داغ‌تر می‌شود، روی در و دیوار شهر، در سایت‌های مرتبط و غیرمرتبط و حتی در بین حجم وسیع پیامک‌های تبلیغاتی، حتما چند مورد پیامک‌ تبلیغی دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد که سعی کرده‌اند در چند خط انواع و اقسام تسهیلات ویژه خود را به مخاطب اعلام کرده و مخاطب را که دیگر الزاما در سن بین 18 تا 30 هم نیست،ترغیب به ثبت‌نام کنند.

این تسهیلات و شرایط آنقدر وسوسه کننده است که آدم گمان می‌کند بعد از گذر از فرش قرمزی که جلوی در وروردی برخی دانشگاه‌ها پهن شده، وارد یک مجموعه تفریحی می‌شود که نه تنها برای ورود احتیاج به شرکت در هیچ آزمونی را ندارد، بلکه می‌تواند در دو رشته به صورت همزمان تحصیل کند و تازه،شهریه‌اش را قسطی بپردازد!

پیامک تبلیغی دانشگاه

البته نمی‌توان اهمیت و ضرورت وجود افراد تحصیل کرده در کشور را انکار کرد، اما سوال اصلی اینجا است که پذیرش دانشجو به این نحو در برخی رشته‌های تخصصی مانند معماری،حقوق و...و در مقاطع مختلف تحصیلی در آینده کشور چه تاثیری خواهد گذاشت؟

البته گمانه زنی‌های موجود برای حذف کنکور و اعمال سوابق تحصیلی تا چند سال آینده منتج به حذف کنکور و جذب دانشجو بدون کنکور می‌شود، اما مسلما انتظار می‌رود در قبال این حذف کنکور تدابیر ویژه‌تری برای جذب دانشجو در نظر گرفته شود تا آموزش عالی کشور به سمت ناکجا آباد حرکت نکند و فارغ‌التحصیلان سال‌های آینده افرادی نباشند که فقط بتوان از روی مدرکی که گرفته‌اند آن‌ها را دانش آموخته خواند!

پیامک تبلیغی دانشگاه

در آموزش عالی ابتذال رخ داده است

در همین راستا دکتر فرزانه، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی‌شریف اعتقاد دارد گسترش کمی آموزش عالی باعث رقیق‌سازی، کاهش کیفیت و ابتذال در آموزش عالی کشور شده است.

وی با بیان اینکه گسترش پذیرش دانشجو دارای ریشه‌های عمیقی است به ایسنا می‌گوید: واقعیت این است که در سال‌های اخیر از یک طرف نرخ موالید در کشور که مربوط به 18 تا 20 سال پیش است کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر در 10 سال اخیر ظرفیت ورودی دانشگاه‌ها مخصوصا دانشگاه‌های غیردولتی افزایش پیدا کرده است و در این افزایش ظرفیت معیارهای توسعه ملی و نیازهای کشور لحاظ نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی‌شریف به تعداد دانش‌آموزان حاضر در کشور اشاره می‌کند و اظهار می‌کند: تعداد دانش‌آموزان در سال بین 600 تا 700 هزار نفر است. در نتیجه آقایانی که مدعی می‌شوند ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها،بین یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار نفر است با کاهش تقاضا روبه‌رو می‌شوند. تعداد داوطلبان کنکور در 10 سال گذشته از یک میلیون و 400 هزار نفر به حدود 860 هزار نفر رسیده است که در سال‌های آتی کم‌تر هم خواهد شد.

دکتر فرزانه بر اینکه موارد ذکر شده تاثیرات زیادی بر روی مسائل توسعه و اقتصاد کشور دارد، توضیح می‌دهد: گسترش کمی آموزش عالی باعث رقیق‌سازی آموزش عالی ایران شده است.منظور از رقیق‌سازی این است که نسبت استاد به دانشجو، نسبت زیربنا به دانشجو و نسبت تجهیزات به دانشجو کاهش یافته است و این امر باعث کاهش کیفیت شده است. پیرو این رقیق‌سازی پدیده فقیر شدن آموزش عالی و در نتیجه ابتذال در آموزش عالی رخ داده است،منظور از ابتذال این است که ارزش مدارک تحصیلی، تحصیلات و فارغ‌التحصیلان در اجتماع کاهش یافته است.

وی ادامه می‌دهد: همه این مسائل به این دلیل است که توسعه آموزش عالی مطابق با برنامه‌ریزی و بر مبنای رشد جمعیت و تقاضا در مشاغل صورت نگرفته است. کشور ما در بهترین حالت شاید سالانه 500 هزار شغل در سال ایجاد کند. در حالی که متخصصان اقتصادی برآیند ایجاد رشد در 10 سال گذشته را صفر اعلام کرده‌اند. به طور کلی تعداد مشاغل در 10 سال گذشته اندک بوده است و این امر منتج به این می‌شود که برای عمده فارغ‌التحصیلان، مخصوصا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های غیردولتی شغلی وجود ندارد.

گسترش بی رویه جذب دانشجو در تحصیلات تکمیلی برای جبران درآمد دانشگاه

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی‌شریف به گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به پدیده‌های فوق‌الذکر تعدادی از دانشگاه‌های غیر دولتی و غیرانتفاعی که با کمبود داوطلب مواجه شده‌اند، برای جبران درآمد خود به گسترش بی‌ضابطه دوره‌های فوق‌لیسانس و دکتری روی آوردند. موسسه و دانشگاهی که به هیچ عنوان زیربنا و امکانات رشد دوره‌های ارشد و دکتری را نداشته برای کسب درآمد، حدود 10 هزار دانشجو در مقطع دکتری پذیرش کرده است و با توجه به اینکه دانشگاه‌های دولتی سالانه بین 10 تا 12 دانشجوی دکتری در سال پذیرش می‌کنند، پذیرش 10 هزار نفری دانشجو در مقطع دکتری توسط دانشگاه‌های غیردولتی باعث شده است که کشور سالیانه 20 هزار دانشجوی دکتری در کشور تربیت شود که کشور نیازی به آنها ندارد و همین امر باعث گسترش ابتذال در مقطع دکتری شده است.

دکتر فرزانه بر اینکه گسترش کمی باعث کاهش کیفیت و ابتذال در آموزش عالی شده است، تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: متخصصان عقیده دارند که آموزش عالی تاکنون تقاضا محور بوده وبر مبنای تقاضای اجتماعی رشد داشته است، اما اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که عرضه آموزش عالی از تقاضای اجتماعی بیشتر است و این امر کاهش کیفیت و زیان ملی را در پی دارد.عده‌ای از اساتید اعتقاد دارند که گسترش آموزش عالی باید بر مبنای نیاز ملی و توسعه‌ای باشد نه تقاضای اجتماعی.

وی در پایاین در مورد راه‌حل این معضلات توضیح می‌دهد: باید تعدادی از موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی ادغام شوند تا سرمایه‌ها تجمیع شود. این امر باعث کاهش پذیرش دانشجو و ارتقای خدمات می‌شوداین روند باید در مورد دانشگاه‌های دولتی هم صدق پیدا کند اما این موضوع نیازمند مدیریت شجاع در آموزش عالی است تا امکانات و زیربناها یک‌کاسه شوند و خدمات با کیفیت بالاتری ارائه شود. در این راستا نهادهایی مانند سازمان برنامه و بودجه و معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری باید مطالعات عمیقی انجام دهند و آمار و ارقام درستی در مورد مشاغل ارائه کنند تا وزارت علوم در قالب این نیازها رشد و گسترش یابد.

پیامک تبلیغی دانشگاه

ایسنا- پونه سادات ترابی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۰۷:۲۵

بسيار عالي و كاملا درست ،

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۰:۵۷

سلام . دوستان طبق آخرين آماري که من سرچ کردم و بدست آوردم ، تعداد مراکز آموزش عالي ايران از قبيل دولتي ، آزاد ، غيرانتفاعي و ... حدود 2276 مرکز بوده . اما تعداد مراکز آموزشي در آمريکا حدود 4700 مرکز است که بسياري از اين مراکز از نوع خصوصي هستند . پس با اين وجود چرا در کشور آمريکا چنين مسائلي وجود نداره ؟؟ چرا آمريکا به تنهايي 50 درصد علم دنيا رو توليد ميکنه ؟؟؟ نه دوستان مشکل آموزش عالي ما تعدد اين مراکز نيست بلکه به نظر من مشکل خود نحوه آموزش ماست . ما تو بهترين دانشگاه کشور چيکار ميکنيم ؟؟؟ جز اينکه يه کتاب قطور به دانشجو معرفي ميکنيم و اگه نمره بالا بگيره ميشه دانشجوي خوب و اگه نمره کم بگيره ميشه بد !!! در حالي که ما بايد 70 درصد از دانشجو انتظار خلاقيت و نوآوري و کار عملي داشته باشيم .

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۱:۱۵

آفرين بررسي و نتيجه گيريت خيلي خوب بود . منم به عنوان يه استاد دانشگاه که عمري رو تو اين عرصه بودم کاملا با حرفات موافقم . مشکل ما از دوران اپتدايي و الفبا شروع ميشه . مشکل اونجاست

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۲:۵۸

در هر صورن يکي ز معضلاتي که علاوه بر مباحث آموزشي مطرحه اينه که مراکز آموزش عالي رشد بي حساب و کتاب داشتند و متوازن با نياز کشور نيستند،اگه شما کشور آمريکارو مثال مي‌زنيد،لابد توي اون کشور اون تعداد مراکز لازمه جامعه شون هست اما اين تعداد دانشگاه و موسسه آموزش عالي مورد نياز ما نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۱ ۲۰:۱۰

خود دانشگاه مسووليت داره علم توليد کنه.اينکه تو جامعه کار نيست يه مشکل ديگه است ولي خود دانشگاه ها اصلا وظيفه ي خودشون رو انجام نميدن،اعضاي هيات علمي بعد از استخدام ميفتن رو دور بخور و بخواب

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۱:۳۲

با سلام خانم هنگامه! تحليل شما از نحوه آموزش در کشور ما تحليلي بجاست. اما در مقايسه تعداد مراکز آموزش عالي ما و آمريکا، بايد بدانيد که تعداد جمعيت آمريکا هم 4 برابر ماست.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۵:۳۲

بله آقاي مصطفي درسته جمعيت آمريکا از ما 4 برابر بيشتره ولي بايد اينو بدونيد که اکثر دانشجويان و حتي اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي آمريکايي خارجي هستند ، جامعه آمريکا و جوانان آمريکايي خيلي کم به سوي آموزش عالي ميرن . و اصلا شما اينکه آمريکا 50 درصد علم دنيا رو توليد ميکنه و ما فقط کمتر از يک درصد رو توليد ميکنم ، چگونه توجيه ميکنيد ؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۱:۵۷

فيلترينگ جذب هيات علمي در 20 سال پيش سوراخ هاش درشت بود لذا ورود هيات علمي مجرب به دانشگاه ها به درستي صورت نگرفت.از آن موقعي که حقوق و دستمزد اساتيد زياد شد، اساتيد نما ها به مراکز دانشگاهي هجوم آوردند. اينان خلاقيت کشند و دانشجو به طور طوطي وار فقط مطالب را حفظ ميکند براي اخذ نمره.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۵:۳۶

کاملا موافقم باهات .

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۱ ۲۰:۰۱

خلاقيت کش رو خوب اومدي، واقعا اعضاي هيات علمي دانشگاه ها،مخصوصا دانشگاه هاي دولتي نه تنها خلاقيت دانشجو رو ميکشن بلکه تمام تلاش خودشون رو براي گرفتن انگيزه هاي دانشجو انجام ميدن،

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۲:۳۸

اين ابتذالي که آقاي عضو هيئت علمي بهش اشاره ميکنن، دستپخت خود ايشان و همکارانشان است که در گرته برداري ميانحالانه از يک سيستم آموزشي کهنه (و بالطبع مبتذل) حل شده اند و پس از سالها آب به آسياب ابتذال ريختن، امروز فرياد وا ابتذالا سر ميدهند. اي کاش بجاي اين حرفها، فکري براي بروز رساني منابع موزشي در سرفصل هاي مصوب دروس، روشهاي پوسيده و مندرس آموزشي و افزايش ارتباط صنعت و دانشگاه ها بکنند.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۳:۴۹

با 70 در صد صحبت هاي دکتر فرزانه موافقم ولي من خودم فارغ التحصيل ليسانس مکانيک از ...در سال 73 و فوق ليسانس مکانيک در سال 77 از ...هستم با حدود 18 سال سابقه کار و چندين بار تغيير شغل دادن.بقدري از نحوه آموزش تئوري و بي اطلاعي اساتيد دانشگاهي خودم ناراحت بوده و هستم که هيچگونه راهنمايي درست از وضعيت شغلي رشته خودم در جامعه بهم ندادند بطوريکه من بعد از 10 سال زيگزاگ رفتن تازه فهميدم چکار بايد بکنم و چه آموزش هايي را ببينم بعنوان مثال مبحث طراحي مدارهاي هيروليک صنعتي و پنوماتيک و ابزاردقيق يکي پرکابردترين موضوعات مکانيک و برق است ولي هيچ کدام از اساتيد ما در مورد آن و نرم افزارهاي مربوطه صحبتي نکردند و حتي نگفتند بيرون دانشگاه برويد دوره هاي آن را بگذرانيد اينها دردهاي جامعه دانشگاهي ما است يک استاد کارکشته ميتواندبه مسير شغلي صدها نفر راه درست را نشان دهد همين مشکل در سطح دبيرستان هم وجود دارد

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۴:۴۱

دوستان سلام قطع به يقين فرمايشات دكتر فرزانه صحيح و جامع است ولي موضوع ديگر كه در پايين امدن سطح علمي كشور و افول كيفيت دانشجو و استاد وبي انگيزه شدن دانشجويان در طول اين چند سال اخير تاثير به سزايي گذاشت ، پذيرش بي رويه و بدون ضابطه ي دانشجو در دانشگاهاي ازاد، پيام نور و علمي كاربردي است، در واقع اين دانشگاهاي مذكور به دليل مسايل مالي و عقب نماندن از بازار تجارت به گونه اي موجبات افول در سيستم اموزشي را فراهم نمودند

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۱۵:۵۲

سلام. بايد دقت کرد که امروزه ديگر تفاوت چنداني بين دانشگاه هاي دولتي و غير دولتي در زمينه ي پذيرش دانشجو وجود ندارد شاهدي بر مدعا يکي از دانشگاه هاي دولتي(نام محفوظ) در دوره ... اقدام به پذيرش 120 دانشجو در سه رشته در مقطع دکتري کرد و اين در حالي بود که اين دانشگاه حتي يک دانشيار هم در کادر علمي خود نداشت. به خاطر داشته باشيم که بيش از حد نبايد تفاوتي بين دانشگاه هاي دولتي و غير دولتي نبايد قائل شد. بورسيه هاي غيرقانوني و افراد صاحب رانت جذب دانشگاه هاي به اصطلاح "معتبرتر" مي شوند. با سپاس

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۲ ۱۷:۳۸

بايد گفت دانشگاه داريم تا دانشگاه، اين حرف شما چندان مورد قبول نيست.به نظر شما کسي که تو يکي از بهترين دانشگاه هاي تهران و ايران تحصيل کرده با افراد ديگه اي که تو دانشگاه هاي ديگه و بعضا سطح پايين تحصيل کردن تفاوتي نداره؟ اتفاقا تفاوت معناداري بين گروه اول و دوم وجود داره و خواهد داشت. يک صدم سختي گروه اول رو گروه دوم نکشيده براي قبول شدن تو دانشگاه و فارغ التحصيل شدن. البته روي صحبت من با افراديه که با شايستگي قبول شدن و سختي زيادي کشيدن، نه افراد داراي رانت که زياد هم شدن جديدا

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۹ ۱۶:۳۸

به نظر من مساله کيفيت دانشگاهها در درجه دومه. چون تو همه جاي دنيا بالاخره دانشگاه و مرکز آموزشي با کيفيتهاي مختلف هست(البته فکر نکنم ديگه از يه حدي پايين تر باشن) ولي مساله اصلي اينه که هيچ فرقي بين دانشگاه معتبر و غيرمعتبر تو پذيرش مدرکشون براي افزايش حقوق نيست و اينطوري ميشه که همه کارکنان جاهايي که ميرن براي ادامه تحصيل از هر دانشگاهي مدرک بيارن حقوقشون بدون کارشناسي مدرک پذيرفته ميشه مخصوصا تو جاهای دولتی و عمومی ؛ يعني فرقي بين اوني که توي شريف مهندسي يا ارشد مهندسي یا دکترای مهندسی گرفته با اوني که تو يه غيرانتفاعي يا آزاد خيلي پرت مدرک گرفته نيست. اگه واقعا درجه‌بندي بشه بازار يه عده‌اي از اينا که خيلي از همکارهاي ما هم فقط به دليل افزايش قيمت ميرن دانشجوشون ميشن تخته ميشه.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۹ ۱۶:۴۳

چند وقت پيش سفري به يکي دو شهرستان داشتم تعجب کردم فقط ننوشته بودن تو رو خدا بياد دانشجوي ما بشيد...بدون کنکور که هيچي شهريه قسطي و هزار اپشن ديگه هم داشت...واقعا مايه خجالته ايجاد فضا براي رشد همچنين فرهنگي. حالا اگه يه چيزي ياد ملت ميدادن ادم دلش نمي سخت. رشته‌هاي بيربط به کار و زندگي. تو خارج اگه از اين کالجها هست بيشترشون کاربردي هستن. ولي اينا چي؟ فقط يا مدرک براي افزايش حقوق يا چشم و هم چشمي... بعد تازه يارو که مياد بيرون بايد بره شاگردي کنه تا شغل پيدا کنه ....کاري که از چهار پنج يا ده سال قبلتر وقتي خيلي جوونتر بود بايد مي کرد و اینجوری از زندگی عقب نمی افتاد

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۱ ۱۴:۲۴

رقيق سازي... چه اصطلاح خوب و مناسبي

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۲ ۱۱:۴۲

طرف ديپلم به زور گرفته تو روياش هم نمي ديده بشه دانشجوي مهندسي حالا مي بينه دانشگاه آزاد آگهي زده پذيرش بدون کنکور رشته ... شاخ در مياره, ميره سر کلاس مي بينه داداش اينجا از دبيرستان که چه عرض کنم از راهنمايي هم ساده تره, تازه روش هاي نمره گرفتني کشف مي کنه که حتي تو دبستان هم تجربه نکرده بوده - خريدن نمره از استاد - التماس کردن برا نمره - تحت فشار قرار دادن استاد با درس نخوندن - خلاصه طرف مي تونه با دانش رياضي در سطح اول دبيرستان تا دکتري رشته هاي فني را توي همين دانشگاه آزاد بدون دردسر و استرس بخونه به اينا ميگن معجزه دانشگاه آزاد

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۲ ۲۱:۲۵

جذب هيات علمي همين الان هم فيلترهاش درشتند. ثبت نام ميکنند. کد ميدهند و پول و بند پارتي‌ و بدون اينکه لياقت داشته باشند ميرند داخل و نخبگان همان دانشگاه پشت در مي مانند. همه چيز شده پارتي و پول و سياسي بازي. متاسفم.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۵ ۰۱:۴۲

مگه مشکلي داريد با فرش قرمز؟ فاجعه تکميل شده و تقريبا مرحله نهاييش مونده که ثمر دهي اين خروجيهاست که اونم اندک اندک ديده ميشه. من که با اين فرش قرمز موافقم حتي براي تحصيلات تکميلي. بهتره مجوزها رو بيشتر کنن. دومين کشور توليد کننده مهندس در دنيا هستيم اونم به برکت همين فرش قرمزس، يخورده ديگه مسئولان همت کننده به رتبه يک توليد دکترا هم ميرسيم بجان جناب خان ميتوانيم

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۵ ۲۳:۱۲

من چندين مورد کارشناس ارشد و دانشجوي دکتري ميشناسم که مشاغلي مانند کارگري ساختماني لوله کشي مبارزه با موريانه نقاشي ساختمان و .. انجام ميدهند يا خودشون را به عنوان ديپلمه معرفي ميکنند براي استخدام در ادارت و کارخانه جات

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۹:۳۹

مهندس هاي بيکار و بعضا بي سواد!!

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۷:۴۲

بخور و بخواب!!! شما کجايي وقتي براي 2 ساعت کلاس 6-8 ساعت مطالعه ميکنيم. شما کجايي وقتي شب ها مثل يک دانشجو 20 ساله بيدار ميمونيم. شما کجايي وقتي دانشجو ما حفوقش از ما بيشتره. فکر کنم پشت ميزت چرت ميزني يا تو صنعت دلالي ميکني. يادتون نره ما تو دانشگاه با دنيا رقابت ميکنيم وقتي مقاله چاپ ميکنيم اما شما تو صنعت، بانک، شهرداري با خودتون. خسته نباشيد