• سه‌شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 94062415407
  • منبع : مطبوعات

مدیر اجرایی پروژه ملی موتور جست‌وجوگر پارسی‌جو:

قرار نیست پارسی‌جو جای گوگل را بگیرد

قرار نیست پارسی‌جو جای گوگل را بگیرد

مدیر اجرایی پروژه ملی موتور جست‌وجوگر پارسی جو گفت: در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی شود.

مدیر اجرایی پروژه ملی موتور جست‌وجوگر پارسی جو گفت: در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی شود.

به گزارش ایسنا، امیرعلی خیراندیش اظهار کرد: با مطرح شدن پروژه جستجوگر ملی، بسیاری تصور می کنند که این جویشگر قرار است جای گوگل و یاهو را بگیرد به همین خاطر به طور مداوم پارسی جو با این موتورهای جست‌وجوگر مقایسه می شود درحالی که هدف ما پاسخگویی به نیازهای بالقوه کاربران در اینترنت است.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی شود افزود: قرار نیست پارسی جو، جای گوگل را در ایران بگیرد چرا که پارسی جو و گوگل دو هدف مختلف را دنبال می کنند و درواقع کارکرد این دو با یکدیگر متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه موتورهای جست‌وجوی بومی در کشورهای مختلف دنیا، محبوبیت فراوانی در سطح جامعه دارند، گفت: این تجربه در کشورهای کره جنوبی، چین، روسیه،جمهوری چک و ویتنام با موفقیت همراه بوده و روز به روز با استقبال گسترده تری از سوی مردم رو به رو می شود.

خیراندیش در تشریح این محبوبیت تصریح کرد: پرس و جوی کاربران در فضای وب به سه دسته کلی تقسیم می شود، اولین اینکه پرس و جوها جنبه دریافت معلومات و اطلاعات متنوع دارند، دسته بعد پرس و جوهایی که به منظور یافتن یک سایت خاص است و در نهایت جست‌وجوهای تراکنشی هستند که برای انجام کاری مشخص و هدفی خاص در راستای رفع نیاز خود انجام می دهیم و درواقع جست‌وجوها در این بخش کاربردی هستند و کمتر جنبه اطلاعاتی دارند که از آن جمله می توان به دانلودها و خرید اشاره کرد.

مدیر اجرایی پروژه ملی موتور جست‌وجوگر پارسی جو خاطر نشان کرد: نقطه قوت موتورهای جویشگرهای بومی پاسخ دادن به جست‌وجوهای تراکنشی در قالب سرویس های خاص است در حالی که استفاده کنونی کاربران از گوگل و یاهو جنبه دریافت اطلاعات و پیدا کردن سایت های مختلف را دارد.

خیراندیش ادامه داد: به طور نمونه موتورهای بومی کشور کره جنوبی، 97 درصد از سهم بازار جست‌وجو را در اختیار دارند که یکی از قدرتمندترین موتورهای جستجوی کره جنوبی، نیور، 73 سهم از بازار جست‌وجو را در اختیار دارد و مردم برای رفع نیازهایی اعم از خرید، گوش دادن آهنگ، سفر و غیره در قالب سرویس های کاربردی متنوع از این موتور استفاده می کنند در حالی که دانشجویان و اساتید برای پیدا کردن مقالات انگلیسی به موتورهای غیر کره ای مانند گوگل مراجعه می کنند.

وی در ادامه به کاربران اینترنت در ایران اشاره کرد و اضافه کرد: براساس آمارهایی که در مورد ضریب نفوذ اینترنت در کشور وجود دارد، ایران دارای بیش از 40 میلیون کاربر اینترنت است که روزانه در حدود 110 میلیون پرس و جو به موتورهای مختلف ارسال می شود که سهم گوگل حدود 100 میلیون پرس و جو است، درحالی که در کره جنوبی با 45 میلیون کاربر اینترنت، روزانه 390 میلیون پرس و جو دارد که موتور "نیور" 285 میلیون از این پرس و جوها را پاسخ می دهد.

خیر اندیش در پایان افزود: با توجه به اینکه کشور ما و کره جنوبی از نظر آمار کاربران اینترنت تفاوت چندانی ندارند، تعداد پرس و جوها در کره در حدود 4 برابر ایران است که این اختلاف بیانگر خلا موجود در پاسخگویی به نیازمندیهای کاربردی آنها است و استفاده ما از موتورهای جستجو در حال حاضر محدود به پرس و جوهای معلوماتی و اطلاعاتی است که این امکان وجود دارد تا با شکل گیری موتور جست‌وجوگر بومی، به رفع نیازهای بالقوه کاربران پرداخته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha