• سه‌شنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 94061711000
  • خبرنگار : 71078

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی خبر داد

جمع‌آوری آمار کودکان کار تا بهمن/ شناسایی مصادیق تخلف مرتبط با قلیان

جمع‌آوری آمار کودکان کار تا بهمن/ شناسایی مصادیق تخلف مرتبط با قلیان

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با تأکید بر اینکه نیمی از کودکان کار ازاتباع هستند، گفت: آماری که مجامع بین المللی درباره کودکان کار ایران ارائه می‌دهند 50 تا 60 درصد رتبه منفی بیشتری نسبت به آمار واقعی دارد بنابراین تا بهمن ماه تلاش می‌کنیم اعداد و ارقام مربوط به کودکان کار را اعلام کنیم.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با تأکید بر اینکه نیمی از کودکان کار ازاتباع هستند، گفت: آماری که مجامع بین المللی درباره کودکان کار ایران ارائه می‌دهند 50 تا 60 درصد رتبه منفی بیشتری نسبت به آمار واقعی دارد بنابراین تا بهمن ماه تلاش می‌کنیم اعداد و ارقام مربوط به کودکان کار را اعلام کنیم.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مرتضی میرباقری که امروز ریاست شورای اجتماعی را بر عهده داشت، در حاشیه این شورا و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد:‌ یکی از مباحث مطرح شده در جلسه امروز شورا موضوع کودکان کار بود. میان کودکان کار و کودکان اشتغال خلط مفهومی به وجود آمده است و همین امر موجب شده که سازمان‌های بین المللی عدد منفی بالایی را برای تعداد کودکان کار ایران مطرح کنند.

وی ادامه داد:‌ کودک کار به کودکی گفته می‌شود که تحصیل نمی‌کند و برای امرار معاش خانواده کار می‌کند. اما کودکان اشتغال شامل کودکانی است که در حین تحصیل یا تعطیلات تابستانی در زمان اوقات فراغت در کنار خانواده به امرار معاش کمک می‌کنند.

وی با اشاره به تلاش‌های وزارت کار و رفاه اجتماعی در زمینه آمار کودکان کار گفت:‌ سازمان‌های بین المللی آماری چند میلیون نفری از کودکان کار ایران ارائه داده‌اند در این شرایط وزارت کار و رفاه اجتماعی یونیسف را متقاعد کرده است که آمار کودکان کار ایران میلیونی نیست.

وی اضافه کرد:‌ در جلسه امروز شورای اجتماعی از اعضای شورا خواستیم که اعداد ارائه شده از مجامع بین المللی را در حوزه کاری خود بررسی و نتیجه را به ما اعلام کنند.

جمع‌آوری متکدیان و دستفروشان از مترو و چهارراه‌ها تا سه ماه آینده

میرباقری با اشاره به پیشنهاد شهرداری تهران نسبت به جمع آوری متکدیان و دستفروشان مترو اظهار کرد: حجت الاسلام و المسلمین امرودی معاون اجتماعی شهرداری تهران در جلسه امروز بحثی را مطرح کرد که بر اساس آن برخی مظاهر شهر تهران با مجموعه تلاش‌ها انطباق ندارد و افرادی سودجو از آنها سوء استفاده و تلاش می‌کنند آثار روانی در جامعه برجای بگذارند. از جمله این موارد معتادان متجاهر و متکدیانی است که در لباس دستفروشان فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: این گونه افراد باید به قرارگاه فوریت‌های اجتماعی منتقل و غربالگری شده و به سازمان‌های ذیربط ارجاع داده شوند.

میرباقری در ادامه گفت:‌ شهرداری تهران اعلام آمادگی کرد که در صورت همکاری حوزه قضایی و انتظامی تا سه ماه آینده متکدیان و دستفروشان را از سطح مترو و چهارراه‌ها جمع آوری کند که با کلیات این پیشنهاد موافقت شد.

وی اضافه کرد:‌ وزارت کار و رفاه اجتماعی تلاش می‌کند مشکل امرار معاش متکدیان را پس از جمع آوری آنها حل کند تا آنان بتوانند حداقل درآمدی را به دست آورند. اگر پس از ایجاد اشتغال برای آنان، متکدیان دوباره جمع آوری شوند علت روی آوردن آنها به این کار به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

میرباقری با بیان اینکه یکی دیگر از موارد مطرح شده در جلسه امروز شورای اجتماعی بحث سفرهای دو هفته آخر تابستان سال جاری و امنیت سواحل کشور بود، اظهار کرد: با توجه به آنکه تعطیلات رو به اتمام است از دستگاه‌ها خواستیم، همچنان به تلاش‌های خود برای تامین امنیت سواحل اقدام کنند با وجود آنکه 50 درصد در دو سال اخیر به تعداد مسافرت‌ها به استانهای شمالی کشور افزوده شده اما تعداد غرق شده‌ها 50 درصد کاهش یافته است.

شناسایی مصادیق تخلف در مصرف قلیان

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد:‌ تلاش کرده‌ایم مطالعات میدانی در زمینه مصرف قلیان انجام دهیم چرا که علیرغم ممنوعیت مصرف قلیان این کار انجام می‌شود. قصد داریم مصادیق تخلف را شناسایی کنیم تا به صدور دستور العمل جدید در این زمینه بپردازیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعدادی از جوانان قلیان مصرف می‌کنند و زمانی که تعداد این افراد افزایش می‌یابد نمی‌توان آن را تنها به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی محسوب کرد، بلکه لازم است بررسی‌های لازم انجام شود. به عنوان نمونه در حال حاضر 30 تا 40 درصد از خانواده‌ها گیرنده ماهواره دارند بنابراین نمی‌توان آن را یک آمار حداقلی دانست بلکه باید تدبیر لازم برای آن انجام داد.

بررسی تاثیر شاخص‌های زیست محیطی در مهاجرت در سرشماری 95

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با اشاره به پدیده مهاجرت در کشور اظهار کرد: بر اساس آمارهای هر یک از سرشماری‌های کشور، 12 تا 13 درصد مردم از مناطق کمتر برخوردار به مناطق بیشتر برخوردار مهاجرت می‌کنند. افراد پس از مهاجرت یا در حاشیه و یا مناطق قدیمی شهرها ساکن می‌شوند و برای گذران زندگی خود به شغل نیاز دارند. در این شرایط ما تلاش کرده‌ایم به صورت مبنایی به این موضوع بپردازیم بنابراین تلاش کرده‌ایم مدیریت حاشیه‌ها و بافت‌های فرسوده را تقویت کنیم.

میرباقری با بیان اینکه آمار دقیقی در باره مشکلات زیست محیطی به عنوان عاملی برای مهاجرت افراد از شهرها به روستاها نداریم گفت: این موضوع در سرشماری سال 90 لحاظ نشده است، اما در سرشماری سال 95 قرار است شاخص‌های زیست محیطی به صورت تخصصی لحاظ شود.

تفاوت چند صد هزار نفری در آمار اعتیاد وزارت بهداشت با ستاد مباره با موادمخدر

به گزارش ایسنا میرباقری در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز بررسی وضعیت مصرف مواد مخدر داخل کشور بود. اعداد و ارقام مطرح شده از سوی نهادهای مختلف تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد چرا که از روش شناسی‌های متفاوتی برای این کار استفاده می‌کنند. در این جلسه مصوب شد که از این پس اعدادی که در حوزه مسائل اجتماعی مطرح می‌شود در یک مرکز تخصصی شاخص‌ها مورد بازبینی قرار بگیرد. در جلسه امروز وزارت بهداشت روش شناسی و اعداد و ارقام خود از وضعیت اعتیاد در کشور را مطرح کرد و ما منتظر ارائه آمار و ارقام ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر هستیم چرا که تفاوت چند صد هزار نفری بین آمار این نهادها وجود دارد. بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر در کشور یک میلیون و 350 هزار معتاد زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر کدام از روش‌هایی که نهادها برای اعلام ارقام خود از آن بهره برداری می‌کنند محاسنی دارد، اظهار کرد:‌ باید تلاش کنیم که برآیند این روش‌ها را در اعلام تعداد معتادان لحاظ کنیم.

به گزارش ایسنا میرباقری در هفتاد و ششمین نشست شورای اجتماعی کشور اظهار کرد: ما فرمی تهیه کرده و در اختیار دستگاه‌ها قرار داده‌ایم، در این فرم 180 شاخصی که در سطح جهانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی مطرح است ، اعداد نرم آنها در منطقه و جامعه بین المللی و اعدادی که به نیابت از ما جمع آوری شده است را مورد توجه قرار داده ایم. لازم است دستگاه‌ها اعداد واقعی را به مرکز رصد اعلام کنند تا بتوانیم آنها را پس از بررسی اطلاع رسانی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۶-۱۷ ۲۱:۴۹

مبارزه با قليان شکست مي خورد به چند دليل: 1- آسان ترين، راحت ترين و کم خرج ترين راه مبارزه با مواد دخاني است ولي لزوماً بهترين راه نيست. 2- کراک و شيشه و هروئين و ترياک در کشور غوغا مي کند. با آن مبارزه شده و مي شود ولي با جنبه تبليغاتي رسانه اي نمي شود. 3- روي بسته هاي تنباکو هولوگرام دخانيات ايران همراه با چاپ هشدار به زبان فارسي و به سفارش ايران تهيه شده است. رطب خورده منع رطب چون کند. 4- هر قليان با احتساب قيمت ذغال و تنباکو حداکثر 2000 تومان شايد هزينه داشته باشد ولي بين 5000 تا 30 هزار تومان و بالاتر به مشتري عرضه مي شود. هيچ قهوه خانه اي حاضر نيست از اين سود بادآورده چشم پوشي کند. 5- کار اساسي مي خواهيد انجام بدهيد. قليان قيمت گذاري کنيد طوري که سود ناچيز داشته باشد. تعزيرات حکومتي هم مامور کنترل قيمت شود. خودشان جمع مي کنند.