• سه‌شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94062415277
  • منبع : مطبوعات

ساز و آواز کردها در «میلان» کوک می‌شود

ساز و آواز کردها در «میلان» کوک می‌شود

مخاطبان اکسپوی 2015 تا چند روز دیگر شاهد اجرای یک گروه موسیقی آیینی کردی هستند که بخش دیگری از تنوع موسیقی نواحی ایران را در این المپیک فرهنگی ملل به نمایش می‌گذارند.

مخاطبان اکسپوی 2015 تا چند روز دیگر شاهد اجرای یک گروه موسیقی آیینی کردی هستند که بخش دیگری از تنوع موسیقی نواحی ایران را در این المپیک فرهنگی ملل به نمایش می‌گذارند.

به گزارش ایسنا، گروه موسیقی منطقه موکریان مهاباد عازم اکسپو میلان شد تا آیین منطقه‌ی خود را در این صحنه‌ی بین‎المللی به اجرا درآورد. پیش از این، 9 گروه موسیقی آیینی نواحی از مناطق زاگرس‌نشین ایران، گیلان، بوشهر، خراسان، مناطق مرکزی (ایل شاهسون)، گروه ترکیبی از هنرمندان استان فارس، گیلان، مازندران، بویراحمد و کرمانجی و آذربایجان در میلان برنامه اجرا کرده‌اند و مورد توجه مخاطبان اکسپو و رسانه‌های محلی ایتالیا نیز قرار گرفتند.

گروه کرد موکریان در هشت اجرای روزانه‌ی خود در محل پاویون ایران در اکسپوی میلان و همچنین خیابان اصلی اکسپو «هه‌لپه‌رکی» (حرکات آیینی منطقه کردستان) را که نماد شور و همبستگی مردم این خطه است به دنیا معرفی می‌کند.

حرکات آیینی کردی به لحاظ ریتم، حرکت و هماهنگی در شکل اجرا بسیار جذاب است و این گروه با دعوت از هنرمندان برجسته‌ی این بخش و بهره گرفتن از جوانان نخبه، بخش‌هایی از آیین‌های نمایشی و موسیقایی خود را با موضوع اکسپوی میلان (تغذیه زمین، انرژی برای حیات) مانند جشن خرمن، شکرانه و دعای باران و برکت زمین به اجرا درمی‌آورد.

موکریان منطقه‌ای در مهاباد و از اقلیم کردهای ایران زمین است که اصیل‌ترین و متنوع‌ترین حرکات آیینی و موسیقی این قوم در این منطقه اجرا می‌شود. گروه نواحی موکریان سازهای سرنا، نرمه نای، دوزله، دهل و طبل کردی را در میلان همراه دارند. این گروه به نمایندگی از ایران به‌عنوان نهمین گروه موسیقی و آیینی نواحی به‌مدت 15 روز میزبان مخاطبان خود در اکسپو خواهد بود.

اکسپو 2015 میلان با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» از 11 اردیبهشت‌ماه تا 9 آبان‌ماه سال 1394 در شهر میلان ایتالیا برگزار می‌شود و بیش از 140 کشور در این رویداد جهانی شرکت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha