اکبر نصراللهی - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد - اظهار کرد: اینکه بگوییم صداوسیما پس از وقوع «فاجعه منا» بد عمل کرد اما روزنامهها خوب، اشتباه است؛ روزنامهها پس از 48 ساعت با انتشار تصاویر آن فاجعه، همان اشتباه تلویزیون را تکرار کردند.
به گزارش خبرنگار سرویس رسانه ایسنا، در سیزدهمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی مرکز مطالعات و برنامهریزی رسانه، نصراللهی با اشاره به تیتر روزنامهها در روز شنبه (چهارم مهر ماه)، گفت: همه روزنامهها از هر جناحی تیتر اولشان را به این موضوع اختصاص دادند که این خود نشاندهنده یک وحدت ملی و مذهبی بود، اما با انتشار آن تصاویر توسط روزنامهها حقوق مخاطبان و حجاج نقض شد و شأن حجاج را نیز زیر سوال برد.
نصراللهی تاکید کرد: برای بهرهبرداری سیاسی و جذب مخاطب نباید دست به انتشار هرگونه عکس و تصویری زد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در شرایط عادی ممکن است مردم به این میزان روزنامه نخوانند، تلویزیون نبینند و رادیو گوش نکنند ولی در مواقع بحران شرایط فرق میکند، خاطرنشان کرد: اگر در این شرایط رسانهها نتوانند نیاز مخاطب را تامین کنند، باعث مخاطبگریزی میشود و در این شرایط بحران خبری ممکن است رسانه خودش نیز دچار بحران شود.
او با تاکید بر اینکه مزیت مطبوعات در دادن خبر نیست بلکه در تحلیل و تفسیرهایی است که ارائه میدهد، ادامه داد: در روزهای پس از«فاجعه منا» غلبه خبر و فقدان تغییر در روزنامهها را شاهد بودیم و هیچگونه تحلیلی از «فاجعه منا» در روزنامهها وجود نداشت.
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه رسانهها نقش دوگانهای دارند و میتوانند امیدزا، امیدزُدا و یا اعتمادزا، اعتمادزُدا باشند بیان کرد: ما متاسفانه بحرانهایی که عاطفی هستند را سیاسی میکنیم. دو قطبیهای ایرانی - عربی ، شیعی - سنی و به دنبال آن موافقان - مخالفان دولت از پس وقوع بحرانهایی از این دست به وجود آمدند.
او در ادامه سخنانش درباره اهمیت و نقش رسانه بیان کرد: کشور ما در معرض انواع بحرانهای سیاسی اقتصادی، فرهنگی و طبیعی است و به همین خاطر ما بیش از کشورهای دیگر نیاز به یادگیری روزنامهنگاری بحران داریم.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه علت عملکرد نادرست رسانهها به مدیریت رسانه برمیگردد، خاطرنشان کرد: من بحران اصلی را در این میدانم که ما روزنامهنگاران از پیش بینی بحرانها غفلت میکنیم. برای نمونه «فاجعه منا» تا حدی قابل پیشبینی بود. حضور بیش از دو میلیون جمعیت در منا ظرفیت وقوع این بحران را داشت.
نصراللهی با بیان اینکه روزنامهنگاران باید آمادگیهای لازم را در خودشان ایجاد کنند و آموزشهای کافی ببینند، بیان کرد: در واقع بحران در این است که تبادل تجربیات بین رسانهها صورت نمیگیرد.
او همچنین با اشاره به معروف شدن رسانههای بزرگ از طریق پوشش اخبار بحرانها یادآور شد: رسانههایی مانند الجزیره از طریق پوشش اخبار جنگ افغانستان و پاکستان به شرایط فعلی رسیدند. به همین خاطر از این بحرانها میتوان به عنوان یک فرصت استفاده کرد.
به گزارش ایسنا، در نشست تخصصی «رسانه و بحران» همچنین یونس شکرخواه، حسن نمکدوست، اردشیر زابلیزاده، محمد فرنود، علی فریدونی، افشین والینژاد و محمد سلطانیفر سخنرانی کردند.
انتهای پیام
نظرات