• چهارشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۷:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94062516390
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی:

رکورد بزرگ‌ترین غار شرق کشور به "غار کرکس" تعلق می‌گیرد

رکورد بزرگ‌ترین غار شرق کشور به "غار کرکس" تعلق می‌گیرد

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی گفت: پایان شهریورماه غار کرکس، واقع در منطقه بزنگان به عنوان بزرگ‌ترین غار شرق کشور با حضور غارنوردان و متخصصان بین‌المللی نقشه‌برداری خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی گفت: پایان شهریورماه غار کرکس، واقع در منطقه بزنگان به عنوان بزرگ‌ترین غار شرق کشور با حضور غارنوردان و متخصصان بین‌المللی نقشه‌برداری خواهد شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان، حمید صالحی افزود: جمعی از خبرگان زمین‌شناس، دیرینه‌شناس و جانورشناس از کشورهای بلغارستان، رومانی و لهستان به سرپرستی الکسی ژالوف- رئیس انجمن غارنوردان والکان- به منظور بررسی اقلیم و زیست‌مندان این غار و نقشه‌برداری غارنوردان خراسانی را دراین پیمایش همراهی خواهند کرد.

وی ادامه داد: پیش از این، پیمایش و اکتشاف این غار توسط اعضاء انجمن غارنوردان و باشگاه غارنوردی کاوشگران و نیز همراهی هیئت کوهنوردی به عمل آمده است و نقشه‌برداری مشترک با غارنوردان بین‌المللی نیز اواخر شهریور ماه صورت خواهد پذیرفت.

صالحی همچنین گفت: بیش از نیم قرن غار مغان به عنوان بزرگ‌ترین غار منطقه بود و با شناسایی غار "زوکنان" در چناران به طول 525 متر این رکورد به زوکنان اختصاص یافت و اکنون با نقشه‌برداری غار "کرکس" دوباره رکورد بزرگترین غار شرق کشور شکسته خواهد شد.

حمید نظام‌دوست عضو انجمن غار و غارشناسی استان نیز دراین خصوص ضمن اشاره به اینکه تا کنون بیش از 200 غار در استان خراسان رضوی شناسایی شده، گفت: خراسان رضوی به سرزمین غارهای اسرارآمیز معروف است و در میان غارهای شناسایی شده این استان، غار بزنگان و غار مغان دو غار مهمی است که همه ساله گردشگران را برای تماشا به سوی خود جذب می‌کنند.

وی ادامه داد: چندی پیش نیز در پی اکتشافات صورت گرفته در ارتفاعات جنوبی شهرستان چناران، هشت غار مورد بررسی و نقشه‌برداری قرار گرفت و بزرگترین غار نیز به نام "زوکنان " در استان شناسایی و نقشه‌برداری شد.

نظام‌دوست افزود: حسب بررسی‌های به عمل آمده گمانه‌زنی‌ها بر این است که غار "کرکس" دو یا سه برابر غار "بزنگان" به عنوان بزرگترین غار منطقه بزنگان باشد و رتبه نخست بزرگترین غار شرق کشور را به خود اختصاص دهد.

نظام دوست افزود: اکسپیدیشن بین‌المللی جستجو- اکتشاف و نقشه‌برداری غار- توسط انجمن غار و غارشناسی ایرانیان استان خراسان رضوی و باشگاه غارنوردی کاوشگران مشهد با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق و هیئت کوهنوردی خراسان رضوی با حضور غارنوردان و غارشناسانی از کشورهای ایران، بلغارستان، رومانی و لهستان برگزار می‌گردد.

وی هدف از این برنامه را اکتشاف و نقشه‌برداری فنی غار کرکس (سه روزه)، پیمایش و تحقیق غار نمکی اسلام قلعه ( یک روزه ) و اکتشاف و نقشه‌برداری فنی غار بتون (سه روزه ) عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، انجمن غارنوردان و غارشناسان ایرانیان یک سازمان مردم نهاد غیردولتی و غیر انتفاعی است که در سال 1389 با اخذ مجوز از معاونت امور سازمان‌های مردم‌نهاد مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور بصورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال1391 به منظور گسترش فعالیت‌های غارنوردی در کشور، استان خراسان رضوی به عنوان چهارمین دفتر این انجمن با هدف کشف و شناسایی غارهای جدید، ثبت و نقشه‌برداری غارهای کشف شده، انجام تحقیقات زمین‌شناسی و دیرینه‌شناسی در غارها و پیگیری موضوع مهم و حیاتی حفاظت و پاکسازی غارها در مشهد ایجاد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha