سه وزیر راه و شهرسازی، صنعت،معدن تجارت و کار، تعاون و رفاه اجتماعی سال گذشته به اصفهان رفتند تا پای یک قرار داد مهم را امضا کنند؛ قراردادی که میتواند برای آینده راه آهن فصلی جدید و بسیار حیاتی باز کند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، با توجه تعداد بسیار زیاد پروژههای ریلی نیمه کاره در کشور که نیاز به استفاده از ریلهای جدید دارند، ایران در سالهای گذشته همواره جز کشورهایی بوده که بیشترین تقاضا را برای وارد کردن ریلهای جدید داشته است.
اگر به این فهرست پروژههای بزرگی که پس از چند دهه نیاز به بازسازی دارند را نیز اضافه کنیم تنها به بخشی از نیاز جدی ایران به ریلهای جدید میرسیم.
در طول تمام این سالها نیاز ایران برای این کالای مهم و زیرساختی از کشورهای خارجی تامین شده است. طبق اعلام مدیرعامل راهآهن "در حال حاضر نیاز به ریل را از کشورهای چین و ترکیه تأمین میکنیم ضمن اینکه قراردادی با کشور هند داشتیم که از این طریق نیز بهدنبال تأمین ریل هستیم".
از سالهای قبل بارها برنامه ریزی برای تغییر این رویه و ساخت نیاز داخلی از سوی شرکتهای ایرانی مطرح شده و البته در این بین همیشه نام ذوب آهن اصفهان مطرح بوده است.
پس از بارها گمانه زنی در این رابطه سال قبل بالاخره سه وزیر بر سر آغاز دوباره روند ساخت ریل در این شرکت به توافق رسیدند و بنا شد ذوبآهن کار خود را بر روی آن آغاز کند.
با گذشت چند ماه از آن قرار داد حالا مدیرعامل راه آهن رسما اعلام کرده نسبت به رسیدن این تولید ملی تا زمستان امسال امیدوار است.
بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، پورسید آقایی گفته کارخانه ذوبآهن قول تأمین ریل ملی در مهرماه و آبانماه را داده بود که محقق نشد امیدواریم تا پایان سال به ما ریل تحویل دهند و ما از این تولیدات استقبال میکنیم.
شاید مهمترین جمله پورسیدآقایی به قسمت استقبال او از این تولید مربوط میشود. در سالهای گذشته همواره این بحث مطرح بوده است که آیا ریلهای داخلی از نظر کیفی توان رقابت با خارجی ها را دارند یا خیر.
استقبال مدیرعامل راه آهن نشان میدهد کیفیت این کالا در ارزیابیهای ابتدایی مثبت بوده و میتواند در خط سیر قرار گیرد. این یعنی در پروژههای کلان نیمه کاره لااقل بخشی از نیاز داخلی از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین خواهد شد و ارز کمتری از کشور برای این منظور خارج میشود.
انتهای پیام
نظرات